KinG^KaoZ Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Har fått meg bilen i signatur for ikke så lenge siden, saken er at den ikke har turteller og jeg har vanligvis kjørt en corolla med 6trinns girkasse og 1.3l motor. Da lå jeg alltid i 4.gir i 50sonen. Så jeg har kjørt rundt i 4.gir i 50sonen på sierran min også. Er det kanskje bedre å ligge i 3dje giret? For å bruke mindre bensin om man "presser" motoren med for høyt gir? Om noen skjønner. Hører ikke noe spess på motoren om den sliter eller ei heller, skal kjøpe meg turteller snart. Føler den bruker så mye bensin. Har også nettopp gått igjennom eukontroll, så antar at den lambdasonden er iorden. Er også nytt luftfilter, nye plugger, osv. Er vel kanskje lov med 2 spørsmål i 1 topic også. Når jeg kjører sakte, så litt gass så av med gassen, 0.5sek etterpå kommer det et "klunk" bak i drivverket et sted. Og så bremser den på motoren. Noen lagre som må skiftes? Er det slik at den må på verksted for å få det fikses eller kan jeg ta jobben selv? 91 Sierra 2.0i cl DOHC 71 Yamaha RD 350
Guest Nos Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Hører vel når motoren jobber tungt og lett?4. giret skal den enkelt klare på rett vei og nedover bakke. Den klunken er vel bare overgangen fra tomgang til arbeid.
KinG^KaoZ Posted August 25, 2005 Author Posted August 25, 2005 Ja den klarer det lett, men jeg lurer på om det bruker mindre bensin på tredjegiret, om det jobber enda lettere der liksom. Enkelt og greit, ligger dere med lignende bil i 4 eller 3dje gir i 50 sonen? 91 Sierra 2.0i cl DOHC 71 Yamaha RD 350
OleK Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 høyest gir =minst bensin enkelt og greit.... ang den klunkelyden til så vil jeg tippe at du har slakk et sted i drivverket ditt....mellomaksel, diff eller drivknuter..... Cosworth!
KinG^KaoZ Posted August 25, 2005 Author Posted August 25, 2005 høyest gir =minst bensin enkelt og greit.... ang den klunkelyden til så vil jeg tippe at du har slakk et sted i drivverket ditt....mellomaksel, diff eller drivknuter.....<{POST_SNAPBACK}> Er nok noe slakk et eller annet sted ja Men angående girvalg, vil den ikke bruke mer bensin om den får litt mer motstand i 4de gir en i 3dje da? Om 4de gir er litt høyere? Jeg mener, om du legger den i siste gir og gir full gass hele veien for at den ikke skal daue så vil den jo bruke mer 91 Sierra 2.0i cl DOHC 71 Yamaha RD 350
triggerhappy Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 Det jeg har klart å lese av sånn momentant-forbruksmåler er at det er mer økonomisk å belaste et høyt gir, enn høyt turtall og lav belastning på lavere gir. -x 1988 Ford Sierra Cosworth
KinG^KaoZ Posted August 25, 2005 Author Posted August 25, 2005 Det jeg har klart å lese av sånn momentant-forbruksmåler er at det er mer økonomisk å belaste et høyt gir, enn høyt turtall og lav belastning på lavere gir.<{POST_SNAPBACK}> Takk 91 Sierra 2.0i cl DOHC 71 Yamaha RD 350
D.Toft Posted August 25, 2005 Posted August 25, 2005 på min er 3000 omdr i 3 gir 70 kmt, så eg bruker et lavere gir når måleren viser under 2000 omdr.. så i 50 brukes 3 gir..
