Stikkordarkiv: ecoboost

Ford’s nye Ecoboost 1.0 liter imponerer!

Kilde: Dagbladet

Skeptisk? Det var vi også, men Fords nye 1,0-liters EcoBoost-motor er så bra at den kan slå en spiker i dieselkista.

«Downsizing» har vært et hett ord i bilbransjen i flere år. Det handler om små bensinmotorer med turbo som gir lavt forbruk og gode ytelser.

Den første populære utgaven var Volkswagens 1,4-liter. Etter dette har flere produsenter fulgt etter med små turbomotorer. Opel har en 1,4-liter, Volkswagen har en 1,2-liter i tillegg til motoren som er nevnt, Peugeot og Citroën har en 1,6-liter som yter over 200 hester og Fiat har sin tosylindrede TwinAir-motor på 0,9 liter.

Ford lanserte sine nyeste EcoBoost-motorer samtidig som den oppdaterte Ford Mondeo kom på markedet. Da kom det en 1,6-liter og en toliter. Nå er imidlertid den minste motoren klar for lansering, og vi har kjørt den i Focus.

De tekniske spesifikasjonene forteller oss at det er snakk om en motor med et sylindervolum på 999 kubikkcentimeter. Dette er fordelt på tre sylindre, og nøkkeltallene er 125 hester og 170 Nm. I utgangspunktet er ikke dette spesielt spenstige tall, men når de kommer fra en motor som får plass på et A4-ark blir det plutselig mer spennende.

Veldig stille

Det første vi merker når vi kjører ut fra flyplassen i Barcelona er støynivået. Focus er en godt støydempet bil i utgangspunktet, og med en liten bensinmotor under panseret er den nesten skremmende stille. Helt til man tråkker den høyre pedalen godt inn, selvfølgelig. Da kommer den karakteristiske lyden fra en tresylindret motor klart frem. Noen vil nok synes den er pinglete, men vi mener den er både tøff og annerledes.

På motorveien ut av byen prøver vi akselerasjonen i forskjellige gir, og det er en liten overraskelse når den lille motoren fortsatt har trekkraft ved 100 km/t i sjettegir.

I mer normale landeveishastigheter er bilen rett og slett kvikk. Etter som milene forsvinner, blir vi mer og mer imponert over det lille kraftverket. Her er det nok krefter, lavt støynivå og en voldsom fleksibilitet.

På de svingete spanske fjellveiene duger andregir helt fint fra 20 til 80 kilometer i timen – uten at det blir slitsomt.

Ford Focus er i utgangspunktet en velkjørende bil, og med mindre vekt over forakselen blir den ikke mindre trivelig å ratte. Den svarer lynraskt på alle kommandoer og styrer bestemt inn i svingene. Dette er utvilsomt en bil for de som liker å kjøre inspirert.

Oppgitt til 0,5 l/mil

Etter noen timer bak rattet på en 1,0-liters Ford Focus er det generelt sett veldig lite negativt å si. Drivstofforbruket er naturlig nok litt høyere enn på en tilsvarende dieselmotor. Focus med denne motoren og 125 hester er oppgitt til 0,5 l/mil og 114 gram CO2 per kilometer.

Etter vår tur, med ikke spesielt økonomisk kjøring, lå forbruket på rundt 0,7 l/mil. Med en normal gassfot og litt tankevirksomhet bør det være mulig å komme ned mot det oppgitte tallet. Det skal vi se nærmere på så fort bilen befinner seg i Norge.

Det finnes også en 100-hesters versjon av denne motoren. Denne leveres med en femtrinns girkasse, men prisforskjellen på de to er ikke mer enn 7100 kroner. Vi har ikke kjørt den minste motoren, men vi tør påstå at den sekstrinns girkassen i 125-hesteren alene er verdt de ekstra pengene.

Startprisen for en 1,0-liter med 125 hester er 233 800 kroner. Det er 3000 kroner mindre enn samme bil koster med en 1,6-liters dieselmotor på 115 hester. Denne nye bensinmotoren er mye bedre på alt annet enn drivstofforbruk, og selv ikke der er den langt etter.

For de som er ekstra interessert i den tekniske biten, anbefaler vi denne videoen. Den forklarer hva som har blitt gjort på en lettfattelig, men likevel grundig, måte.

1,6-liters EcoBoost-motor til Mondeo, S-Max og Galaxy

Kilde: Ford Motor Norge

Ford utvider nå sitt motorprogram for Mondeo, S-MAX og Galaxy med en ny 1,6-liters Ford EcoBoost-motor på 160 HK, der høy effekt er kombinert med lavt forbruk. Den 4-sylindede motoren er en ny generasjon høyeffektive bensinmotorer som er utviklet for global anvendelse av Fords ingeniører i Europa.

Fra før av har Ford en 2,0-liters EcoBoost – der forbruk og CO2-utslipp er inntil 20% lavere enn en bensinmotor med større sylindervolum og samme effekt. Nå kommer altså 1,6-literen beregnet på Fords største bilmodeller.

For kunder som leter etter enda bedre drivstoffeffektivitet, har Mondeo, S-MAX og Galaxy også Ford ECOnetic teknologier, som Smart Regenerativ Lading, Ford EcoMode førerinformasjon og «aktiv grill». Alt dette er standard med nye 1,6-liters Ford EcoBoost.

