Stikkordarkiv: ford

Ford’s nye Ecoboost 1.0 liter imponerer!

Kilde: Dagbladet

Skeptisk? Det var vi også, men Fords nye 1,0-liters EcoBoost-motor er så bra at den kan slå en spiker i dieselkista.

«Downsizing» har vært et hett ord i bilbransjen i flere år. Det handler om små bensinmotorer med turbo som gir lavt forbruk og gode ytelser.

Den første populære utgaven var Volkswagens 1,4-liter. Etter dette har flere produsenter fulgt etter med små turbomotorer. Opel har en 1,4-liter, Volkswagen har en 1,2-liter i tillegg til motoren som er nevnt, Peugeot og Citroën har en 1,6-liter som yter over 200 hester og Fiat har sin tosylindrede TwinAir-motor på 0,9 liter.

Ford lanserte sine nyeste EcoBoost-motorer samtidig som den oppdaterte Ford Mondeo kom på markedet. Da kom det en 1,6-liter og en toliter. Nå er imidlertid den minste motoren klar for lansering, og vi har kjørt den i Focus.

De tekniske spesifikasjonene forteller oss at det er snakk om en motor med et sylindervolum på 999 kubikkcentimeter. Dette er fordelt på tre sylindre, og nøkkeltallene er 125 hester og 170 Nm. I utgangspunktet er ikke dette spesielt spenstige tall, men når de kommer fra en motor som får plass på et A4-ark blir det plutselig mer spennende.

Veldig stille

Det første vi merker når vi kjører ut fra flyplassen i Barcelona er støynivået. Focus er en godt støydempet bil i utgangspunktet, og med en liten bensinmotor under panseret er den nesten skremmende stille. Helt til man tråkker den høyre pedalen godt inn, selvfølgelig. Da kommer den karakteristiske lyden fra en tresylindret motor klart frem. Noen vil nok synes den er pinglete, men vi mener den er både tøff og annerledes.

På motorveien ut av byen prøver vi akselerasjonen i forskjellige gir, og det er en liten overraskelse når den lille motoren fortsatt har trekkraft ved 100 km/t i sjettegir.

I mer normale landeveishastigheter er bilen rett og slett kvikk. Etter som milene forsvinner, blir vi mer og mer imponert over det lille kraftverket. Her er det nok krefter, lavt støynivå og en voldsom fleksibilitet.

På de svingete spanske fjellveiene duger andregir helt fint fra 20 til 80 kilometer i timen – uten at det blir slitsomt.

Ford Focus er i utgangspunktet en velkjørende bil, og med mindre vekt over forakselen blir den ikke mindre trivelig å ratte. Den svarer lynraskt på alle kommandoer og styrer bestemt inn i svingene. Dette er utvilsomt en bil for de som liker å kjøre inspirert.

Oppgitt til 0,5 l/mil

Etter noen timer bak rattet på en 1,0-liters Ford Focus er det generelt sett veldig lite negativt å si. Drivstofforbruket er naturlig nok litt høyere enn på en tilsvarende dieselmotor. Focus med denne motoren og 125 hester er oppgitt til 0,5 l/mil og 114 gram CO2 per kilometer.

Etter vår tur, med ikke spesielt økonomisk kjøring, lå forbruket på rundt 0,7 l/mil. Med en normal gassfot og litt tankevirksomhet bør det være mulig å komme ned mot det oppgitte tallet. Det skal vi se nærmere på så fort bilen befinner seg i Norge.

Det finnes også en 100-hesters versjon av denne motoren. Denne leveres med en femtrinns girkasse, men prisforskjellen på de to er ikke mer enn 7100 kroner. Vi har ikke kjørt den minste motoren, men vi tør påstå at den sekstrinns girkassen i 125-hesteren alene er verdt de ekstra pengene.

Startprisen for en 1,0-liter med 125 hester er 233 800 kroner. Det er 3000 kroner mindre enn samme bil koster med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hester. Denne nye bensinmotoren er mye bedre på alt annet enn drivstofforbruk, og selv ikke der er den langt etter.

