Jump to content

Overhaling av Cosworth-motor


perms

Recommended Posts

tar ikke lange tia å ta av for å være sikker på rammelagra. skal som sagt over være på midten og bakerste lagerbukk...

 

 

De han sitter igjen med, passer jo ikke der uansett.

 

 

Har vært og målt med skyvelære på en av blokkene mine og de hylsene er helt like som de du har til overs.Du må nok ta av bunnpanna og sjekke lagerbukk 3 og 5.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Rart dette her, på bildet han la ut syntes iaf jeg at det var soleklar forskjell i størrelse mellom hullene i lagerbukkinnfestning og det hullet som er markert rødt. Og han skriver jo selv at de er for store.

Kan det være slike forskjeller mellom blokker? Trodde alt kunne byttes mellom alle "pinto" blokkene jeg. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Rart dette her, på bildet han la ut syntes iaf jeg at det var soleklar forskjell i størrelse mellom hullene i lagerbukkinnfestning og det hullet som er markert rødt. Og han skriver jo selv at de er for store.

Kan det være slike forskjeller mellom blokker? Trodde alt kunne byttes mellom alle "pinto" blokkene jeg.  :huh:

 

Hvis du ser etter på bildet så er hulla på lagerbukk 3 og 5 større enn de andre.Her skal hylsene sitte nedi

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Ja, jeg ser det, det er der jeg synes det er forskjell på hullstr. Men ditt skyvelær er vel bedre enn mitt "sepåbilde øyemål".

Link to comment
Share on other sites

Har vært og målt med skyvelære på en av blokkene mine og de hylsene er helt like som de du har til overs.Du må nok ta av bunnpanna og sjekke lagerbukk 3 og 5.

 

Heisann,

 

Hvis du har målt de hylsene som du har, og de har samme størrelse som de målene jeg har målt (15mm i diameter, målt i ytterkant, den korte er 14 mm lang og den lange er 24 mm lang), så er det lenger ingen tvil. Ut så skru... :(

 

Tusen takk for hjelpa :) , jeg håper å finne ut av dette nå. Blir demontering av bunnpanne og lagerbukker i kveld. Skal poste resultatet (og et bilde hvis jeg finner ut hvor den skal være).

 

Jeg var forøvrig en tur hos Ford i dag og fikk se på tegningene som de har over alle delene på datamaskinen, men kunne ikke finne noe som lignet. Men det stod en kommentar på den ene styrepinnen som var vist på en lagerbukk (en veldig liten styrepinne på tegningen sådan, men bildene er ofte ikke lik virkeligheten visstnok), at denne ikke var en separat del og således ikke gikk an å bestille. Regner med at den da er en del av enten blokka eller lagerbukken.

Link to comment
Share on other sites

LØSNING! :D :D

 

Da var bunnpanna demontert og lagerbukk 3 og 5 tatt av. Og som akkurat som cosworth540 sa, så passet de der. Den lange styrepinnen passet i lagerbukk 5, og den korte i lagerbukk 3.

 

Jeg vil si TUSEN TAKK for hjelpen til alle, og spesielt takk til cosworth540 som tok seg bryet med å rent fysisk måle de lagerbukkene/styrepinnene han hadde tilgjengelig.

 

Når det gjelder hullene (eller "ørene") som er på siden av blokka der styrepinnene også passa inn, er litt "forvrengt" på bildet, da disse hullene er litt koniske på enden, noe som gjør at de ser større ut på bildet enn de er i virkeligheten. Ganske rart egentlig, at disse styrepinnene ikke er avmerket på noen måte i Workshop-manualen (i alle fall så har ikke jeg vært i stand til å finne dem).

 

Per Marius.

Link to comment
Share on other sites

hehe. bra det da, og du som var nesten 100% sikker på at de satt der... :)  Lykke til videre.

Blir det en motor med liit gamp i eller?

 

Jeg var nesten 100% sikker ja (jeg hadde vel et par prosent å gå på ;) ), men må bøye meg i støvet og innrømme at jeg tok feil :unsure: Men er glad at jeg til slutt fant ut hvor disse skulle være (med meget god hjelp av folkene her på forumet)

 

Blir ikke noe hard trimming nei. Bilen er en hverdagsbil som brukes daglig, sommer som vinter. Den har et Collins Stage 1 kit (290 kit), som har stått på siden 1997 (da jeg kjøpte bilen, og monterte kit'et noen måneder senere), inkl. +KN 57i og Mongoose. Har vurdert å gå for grønne dyser, 3 Bar MAP og ny chip, får se hva det blir til når motoren er innkjørt. Collins-kit'et har fungert utmerket, og motoren har gått drøye 240000 km før jeg nå overhalte den for første gang (har kun bytta ventilstyringer en gang tidiligere).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...