frode Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger.. '95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)
møffe Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..<{POST_SNAPBACK}> ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t
sierra_rage Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 tror det lønner seg for deg å putte den i 3, i 50 sonen...da har du ca 2000 omdreininger, som er ren vandring for motoren, 4.gir blir litt vel høyt, da havner du på under 1500, og motoren vil jobbe mer, det er nesten u-merkbart siden du ikke hører annet enn en dyp lyd inni bilen, ved 60 km/t er det bare å putte den i 4.gir, og ved 70-75 km/t, er det lurt med 5.gir, da gir du motoren en helt grei turtalls-vandring... kan forøvrig si at for vanlig vandring på 1. og 2. så veksler man fra 1. ved rundt 20 km/t, og fra andre til 3. ved rundt 40-45km/t... dette tipset ble sponset av klubben for "de trege og paragraf-ridende i trafikken"...hehe neida, men jeg har forsket på det selv, nettopp på grunn av bensinforbruket:) * Ford Focus TDci -06' påkostet mer enn hva som er "normal" psykologisk adferd...
KinG^KaoZ Posted August 26, 2005 Author Posted August 26, 2005 tror det lønner seg for deg å putte den i 3, i 50 sonen...da har du ca 2000 omdreininger, som er ren vandring for motoren, 4.gir blir litt vel høyt, da havner du på under 1500, og motoren vil jobbe mer, det er nesten u-merkbart siden du ikke hører annet enn en dyp lyd inni bilen, ved 60 km/t er det bare å putte den i 4.gir, og ved 70-75 km/t, er det lurt med 5.gir, da gir du motoren en helt grei turtalls-vandring... kan forøvrig si at for vanlig vandring på 1. og 2. så veksler man fra 1. ved rundt 20 km/t, og fra andre til 3. ved rundt 40-45km/t... dette tipset ble sponset av klubben for "de trege og paragraf-ridende i trafikken"...hehe neida, men jeg har forsket på det selv, nettopp på grunn av bensinforbruket:)<{POST_SNAPBACK}> Ah flotte greier. 91 Sierra 2.0i cl DOHC 71 Yamaha RD 350
burnout Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..<{POST_SNAPBACK}> ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t <{POST_SNAPBACK}> Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre... 10 VW Golf GTD (solgt)09 VW Passat88 Mazda RX-7 FC3S85 Ford Sierra 3 dørs 2L (solgt)86 Ford Sierra 2L (kondemnert og sprengt)83 Opel Ascona (Brant opp)83 Ford Transit (solgt)
møffe Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..<{POST_SNAPBACK}> ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t <{POST_SNAPBACK}> Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre...<{POST_SNAPBACK}> er det ikke så en OHC du har. min dohc går 1. omkring 502. 1003.1644.215 (teori)5.260-270 (teori) jeg har fået flyttet begrænseren til 7000 omdr pga mine kamaksler
turbodohc Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 hentet fra instruksjonsboka 2.0i dohc 1 gir :0-452 gir :21-853 gir :33-1324 gir :45-1785 gir :54-190
møffe Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 hentet fra instruksjonsboka 2.0i dohc 1 gir :0-452 gir :21-853 gir :33-1324 gir :45-1785 gir :54-190<{POST_SNAPBACK}> det er tal som fortæller hvordan man skal/kan køre bilen.. ikke max tal. og min er begrænset til 7000omdr ikke 6400 som std
Anders Posted August 30, 2005 Posted August 30, 2005 jeg bruker ikke fjerde gir før i 60. i 50 i tredje gir ligger vel motoren på mellom 1000-1500 omdreininger..<{POST_SNAPBACK}> ja eller 7000 omdr i første er også 50km/t <{POST_SNAPBACK}> Går ut ifra at det er femtrinns girkasse? Min ligger i 60 ved 6500 i første gir, litt over 100 ved 6500 i andre...<{POST_SNAPBACK}> er det ikke så en OHC du har. min dohc går 1. omkring 502. 1003.1644.215 (teori)5.260-270 (teori) jeg har fået flyttet begrænseren til 7000 omdr pga mine kamaksler<{POST_SNAPBACK}> klar nok ikke mer enn 190 i 4 .. hatt bilen min i 210 (MAX) sålangt. Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now