For de som er ekstra interessert i den tekniske biten, anbefaler vi denne videoen. Den forklarer hva som har blitt gjort på en lettfattelig, men likevel grundig, måte.

Ford Shelby GT500

Det er i Los Angeles Ford viser frem sitt nye vidunder, og selv om vi fortsatt skriver 2011 kaller Ford den «2013-modell». Ja, ja – det er slik de gjør det der borte; så viktig er det å understreke hvor ny den er.

659 hester
Under panseret på Ford Shelby GT500, topputgaven av Mustang, finner vi en V8-motor, helt i aluminium, med et slagvolum på 5,8 liter og utstyrt med en kompressor som hjelper til med å skremme toppeffekten helt opp i 659 hestekrefter (650 amerikanske Bhp). Dreiemomentet er også temmelig formidabelt med 813 newtonmeter.

Ny standard
Men Fords SVT-divisjon, hvor SVT står for Special Vehicle Team, har ikke nøyd seg med å putte en kraftigere motor under panseret i det som nå må kunne betegnes som en superbil. Jost Capito er ansvarlig for den globale høy-ytelsesavdelingen til Ford (Som SVT nå sorterer under – i Europa er det RS-bilene som kommer derfra). Han sier at den nye Mustangen setter en ny standard når det gjelder muskelbiler. Det har han utvilsomt rett i. Her har man nemlig gjennomarbeidet alle aspekter ved forrige generasjon Shelby GT500 og kommet opp med et produkt som er på høyeste nivå når det gjelder teknologi i denne klassen.

Det er relativt begrenset informasjon vi har fått tilgang til på det tekniske plan, men det følgende er hva vi har fått opplyst av Fords kommunikasjonsavdeling, som tydeligvis har valgt å uttrykke seg på en folkelig pedagogisk måte.

Klikk her for å se alle bildene fra Los Angeles Auto Show

Tilsvarer en 8,1-liter
Blant annet har SVT 2300-kompressoren en helt ny design som er unik for denne 5,8-liters motoren. Den tilfører ytelser tilsvarende 2,3 liter ekstra slagvolum. Dette er fortsatt viktig for amerikanerne som fortsatt tenker på ytelser som en direkte funksjon av motorstørrelse selv om det stemmer i mindre og mindre grad. Men altså: Dette gjør at de kan tenke på den vesle 5,8-literen som en mer imponerende 8,1-liters-motor!

Generelt oppgradert
For øvrig er det gjort en rekke endringer på aerodynamiske aspekter for å gi mindre luftmotstand og økt marktrykk. En god del av dette henger sammen med ansiktsløftningen som er felles for hele Mustangfamilien foran det vi ville kalt 2012-modellen og som amerikanerne altså kaller 2013-modellen. Videre er kjølingskapasiteten økt med 36 prosent og den manuelle sekstrinns-girkassen er tilpasset det høyere dreiemomentet. Utvekslingen skal sørge for at dreiemomentet blir utporsjonert optimalt og ikke for brutalt. Kløtsjen har dobbelplate-design og er forsterket for både mer dreiemometn og mer turtall.

Enda heftigere
Som ekstrautstyr tilbyr Ford en såkalt høy-ytelsespakke med spesialutviklede elektronisk styrte Bilstein-dempere. «Normal»- og «Sport»-modus står på programmet, og en momentfølsom (TorSen) differensialbrems hører med til pakken, som gir føreren muligheten til bedre å utnytte de voldsomme kraftressursene. Pakken kan for øvrig kompletteres med en Track Package, eller bane-pakke, for de som vil ta den helt ut på et dertil egnet avsperret område.

Ford Shelby GT500 2013 skal produseres på den kjente fabrikken i Flat Rock, Michigan.

Ford med 5-års garanti

Kilde: Ford Norge

Ford utvider Norgesgarantien fra 3år/100.000 km til 5år/100.000 km (det som inntreffer først) på alle Ford person og varebiler solgt gjennom Ford sitt Norske forhandlernettverk, med virkning fra og med 1 januar 2011.

