Jump to content

wrc/montune innsug


Bdt

Recommended Posts

noen som veit ca pris på de to?Hafsengen har wrc innsug og rolf klypen(rs500) har montune innsug, hvis noen lurer på hvordan de ser ut......

 

 

Wrc innsug, har 2og 2 dyser etter hverandre per cylinder, rs 500 har en dyse der alle cosworth´ene har og dyse nr 2 står mitt på plenume i senter av trakten, mountune har samme som wrc men med eit ovalt innsug.

 

Hafsengen ligner vel på rs 500, bare at det er helstøypt i carbon, hørte rykter om at det koster 20000kr, men om det er tilfelle vet eg ikkje.

pris på dei andre vet eg ikkje.

 

Mountune innsug:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?act...pe=post&id=4944

 

Haffsengen:

 

http://www.gatebil.no/images_lib/reportasj...der/hafs_05.jpg

 

RS500:

 

http://www.evo.no/index.php?module=photosh...deshow&iid=3769

 

 

 

håper dette var til hjelp... :D

Link to comment
Share on other sites

mr klypen har eit MIS innsug i magnesium på sin 500 er plass til 12 dyser i det (bruker kun 8 siemens 550 dyser)har vært tilsalgs sånne innsug men koster fra 30000 og oppover

 

 

stian har ein kopi av MIS innsuget i carbon (kjører 8 grådyser)

 

mountune sitt innsug liknar ikkje på nåkke av dei to.har blant annet separate trottler for hver sylinder,8 dyser av forskjellig art (weber marelli xo39 eller 38)

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

mr klypen har eit MIS innsug i magnesium på sin 500 er plass til 12 dyser i det (bruker kun 8 siemens 550 dyser)har vært tilsalgs sånne innsug men koster fra 30000 og oppover

 

 

stian har ein kopi av MIS innsuget i carbon (kjører 8 grådyser)

 

mountune sitt innsug liknar ikkje på nåkke av dei to.har blant annet separate trottler for hver sylinder,8 dyser av forskjellig art (weber marelli xo39 eller 38)

 

 

Hmmm, tenkte da på kordan dysene stod.

 

Men det bilde med rød escort er org mountune, og der er hele motor bygd opp av mountune i England..

 

Men lærer for hver dag..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Gaultier
20000 for carbon innsug er værtfall ikke noen upris,må kanskje handle da :D

 

Jeg har hørt snakk om 40000 for det innsuget til hafsengen, og hvis originalen i magnesium koster 30k, så koster det nok en del mere å få det laga i carbon..

 

Off topic: Hvor har hafsengen og klypen pluggene sine?

Link to comment
Share on other sites

20000 for carbon innsug er værtfall ikke noen upris,må kanskje handle da :D

 

Jeg har hørt snakk om 40000 for det innsuget til hafsengen, og hvis originalen i magnesium koster 30k, så koster det nok en del mere å få det laga i carbon..

 

Off topic: Hvor har hafsengen og klypen pluggene sine?

pluggene står der hvor dem vanligvis står.men viss du tenker på tennplugghettene og kablene så ligger dem under dekselet dem har laga til.viss dem ikke har hele coilpacken under der da..

ser veldig ryddig og fint ut. :P

Link to comment
Share on other sites

mr klypen har eit MIS innsug i magnesium på sin 500 er plass til 12 dyser i det (bruker kun 8 siemens 550 dyser)har vært tilsalgs sånne innsug men koster fra 30000 og oppover

 

 

stian har ein kopi av MIS innsuget i carbon (kjører 8 grådyser)

 

mountune sitt innsug liknar ikkje på nåkke av dei to.har blant annet separate trottler for hver sylinder,8 dyser av forskjellig art (weber marelli xo39 eller 38)

 

 

med 12 dyser må man vell bruke en sånn i sammen med en sånn en fra RS500 ????

 

det vil jo bli 12 dyser

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

mr klypen har eit MIS innsug i magnesium på sin 500 er plass til 12 dyser i det (bruker kun 8 siemens 550 dyser)har vært tilsalgs sånne innsug men koster fra 30000 og oppover

 

 

stian har ein kopi av MIS innsuget i carbon (kjører 8 grådyser)

 

mountune sitt innsug liknar ikkje på nåkke av dei to.har blant annet separate trottler for hver sylinder,8 dyser av forskjellig art (weber marelli xo39 eller 38)

 

 

med 12 dyser må man vell bruke en sånn i sammen med en sånn en fra RS500 ????