160 HK og 240 Nm fra 1,6 liter
Til tross for sin størrelse utvikler motoren hele 160 HK (118 kW) og et maksimalt dreiemoment på 240 Nm. Mondeo med denne motoren og 6-trinns manuell giring har et kombinert drivstofforbruk på kun 6,8 l/100 km* og et gjennomsnittlig CO2-utslipp på bare 158 g/km.

Ford EcoBoost kombinere tre nøkkelteknologier:
•  Høytrykks direkte innsprøyting
•  Lavmotstandsturbo
•  Doble kamaksler med uavhengig variable kamakseltider.

Hver funksjon har sine egne fordeler men sammen gir de betydelig forbedret ytelse og mer effektiv forbrenning.

Høy effekt, lavt forbruk
Det avanserte forbrenningssystem gjør at 1,6-litersmotoren leverer høye dreiemoment på lave turtall og effekten til en motor med større sylindervolum, men med forbruk som en mye mindre motor.

I tillegg til motorutvalget som allerede er tilgjengelig fra Ford Europas storbilserier kommer det flere nyheter tidlig i 2011:

• 1.6-liters Ford EcoBoost (160 hk) med Ford Auto-Start-Stopp-system
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK)
• 1,6-liters Ford Duratorq TDCi (115 HK) med Ford Auto-Start-Stopp- system
• Ford Mondeo ECOnetic-modell med under 115 g/km CO2
• 2,2-liters Ford Duratorq TDCi (200 HK) vil være tilgjengelig med 6-trinns automatgirkasse.

– Drivstofforbruk er et av de viktigste valgkriteriene for en kunde. Med effektive nye motorer og Ford ECOnetic Technologies tilbyr vi rimelige løsninger som gir et reelt bidrag til å redusere karbonutslipp fra bilbruk, og flere nyheter er underveis, sier Stephen T. Odell, styreformann og administrerende direktør i Ford of Europe.

Ford EcoBoost 1,6-liters motor i detalj:
Nye 1.6-liters Ford EcoBoost kan sprøyte drivstoff inn i hvert sylinder i små, presise mengder ved et trykk på opp til 200 bar – der dråpestørrelse er mindre enn 0,02 mm, en femtedel av bredden på et menneskehår.

Sentralt monterte dyser sprøyter drivstoffet direkte inn i sentrum av forbrenningskammeret. Sammenlignet med konvensjonell innsprøyting er direkte innsprøytning kjøligere og tettere, slik at EcoBoost-motoren har høyere kompresjon og sterkere ytelser i den nedre delen av turtallregisteret.

Dette gir den minste EcoBoost-motoren samme dreiemoment i den nedre delen av turtallregisteret som har gjort de nyeste dieselmotorene så populære, kombinert med rask ytelser over hele turtallsområdet.

Dette er gjort mulig ved hjelp av avansert turbolader, med liten rotor som roterer med hastigheter over 200 000 o/min. Turboen, en Borg Warner KP39 med optimalisert design gir et maksimalt dreiemoment på 240 Nm ved svært lave turtall, med et minimum av «turbo-lag» ved rask akselerasjon.

Mer krefter, høyere giring
Mens 1,6-liters Ford EcoBoost har suveren respons ved lave turtall, sikrer turboen for god effektutvikling over et bredt turtallregister: for eksempel utvikles 95 % av de 160 hestekreftene mellom 1500 og 5500 o/min. Denne brede spredning av effekt muliggjør også høyere giring.

Motoren er optimalisert for maksimal effektivitet, med særlig fokus på å minimere friksjon og andre tap. Et innovativt patentert kjølesystem der motorstyringen regulerer strømmen av kjølevæske gir raskere oppvarming fra kaldstart.

Fordi 1,6-liters Ford EcoBoost motoren er bygget ned i forhold til tradisjonelle
2.0-liters Duratec-motor, gir dette ytterligere fordeler i form av redusert indre friksjon, lavere pumpetap og lavere vekt, mens motoren også varmes opp raskere. Dette bidrar til å sikre reell drivstofføkonomi og leveres under alle kjøreforhold, inkludert by- og landeveiskjøring.

For å sikre optimale motorytelser til enhver tid, overvåker et elektroniske styringssystem alle viktige variabler inkludert Ti-VCT, turbotrykk, elektronisk gasspjeldstilling, tenning, bensininnsprøytningstrykk og levering, og bankesensor. Kontrolleren opererer i sanntid og tar dataprøver fra motoren én million ganger i sekundet.

# # #

* Alle CO2-utslippstall i g/km og forbrukstall er fra offisielt godkjente tester i overensstemmelse med EU-direktiv 93/116/EC. Drivstofføkonomitallene er basert på det europeiske drivstofføkonomidirektivet EU 80/1268/EØF og vil kunne avvike fra drivstofføkonomikjøresyklus fra andre regioner av verden.

Merk: Denne informasjonen gjenspeiler foreløpige spesifikasjoner og var korrekt på trykketidspunktet. Men Ford fører en politikk av kontinuerlig produktforbedringer og forbeholder seg retten til å endre disse detaljene etterhvert som de forbedres.