TJ_RS_Turbo Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Jeg har en escort rs turbo som jeg sliter med at det er mye fukt inni. Har hatt ute alt inni bilen og sveisa rust og tetta med primer og sika-fleks. Har også bytta bakluke (vannet i reservehjulsbrønnen forsvant). Men alikevel er gulvteppet like fuktig etter at jeg har kjørt i litt regnvær. Så jeg antar at frontruta ikke er helt tett. Så det rant ned når jeg kom over 70 km i timen når jeg ikke hadde dæsj i bilen. Så tilbake til spørsmåla: Er det vanskelig å ta ut og inn frontruta? Skal den limes? Sika, eller silikon? Må pakninga byttes?Hva bør brukes i rusta rundt kanten? Bruntox vidunermiddel? 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pzycho Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Ruta di er IKKE limt så du setter deg inni, og setter kiler i pakningen, (vipper den ut med noe, nesten rundt hele ruta, så er det bare å presse, så kommer den ut..) vær forsiktig og ikke press hardt.. har dårlige erfaringer med det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Kan alternativt skjære pakningen. Mye mindre sjangse for at du ødelegger ruta.Må ha ny pakning da..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Det er ikke så lett å få ut ruta hel. Du må dytte ut listen rundt hele. Når du skal sette ruta inn igjen legger du listen rundt ruta, så legger du et tau (ikke for tykt) i "gropen" der lista skal ligge rund karoseriet, så legger du rundta ned mot karoseriet og så trekker du ned tauet rundt hele mens en presser ned fra utsiden. På denne måten får du listen rundt karoseriet. Tauet skal krysses øverst. Rust rundt pakningen er vanlig, jeg hadde en god del, men det virker tett. Skrap bort rusten og legg på noe rustbeskytter. Evt. sveis. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ_RS_Turbo Posted September 2, 2005 Author Share Posted September 2, 2005 Takk for alle svar. Tanken var å få ut både rute og list hel. Men går det galt skaffer ford ny list i løpet av et døgn eller noe. Og hoggeren borti gata har jo sikkert 30 mk4er så det skal vel ikke være noe proble å skaffe ny rute om min sprekker. Men jeg lurte på en ting til. Ruta har begynt å bli hvit/grå i kanten. Ved lista. Spesielt der det ser ut til å være mest fukt. Er dette noe som vil gå fort innover? Burde jeg bytte rute uannsett når jeg først har den ute? Antar at det er laminatet som lager denne fargen. 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Laminatet ja, min var også slik. Men husk at RS Turbo har to-farget rute og glasset i bilen er farget. Hos høggern skal du lete lenge etter en to-farget frontrute til Escort. Jeg betalte 1600 for min mener jeg å huske, ny. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ_RS_Turbo Posted September 2, 2005 Author Share Posted September 2, 2005 Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk. Var en god del rust under ja. så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet. Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen? 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Fin tråd dette, skal gjøre det samme selv med tiden! Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk. Var en god del rust under ja. så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet. Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen?<{POST_SNAPBACK}> Var med å gjøre dette på en rst for et par år siden, der ble ruten limt i sikaflex... 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ_RS_Turbo Posted September 7, 2005 Author Share Posted September 7, 2005 Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk. Var en god del rust under ja. så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet. Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen?<{POST_SNAPBACK}> Var med å gjøre dette på en rst for et par år siden, der ble ruten limt i sikaflex...<{POST_SNAPBACK}> Går ikke fort her i gården. Der står forden.. Rusta var ikke så ille som først antatt. Dvs det var ikke rusta igjennom. Så nå har jeg pussa med vinkelsliper og "dremel" ala clas ohlson. Jeg grunna med bruntox og fuller, og nå holder jeg på å sparkle. Ellers har jeg vaska lista med rødsprit. Den hadde noe tjære lignende lag der hvor sola hadde stått hardest på. Og det gikk lett av med rødsprit. Etter vask limte jeg den fast til ruta med tech 7. Da ble den steike stiv, noe jeg kanskje kan by på problemer/utfordringer under montering av ruta til bilen. 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Hadde samme problem på min gamle XR3i. Etter å ha tatt ut ruta, rensket for rust og satt inn igjen tok jeg og sprutet på med silikon nedi mellom pakningen og karosseriet. La nedi så mye at det tøyt ut hele veien, ventet til dette hadde tørket og skjærte forsiktig vekk det som hadde tyti ut.. Ble tett som **** det.. Gjorde det samme på siderutene bak da disse heller ikke var tette. (Som er en stor årsak til at hjulbuene ruster fra innsiden tror nå jeg) Mener nå det er bedre å bruke silikon enn sika da sikaen limer mye mer enn silikon og kan muligens by på problemer hvis du må ha ut ruta seinere engang Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Excaliburzz Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Noen som vet om det er bare pakning eller om frontruta er limt på sierra mk1 da?Sliter med samme problemet selv... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now