Jump to content

Rust rundt frontrute på rst.


Recommended Posts

Jeg har en escort rs turbo som jeg sliter med at det er mye fukt inni.

 

Har hatt ute alt inni bilen og sveisa rust og tetta med primer og sika-fleks. Har også bytta bakluke (vannet i reservehjulsbrønnen forsvant). Men alikevel er gulvteppet like fuktig etter at jeg har kjørt i litt regnvær. Så jeg antar at frontruta ikke er helt tett. Så det rant ned når jeg kom over 70 km i timen når jeg ikke hadde dæsj i bilen.

 

Så tilbake til spørsmåla:

 

Er det vanskelig å ta ut og inn frontruta?

Skal den limes? Sika, eller silikon?

Må pakninga byttes?

Hva bør brukes i rusta rundt kanten? Bruntox vidunermiddel?

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Ruta di er IKKE limt :) så du setter deg inni, og setter kiler i pakningen, (vipper den ut med noe, nesten rundt hele ruta, så er det bare å presse, så kommer den ut..)

 

vær forsiktig og ikke press hardt.. har dårlige erfaringer med det :P

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lett å få ut ruta hel. Du må dytte ut listen rundt hele. Når du skal sette ruta inn igjen legger du listen rundt ruta, så legger du et tau (ikke for tykt) i "gropen" der lista skal ligge rund karoseriet, så legger du rundta ned mot karoseriet og så trekker du ned tauet rundt hele mens en presser ned fra utsiden. På denne måten får du listen rundt karoseriet. Tauet skal krysses øverst. Rust rundt pakningen er vanlig, jeg hadde en god del, men det virker tett. Skrap bort rusten og legg på noe rustbeskytter. Evt. sveis.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Tanken var å få ut både rute og list hel. :P

 

Men går det galt skaffer ford ny list i løpet av et døgn eller noe. Og hoggeren borti gata har jo sikkert 30 mk4er så det skal vel ikke være noe proble å skaffe ny rute om min sprekker.

 

Men jeg lurte på en ting til. Ruta har begynt å bli hvit/grå i kanten. Ved lista. Spesielt der det ser ut til å være mest fukt. Er dette noe som vil gå fort innover? Burde jeg bytte rute uannsett når jeg først har den ute? Antar at det er laminatet som lager denne fargen. :unsure:

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. :D

 

Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk.

 

Var en god del rust under ja. :o så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet.

 

Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen?

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. :D

 

Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk.

 

Var en god del rust under ja.  :o så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet.

 

Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen?

 

Var med å gjøre dette på en rst for et par år siden, der ble ruten limt i sikaflex...

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ruta og ute. Og både pakningen og ruta er hel. :D

 

Tok jo ikke mer enn 7 min og få den ut. Brukte tre kiler på pakninga i toppen av ruta. Så var det bare å dytte pakninga ut videre nedover langs sidene. Og vips så var den bare å løfte vekk.

 

Var en god del rust under ja.  :o så nå er det fram med vinkelsiper og pusse ned til metallet.

 

Noen som har noe formening om det er lurt å bruke sika eller noe mellom pakning og rute, og/eller mellom pakning og karrossen når den skal inn igjen?

 

Var med å gjøre dette på en rst for et par år siden, der ble ruten limt i sikaflex...

 

Går ikke fort her i gården. Der står forden..

 

Rusta var ikke så ille som først antatt. Dvs det var ikke rusta igjennom. Så nå har jeg pussa med vinkelsliper og "dremel" ala clas ohlson. Jeg grunna med bruntox og fuller, og nå holder jeg på å sparkle.

 

Ellers har jeg vaska lista med rødsprit. Den hadde noe tjære lignende lag der hvor sola hadde stått hardest på. Og det gikk lett av med rødsprit. Etter vask limte jeg den fast til ruta med tech 7. Da ble den steike stiv, noe jeg kanskje kan by på problemer/utfordringer under montering av ruta til bilen.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem på min gamle XR3i. Etter å ha tatt ut ruta, rensket for rust og satt inn igjen tok jeg og sprutet på med silikon nedi mellom pakningen og karosseriet. La nedi så mye at det tøyt ut hele veien, ventet til dette hadde tørket og skjærte forsiktig vekk det som hadde tyti ut.. Ble tett som **** det.. Gjorde det samme på siderutene bak da disse heller ikke var tette. (Som er en stor årsak til at hjulbuene ruster fra innsiden tror nå jeg) Mener nå det er bedre å bruke silikon enn sika da sikaen limer mye mer enn silikon og kan muligens by på problemer hvis du må ha ut ruta seinere engang ;)

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...