Om FCN

Offisielt navn: Ford Club Norway
Stiftet: August 2001
Org.nr: 989 734 091

Klubbens visjon:

– FCN har som sin visjon å bli Norges største og beste merkeklubb.

Klubbens mål:

– FCN skal være en attraktiv klubb for alle som eier, eller er interessert i Ford.
Vi skal kunne tilby våre klubbmedlemmer de beste fordelene, både knyttet til klubbaktiviteter, og gjennom kjøpsbetingelser hos våre samarbeidspartere.
FCN skal arrangere et bredt spekter av treff, over hele Norge.
Klubben skal bidra til samhold blant klubbmedlemmene gjennom sosiale aktiviteter, og gjennom vårt diskusjonsforum.

Litt om klubbens historie:

– Klubben ble startet med tanke på å forene Ford-entusiaster uansett modell – amerikansk eller europeisk Ford. En liten gjeng av frivillige laget ferdig forumet og skrev noen forklarende ord på ett ark som igjen ble delt ut på Ford-treffet på Rudskogen sensommeren ’01. Det hele var starten på klubben vi har i dag.

Fra begynnelsen av het klubben ‘Ford RS Club Norway’, desverre virket navnet litt misvisende blant folk, noe som igjen gjorde at folk trodde det bare var en klubb for RS-Forder – det var det jo ikke, noe som resulterte i at vi laget en spørreundersøkelse om hvilket navn klubben skulle ha. Brukerne av forumet kom til slutt frem til navnet ‘Ford Motorsport Club Norway’. Da var oppgaven å lage en klubblogo som skulle pryde forumet. En god del forslag kom frem, og igjen var det forumbrukernes jobb å velge hvilken logo vi skulle bruke.

Høsten 2003 ble klubbens ‘gjennombrudd’ – frivillige fra klubben trosset frisk og kjølig vind for å ‘selge’ klubben på Gatebil-treffet i september på Rudskogen. Vi hadde fått vår egen plass nede på gocart-banen for å stille ut biler og for å komme i kontakt med andre Ford-entusiaster. Mange folk kom innom og virket veldig positive, noe vi igjen så i de kommende ukene med tanke på at antallet brukere steg betraktelig. Dette resulterte i at vi ville ta steget videre med klubben. Vi ønsket å gi våre medlemmer noe, men det krevde kapital. For å kunne gjøre noe med planene vi satt med måtte vi få inn kapital, noe som resulterte i at vi måtte ‘kreve’ en medlemsavgift for de som ville utnytte de tilbudene vi har. Det gikk litt trått i starten, men interessen pekte i riktig retning og stigningen fortsatte.

Vi  oppgraderte og forbedret forumet, og de betalende medlemmene fikk status som ‘Klubbmedlem’ og dermed også full tilgang til forumet.

Våren 2010, nærmere bestemt 18. mai, offentliggjorde vi navnbyttet på klubben. Tanken og diskusjonen bak det hele samt oppgradering av websidene ble allerede bestemt at skulle gjennomføres på styremøtet vi hadde høsten 2009. Det krevde en god del arbeid for å få dette til, blant annet så var det endel administrative ting som ikke ble overført til de personene som tok over roret senere. Dette var den største utfordringen i tillegg til å kunne tilby et oppegående og velfungerende innmeldingssystem. Bakgrunnen for navnbytte fra ‘Ford Motorsport Club Norway’ til ‘Ford Club Norway’ var av den enkle grunn at vi ønsker å nå ut til alle som både eier eller er interessert i Ford. Vi følte lenge at ‘motorsport’-navnet kunne skremme og misvise nye medlemmer, vi er en Ford-klubb som ønsker alle folk med en interesse for ‘Den Blå Oval’ velkomne. Strengt tatt driver vi ikke med noen form for motorsport heller. I tillegg er Ford Club Norway et kortere og mer nøytralt navn – Ford Motorsport er en internasjonal merkevare.

Dette var kort fortalt om hvordan klubben ble til og hvor vi er i dag.