Jump to content

Senkesett "hjelp"


Guest wehus70

Recommended Posts

Guest wehus70

Holder på å bytte senkesett på min ford sierra 2,9i.... Men er så innerst i helvete trangt for å si det rett ut! Stresset med å få ut den gammle senkefjøra som rettåslett er grusomt segen av seg.... Noen som har noen forslag???? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hmm.. ja.. når jeg byttet til senkesett fra original-fjærer på min, kappet jeg de gale fjørene i tre biter før jeg tok de ut. og senkefjæra "skrudde" jeg på en måte på plass..

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest mazdafun

regner med det er bak det er snakk om? hehe

 

- løsne bærebruene

- 2 mannsjobb

- STØRSTE OG LENGSTE SPETTET I BYEN!!

 

da går alt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Guest wehus70

Er bak det er problemer... Forran var jo bare en vitts!

Sto senke fjører på den som jeg har tatt ut.... Ikke noe problem....

Men er INN med NYE som er ett rent h.l.e.e.... Kan prøve skru metoden,men vet ikke helt... Gir tilbake mld om hvordan det går...

 

Men er jo stress å løsne broa,skal ikke være nødvendig!

Link to comment
Share on other sites

nei, var ikke nødvendig på min ihvertfall.. men nå vet jeg ikke om kanskje du har noe annerledes bremse/aksel-system enn på min 2.0DOHC da..

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

ta ut drivakslingen.løsne bremseslangen og dempern er enkleste løsning for å få ut fjøra,har selv montert cosworth dempera\fjøra på min 89 sierra kombi,var et helvette å få ut org fjøra på høyre sia da akslingen min satt dønn fast,endte opp med black an dekker metoden på den fjøra gitt...

Link to comment
Share on other sites

er jo bare å ta ut den fremste bolten på brua da :D

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest Lothar

Det finnes jo en mye enklere måte å gjøre dette på.

 

Jeg skifta fjøra på en halv time eller no.

 

Jekka opp bilen, skrudde av felgen.

Skrudde løs demperen nede slik at det var mulig å få fjæra litt mer ut av spenn.

Så tok jeg vinkelsliper og kappa av fjæra og dro den ut.

Så tok jeg de nye senkefjærene, brukt presser til å presse de så mye sammen som jeg turte og bandt en hau med sterk men tynn hyssing rundt.

Så var det bare å sette fjæra inn, var ingen hinder i veien.

 

Satt bare noe under bremsetrommelen/opphenget der og jekket bilen nedpå sånn at fjøra sto inntil der den skulle så kappet jeg tauet og vipps var det gjort..

 

Så heiste jeg den opp igjen og fjernet taurestene og satt på fjøra..

 

Fin måte å gjøre det på.

Demonterte ikke noenting utenom å ta av den ene skruen til demperen.

Link to comment
Share on other sites

Guest wehus70

Fikk orden på det i går... Var ikke verre enn at jeg løsnet demperen å skudde av stikk akslene på begge siden.... Ut kom de uten noe problem å rett inn med de nye!

Grunnen til at jeg så dette veldig vanskelig å få til var at jeg trodde det var splains på stikk akslene!

Heldigvis ikke!

Men jamex (jallemex) fjører er ikke bra,slapp ned bilen etter senking,da var det 9cm fra topp av dekket til hjulbue kanten!

 

Så dette ender med at jeg må avmontere jamex å så får jeg nytt igjen imårra

vet ikke helt merket enda,men de var betratelige bedre enn jamex! :D

Link to comment
Share on other sites

regner med det er bak det er snakk om? hehe

 

- løsne bærebruene

- 2 mannsjobb

- STØRSTE OG LENGSTE SPETTET I BYEN!!

 

da går alt bra :)

 

åssen har du planer om løsne bærebruene uten å heise ned traversen? boltene sitter jo oppunder der, umulig å komme til med noe som helst.

måten man gjør detta på er å ta av skru av dempern bak på bærebrua og tar av stikkakslene. så senkes bærebrua betraktelig lengere ned. er bare å sette inn fjørene etter detta. kan tenke deg helvete jeg hadde på gamle bakstillinga mi hvor stikkakslene ikke hadde ledd som kunne løsnes. måtte løsne senterbolten og dra ut hele navet gjennom trommeln for å få av stikkakselen :lol: glad cossie er lettere å skru på as..

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...