Det er viktig for oss å understreke til norske forbrukere at Ford er klasseledene på nye produkter, teknologi, service & vedlikehold og Ford forhandlernes kompetanse på nettopp våre produkter som vi har designet og utviklet. Utvidet garanti til 5år/100.000 km understreker dette, sier Adm.direktør, Thormod Skofsrud i Ford Motor Norge A/S.

Ford har 3 års Norgesgaranti på lakk og inntil 12 års garanti mot gjennomrustning.

Forutsetningen for garantiens gyldighet er at foreskrevet service (årlig/km) og vedlikehold utføres eksakt i henhold til Ford`s retningslinjer for den aktuelle bilmodellen. Autoriserte Ford forhandlere/verksteder utfører et detaljert service og vedlikeholdsprogram samt inkludert oppgradering til siste versjon software. Dette sikrer at en Ford forblir en Ford slik at bilens kvalitet og verdi i størst mulig grad opprettholdes, understreker direktør for servicemarkedet i Ford Motor Norge A/S, Per Gunnar Berg.

Utføres service/vedlikehold hos en annen aktør må det for at garantien skal være gyldig fremlegges dokumentasjon på at utført arbeid er eksakt i henhold til Ford`s retningslinjer for denne bilmodellen samt dokumentasjon på at eventuelle utskiftede deler er originale eller av tilsvarende kvalitet, sier Per Gunnar Berg.

Ford understreker at de opprettholder prisgarantien («vi matcher prisen») på service og vedlikehold av Europeiske Ford biler uansett alder slik at kundene skal føle seg trygge på at Ford forhandlerne også har konkurransedyktige priser på service og vedlikehold.

For mer informasjon vennligst kontakt Ford Motor Norge v/adm. dir Thormod Skofsrud eller direktør servicemarkedet Per Gunnar Berg.

Thormod Skofsrud
Adm.Direktør
Tel: 66 99 70 00 / Mobil: 905 10 518

Per Gunnar Berg
Direktør servicemarked
Tel: 66 99 70 00

1,6-liters EcoBoost-motor til Mondeo, S-Max og Galaxy

Kilde: Ford Motor Norge

Ford utvider nå sitt motorprogram for Mondeo, S-MAX og Galaxy med en ny 1,6-liters Ford EcoBoost-motor på 160 HK, der høy effekt er kombinert med lavt forbruk. Den 4-sylindede motoren er en ny generasjon høyeffektive bensinmotorer som er utviklet for global anvendelse av Fords ingeniører i Europa.

Fra før av har Ford en 2,0-liters EcoBoost – der forbruk og CO2-utslipp er inntil 20% lavere enn en bensinmotor med større sylindervolum og samme effekt. Nå kommer altså 1,6-literen beregnet på Fords største bilmodeller.

For kunder som leter etter enda bedre drivstoffeffektivitet, har Mondeo, S-MAX og Galaxy også Ford ECOnetic teknologier, som Smart Regenerativ Lading, Ford EcoMode førerinformasjon og «aktiv grill». Alt dette er standard med nye 1,6-liters Ford EcoBoost.

160 HK og 240 Nm fra 1,6 liter
Til tross for sin størrelse utvikler motoren hele 160 HK (118 kW) og et maksimalt dreiemoment på 240 Nm. Mondeo med denne motoren og 6-trinns manuell giring har et kombinert drivstofforbruk på kun 6,8 l/100 km* og et gjennomsnittlig CO2-utslipp på bare 158 g/km.

Ford EcoBoost kombinere tre nøkkelteknologier:
•  Høytrykks direkte innsprøyting
•  Lavmotstandsturbo
•  Doble kamaksler med uavhengig variable kamakseltider.

Hver funksjon har sine egne fordeler men sammen gir de betydelig forbedret ytelse og mer effektiv forbrenning.

Høy effekt, lavt forbruk
Det avanserte forbrenningssystem gjør at 1,6-litersmotoren leverer høye dreiemoment på lave turtall og effekten til en motor med større sylindervolum, men med forbruk som en mye mindre motor.

