Jump to content

hva demper varme best?


OleK

Recommended Posts

skal lage meg ei plate til å ha mellom turbo og innsugsrør på rst'en nå, og siden jeg har rota bort skolebøkene og glemt diverse varmeverdier o.l. på materialer er mitt spørsmål følgende:

 

hva demper varme best av aluminium og rustfritt stål??

 

det er hovedsaklig disse materialene jeg har tilgang til, derfor de to...

 

innbiller meg at rustfritt stål er best, men er ikke sikker......

 

noen blikkenslagere/verktøymakere/industrimekanikere her inne??

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

jeg har mere trua på alu. men nå gjør jeg noe feil.  :D  man skal vite, tru kan man gjøre i kirken.

 

gjør sikkert feil eg og men eg har mest tru på stål siden alu som regel blir brukt for å lede varme vekk fra ting og ikkje skille varmen fra ein ting på ein måte...

speed freak - going nowhere, real fast

Link to comment
Share on other sites

Aluminium leder varme best, kobber er også utrolig bra så lenge den har en bra kontakt flate..

 

men det du har tenkt er vell og lage ett varmeskjold ? så vil jo det gå greit med stål, pusse litt gravere inn HOT på så er jo det dobbelt opp nydelig ;)

Link to comment
Share on other sites

rustfritt blir det :D

 

eller som han soppen i gatebilfilmen sa det, "rustfast og syrefritt" :D :D

 

Bra valg. Jo blankere det er jo bedre reflekterer det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror forskjellen mellom rustfritt og aluminium i et varmeskjolt blir marginal, det skal jo bare hindre direkte stråling. Aluminium er som oftest langt enklere å forme og veldig mye lettere enn syrefast. Jeg bruker vanlig aluminiumsfolige rundt speedometerwiren der den går ned ganske nerme downpipe. Det ser ut til å fungere topp, speedometeret fungeren enda, mens den forrige wiren som lå uskjermet var totalt utbrent. Vekt og formbarhet er i alle fall noe å tenke på.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Alu funker knall. Riktig at alu leder varme godt, men varm alu gir også fra seg veldig lite strålevarme, og egner seg derfor godt.

 

Hvis en stålbit og en alubit varmes opp til 100grader, så kjennes det garantert ut som om stålbiten er mye varmere.

 

Rustfritt vil nok funke også, men svartstål er direkte uegnet.

Link to comment
Share on other sites

menneh....kom til å tenke på en ting...åssen type varmelakk bør jeg bruke? blir jo ganske varmt nedi der...

 

vil jo ikke at plata skal ruste opp heller da :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ja, det var ment som en spøk)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...