 

det vil jo bli 12 dyser

12 dyser?? hvor i alle dager står dem da...dette har ikke jeg fått med meg....

Link to comment
Share on other sites

du kan bruke 12 dyser på mis innsuget men du trenger ikkje det.MIS innsuget har ikkje dysene side om side men har ei rekkje som normalt på cosworth og ei rekkje i sjølve plenumet.i tillegg er det ei rekkje på undersida av sjølve innsuget.motsatt av den første rekkja.

 

med forskjellige plasseringa av dysene kan kanskje motoren yte littegrann meir og kanskje bli litt meir kjøyrbar.men trengs jo ein litt avansert ECU da.ingen megasquirt eller liknande

 

mvh

Geir

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

isåfall vil ikke jeg tenke på det bensinforbruket med 12 dyser!!!!

 

det sitter 8 der også blirt det 4 i selve lokket.. og da 12 stk.. ;)

 

 

Der tar du feil. Selvsagt skal dysene ha riktig størrelse. Med unntak av total kostnadene og innjustering / mapping ser jeg bare fordeler. Audi kjørte 3 dyser pr syl på noen av sine race biler. Sikkert ikke uten grunn.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Selvsagt skal dysene ha riktig størrelse. Med unntak av total kostnadene og innjustering / mapping ser jeg bare fordeler. Audi kjørte 3 dyser pr syl på noen av sine race biler. Sikkert ikke uten grunn.

 

Ja, tre små forstøver nok bedre og blander seg bedre med lufta, enn en stor dyse.

Link to comment
Share on other sites

hmmm. 3 dysser er vel lidt overkill. er dte ikke bare at køre med 8 dysser og så sætte flere luk/åben på dysserne for hver takt motoren trækker luft ind i kammeret. ?? altså hver dysse åbner/lukker 2-4 gange for hver gang indsugnings ventilen er åben og de så gør det på skift så de gør det 4-8 gange sammen lagt. for at få den bedste forstøvning og blanding af luft/benz. og med nye moderne dysser man kan købe idag med god forstøvning og 3 huller i dyssen så burde det at være muligt.. bare en ide. og kikker man på en F1 motor så sidder dyssen over trompeten og skyder benz lige ned midt i indsugningskanalen. som på en RS500 plenium.

Link to comment
Share on other sites

Der tar du feil. Selvsagt skal dysene ha riktig størrelse. Med unntak av total kostnadene og innjustering / mapping ser jeg bare fordeler. Audi kjørte 3 dyser pr syl på noen av sine race biler. Sikkert ikke uten grunn.

 

Ja, tre små forstøver nok bedre og blander seg bedre med lufta, enn en stor dyse.

 

 

Ja det er det ene. Det andre er at på Cosw. så gjør den originale dyseplasseringen at dysen spyler rett på skilleveggen inni toppen. To små dyser ved siden av hverandre (som på RS 200 og WRC, og hvorfor har disse akkurat denne løsningen det tror dere ?) spyler rett inn i kanalen og det er jo der bensinen skal være. Med 3. dysen plassert som på RS 500 kan denne enten supplere når det trenges eller overta fullstending når man passerer ett gitt turtall og ladetrykk. Dette dysegalleriet kan da mates med høyoktan racefuel (kr. 50 pr liter), E85 (trengs i bortimot dobbel mengde) eller noe annet. Da kan man kjøre rundt på "billig" blyfri nå man cruiser og likevel har god fuel som gi høy effekt når man ønsker det. Billig og meget bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir jo dumt å måtte bruke 1000cc dyser for å hente ut 300hk. Tror heller ikke det er så mye å hente på noe slikt heller.

 

Man sier at det er i gjennomsnitt 3% å hente på bensinøkonomi fra simultan til sekvensiell innsprøytning. På en bil som bruker 0,8 l/mil med simultan så blir det fremdeles over 0,77 l/mil ved å gå over til sekvensiell innsprøytning.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...