Stikkordarkiv: rs500

Nye Focus RS500

Kilde: Ford Motor Norge

Nye Focus RS500 i et opplag begrenset til kun 500 eksemplarer blir den ultimate gatebilen fra Ford. Bilen debuterer på bilutstillingen i Leipzig i Tyskland etter påske med en 2,5-liters rekkefemmer som utvikler heftige 350 hk.

Motoreffekten i RS500 er nok til å ta pusten fra de mest blaserte. Det vil også et absolutt dramatisk utseende gjøre, med en unik mattsort «folie» som skaper et inntrykk ulikt noen annen av Fords produksjonsmodeller.

– Vi ville markere slutten på produksjonen av dagens Focus RS-generasjon med noe spesielt, sier Joe Bakaj, Ford of Europes visepresident for produktutvikling.
–  Fra det inspirerende utseendet til de enorme ytelsene er det ingen tvil om at de 500 RS500-utgavene raskt vil bli snappet opp av seriøse bilentusiaster.

Produksjonen av inneværende RS-generasjon opphører i september. Da vil det være produsert over 11.000 biler, mot en opprinnelig målsetting på mellom 7.000 og 8.000 enheter.

500 er grensen
For RS500 vil imidlertid ikke selv den mest pågående etterspørsel gjøre noe med antallet. Det skal bygges 500 eksemplarer, og så er det slutt. Hver av dem vil ha en håndgravert metallplate på midtkonsollen med nummer fra 001 til 500. De 500 bilene vil bli fordelt til 20 forskjellige land, og det er ingen tvil om at hver enkelt av dem vil bli sett på som meget eksklusive.

På nettstedet www.focusrs500.com vil det gis ytterligere informasjon, med mulighet for å laste ned foto og videoklipp. Nettstedet vil også ha kobling til nasjonale Ford nettsider. Focus RS er også på Facebook – www.facebook.com/fordfocusrs – med mer enn 13.500 fans. Lanseringsaktiviteter for RS500 vil bli delt på dette nettstedet.

– Motorlyd og ytelser forteller umiddelbart at dette ikke er en standard Focus RS, sier Gunnar Herrmann, sjef for Fords globale C-klasse. – For å utstyre RS500 med en passende motor er Duratec RS oppgradert til å levere betydelig mer effekt i det øvre og midtre turtallområdet, men uten at det har skjedd på bekostning av RS-motorens styrke og reaksjonsevne ved lavere turtall.

263 km/t i toppfart
Effekten er økt med 45 hk, til 350 hk ved 6000 o/min, mens dreiemomentet er økt fra 440 til 460 Nm, levert mellom 2500 og 4500 o/min. Foreløpige tall tyder på at
0-100 km/t vil gå på 5,6 sekunder, med en toppfart på 263 km/t.

RS500-motoren er modifisert av en gruppe virkelig entusiastiske ingeniører fra Ford TeamRS i samarbeid med Revolve Technologies, bilkonstruksjonsfirmaet som utvikler Ford-godkjente effektoppgraderinger gjennom merket Mountune.

En viktig faktor i suksessen til Focus RS er det avanserte forhjulsdrevne chassiset, som kombinerer bredere sporvidde, det unike «RevoKnuckle» hjulopphenget og en Quaife differensialbrems, som til sammen gir responsiv styring, fremragende veigrep og et minimum av uønsket momentstyring.

Ytelser testet til grenseland
I anerkjennelse av det ekstreme ytelsespotensialet i Focus RS500 har modellen vært igjennom en rekke utholdenhetstester. Blant annet ble det kjørt 10 000 km non-stop på beryktede Nürburgrings Nordschleife i Tyskland med tre Ford-ansatte racingsjåfører som arbeidet på skift.

– Der ble bilen presset til grensen av det den har av ytelser, sier Matthias Tonn, Focus RS500 sjefsingeniør. – Etter 500 runder non-stop på Nürburgring er vi sikre på dens holdbarhet og svært tilfreds med måten den gjorde jobben på.

Den unike mattsorte «folie»-lakken gjør Focus RS500 enda mer spesiell med sin tobladet hekkspoiler.

– Vi har sørget for at Focus RS500 ikke ligner noen annen produksjonsbil, sier Tonn. – Med sin dramatiske finish og imponerende holdning er dette en bil som uten reservasjoner demonstrerer at den mener alvor!

Den mattsorte folieoverflaten på RS500 er utviklet i samarbeid med teknologiselskapet 3M.  Alle RS500 vil bli lakkert i Panther Black metallic før de sendes til et 3M-anlegg nær Frankfurt i Tyskland, der den spesielle folien legges på og skaper den mattsorte effekten.

Høyoppløselige bilder er tilgjengelige på Ford Motor Companys medienettsted (http://media.ford.com). Alle Focus RS500 biler vil ha et svært høyt utstyrsnivå som standard, med bare to utstyrsdetaljer tilgjengelig som ekstrautstyr; DVD navigasjon og lydanlegg med berøringsskjerm og Recaro forseter i rødt skinn.

Høyoppløselig bilder av Ford Focus RS500 kan lastes ned fra www.focusrs500.com