Jump to content

problem etter aktuator bytte


cossiemk1

Recommended Posts

Byttet aktuator på cossien til Peder på cosworth treffet om fredan, og fikk endelig stabilt trykk på ca 1,4 bar, men nå går bilen betydelig dårligere en tidligere, trykket kommer seint etter giring, som om turbo stopper helt ved girskift, dumpen står også åpen på tomgang, men lukker så fort en gir litt gass, hva kan vær problemet?? kjører med std turbo og grønndyse oppsett, og ORGINAL eksos med katt!!

Link to comment
Share on other sites

prøv å napp av amal og skru litt mer forspenn. da skal du få samme trykket med mer forspenn siden amal ikke vil bløde av stryretrykket til aktuator...

Tar du av ledningene fra amal til aktuator , vill den ALDRI åpne . Teoretisk vill trykket øke til max .

Men så viss standar Map avkjenner trykk over 0,9 gir den beskjed til Ecu og sprøyte MINDRE bensin inn . Da vill bilen gå dårligere med høyere trykk ( den går meget mager ) til trykket synker til 0,9 bar .

Samtidig som den drar tenning nermere øvre dødpunkt - mindre effekt .

Som innlederen skriver den går dårligere med annen aktuator .

Og jeg glemte temp føleren i innsug , føler den over 70 grader , går den dårligere , mindre bensin - tenn mot øvre død punkt .

Så lenge du ikke gjør dette vil en standar bil gå best :

http://www.pjmotorsport.com/stage2.asp

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Mister amal spenning vil trykket gå ned til minimum. ;)

 

Kast amal og legg på forspenn til ønsket trykk. Var ikke dette en 20psi?

Link to comment
Share on other sites

Jo er en 20psi, og med grønndyse oppsett mener jeg seff også 3bar map, har også grpA topp pakning. Bilen går vel ikke så mye dårligere når trykket først kommer, men det kommer jo så seint.

ps: har ikke orginal dumpen, men en (husker ikke type) som sitter på kald siden

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye forspenn la du? Uten forspenn kan det være at wastegaten står delvis åpen. Har prata såvidt med Peder, men han har andre ting å tenke på akkurat nå :)

 

Jeg ville ikke kjørt uten AMAL i alle fall, det tror jeg 31' actuatoren er for slapp til. (går ut fra det ble montert en 31' actuator)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Det står jo at det er en 20psi klokke som er montert, og da kan det naturlig nok ikke være en -31..

 

Og hvordan kan en wg klokke bli for slapp til kjøres uten amal? Endel biler har jo orginalt montert en klokke som gir 0,4bar uten noen annen form for styring.

 

Jeg tror at han må kvitte seg med amal for å greie å holde trykket nede på 1,4bar uten å måtte ta bort alt forspennet. 20psi er jo ca1,35bar, og hvis amal står og bløder ut trykk, så må staget slakkes til wg står litt åpen hele tiden for å holde trykket nede på 1,4bar. Derfor den dårlige responsen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

For å kompansere for det største trykkfallet i hele systemet.

 

Ser noen er redd for at turboen skal over-varve på delgass, men jeg har aldri merket noe som helst til det selv, og det eneste som skjer da er vel at man får mindre lag når man går på full gass igjen.

Med delvis stengt gasspjeld vil motoren få mindre inn og da selvfølgelig produsere mindre eksos også. Så turboen vil aldri jobbe for fullt på delgass og styretrykk fra plenum.

 

Konklusjon:

1: turboen kompanserer automatisk for trykkfall gjennom ic og andre "hindringer" på veien inn til motoren.

2: Kan redusere lag ved pådrag etter svinger eller lignende som krever delgass.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...