I tillegg til motorutvalget som allerede er tilgjengelig fra Ford Europas storbilserier kommer det flere nyheter tidlig i 2011:

• 1.6-liters Ford EcoBoost (160 hk) med Ford Auto-Start-Stopp-system
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK)
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK) med Ford Auto-Start-Stopp- system
• Ford Mondeo ECOnetic-modell med under 115 g/km CO2
• 2,2-liters Ford Duratorq TDCi (200 HK) vil være tilgjengelig med 6-trinns automatgirkasse.

– Drivstofforbruk er et av de viktigste valgkriteriene for en kunde. Med effektive nye motorer og Ford ECOnetic Technologies tilbyr vi rimelige løsninger som gir et reelt bidrag til å redusere karbonutslipp fra bilbruk, og flere nyheter er underveis, sier Stephen T. Odell, styreformann og administrerende direktør i Ford of Europe.

Ford EcoBoost 1,6-liters motor i detalj:
Nye 1.6-liters Ford EcoBoost kan sprøyte drivstoff inn i hvert sylinder i små, presise mengder ved et trykk på opp til 200 bar – der dråpestørrelse er mindre enn 0,02 mm, en femtedel av bredden på et menneskehår.

Sentralt monterte dyser sprøyter drivstoffet direkte inn i sentrum av forbrenningskammeret. Sammenlignet med konvensjonell innsprøyting er direkte innsprøytning kjøligere og tettere, slik at EcoBoost-motoren har høyere kompresjon og sterkere ytelser i den nedre delen av turtallregisteret.

Dette gir den minste EcoBoost-motoren samme dreiemoment i den nedre delen av turtallregisteret som har gjort de nyeste dieselmotorene så populære, kombinert med rask ytelser over hele turtallsområdet.

Dette er gjort mulig ved hjelp av avansert turbolader, med liten rotor som roterer med hastigheter over 200 000 o/min. Turboen, en Borg Warner KP39 med optimalisert design gir et maksimalt dreiemoment på 240 Nm ved svært lave turtall, med et minimum av «turbo-lag» ved rask akselerasjon.

Mer krefter, høyere giring
Mens 1,6-liters Ford EcoBoost har suveren respons ved lave turtall, sikrer turboen for god effektutvikling over et bredt turtallregister: for eksempel utvikles 95 % av de 160 hestekreftene mellom 1500 og 5500 o/min. Denne brede spredning av effekt muliggjør også høyere giring.

Motoren er optimalisert for maksimal effektivitet, med særlig fokus på å minimere friksjon og andre tap. Et innovativt patentert kjølesystem der motorstyringen regulerer strømmen av kjølevæske gir raskere oppvarming fra kaldstart.

Fordi 1,6-liters Ford EcoBoost motoren er bygget ned i forhold til tradisjonelle
2.0-liters Duratec-motor, gir dette ytterligere fordeler i form av redusert indre friksjon, lavere pumpetap og lavere vekt, mens motoren også varmes opp raskere. Dette bidrar til å sikre reell drivstofføkonomi og leveres under alle kjøreforhold, inkludert by- og landeveiskjøring.

For å sikre optimale motorytelser til enhver tid, overvåker et elektroniske styringssystem alle viktige variabler inkludert Ti-VCT, turbotrykk, elektronisk gasspjeldstilling, tenning, bensininnsprøytningstrykk og levering, og bankesensor. Kontrolleren opererer i sanntid og tar dataprøver fra motoren én million ganger i sekundet.

# # #

* Alle CO2-utslippstall i g/km og forbrukstall er fra offisielt godkjente tester i overensstemmelse med EU-direktiv 93/116/EC. Drivstofføkonomitallene er basert på det europeiske drivstofføkonomidirektivet EU 80/1268/EØF og vil kunne avvike fra drivstofføkonomikjøresyklus fra andre regioner av verden.

Merk: Denne informasjonen gjenspeiler foreløpige spesifikasjoner og var korrekt på trykketidspunktet. Men Ford fører en politikk av kontinuerlig produktforbedringer og forbeholder seg retten til å endre disse detaljene etterhvert som de forbedres.