Det er i Los Angeles Ford viser frem sitt nye vidunder, og selv om vi fortsatt skriver 2011 kaller Ford den «2013-modell». Ja, ja – det er slik de gjør det der borte; så viktig er det å understreke hvor ny den er.
659 hester
Under panseret på Ford Shelby GT500, topputgaven av Mustang, finner vi en V8-motor, helt i aluminium, med et slagvolum på 5,8 liter og utstyrt med en kompressor som hjelper til med å skremme toppeffekten helt opp i 659 hestekrefter (650 amerikanske Bhp). Dreiemomentet er også temmelig formidabelt med 813 newtonmeter.
Ny standard
Men Fords SVT-divisjon, hvor SVT står for Special Vehicle Team, har ikke nøyd seg med å putte en kraftigere motor under panseret i det som nå må kunne betegnes som en superbil. Jost Capito er ansvarlig for den globale høy-ytelsesavdelingen til Ford (Som SVT nå sorterer under – i Europa er det RS-bilene som kommer derfra). Han sier at den nye Mustangen setter en ny standard når det gjelder muskelbiler. Det har han utvilsomt rett i. Her har man nemlig gjennomarbeidet alle aspekter ved forrige generasjon Shelby GT500 og kommet opp med et produkt som er på høyeste nivå når det gjelder teknologi i denne klassen.
Det er relativt begrenset informasjon vi har fått tilgang til på det tekniske plan, men det følgende er hva vi har fått opplyst av Fords kommunikasjonsavdeling, som tydeligvis har valgt å uttrykke seg på en folkelig pedagogisk måte.
Klikk her for å se alle bildene fra Los Angeles Auto Show
Tilsvarer en 8,1-liter
Blant annet har SVT 2300-kompressoren en helt ny design som er unik for denne 5,8-liters motoren. Den tilfører ytelser tilsvarende 2,3 liter ekstra slagvolum. Dette er fortsatt viktig for amerikanerne som fortsatt tenker på ytelser som en direkte funksjon av motorstørrelse selv om det stemmer i mindre og mindre grad. Men altså: Dette gjør at de kan tenke på den vesle 5,8-literen som en mer imponerende 8,1-liters-motor!
Generelt oppgradert
For øvrig er det gjort en rekke endringer på aerodynamiske aspekter for å gi mindre luftmotstand og økt marktrykk. En god del av dette henger sammen med ansiktsløftningen som er felles for hele Mustangfamilien foran det vi ville kalt 2012-modellen og som amerikanerne altså kaller 2013-modellen. Videre er kjølingskapasiteten økt med 36 prosent og den manuelle sekstrinns-girkassen er tilpasset det høyere dreiemomentet. Utvekslingen skal sørge for at dreiemomentet blir utporsjonert optimalt og ikke for brutalt. Kløtsjen har dobbelplate-design og er forsterket for både mer dreiemometn og mer turtall.
Enda heftigere
Som ekstrautstyr tilbyr Ford en såkalt høy-ytelsespakke med spesialutviklede elektronisk styrte Bilstein-dempere. «Normal»- og «Sport»-modus står på programmet, og en momentfølsom (TorSen) differensialbrems hører med til pakken, som gir føreren muligheten til bedre å utnytte de voldsomme kraftressursene. Pakken kan for øvrig kompletteres med en Track Package, eller bane-pakke, for de som vil ta den helt ut på et dertil egnet avsperret område.
Ford Shelby GT500 2013 skal produseres på den kjente fabrikken i Flat Rock, Michigan.