Jump to content

Kjøpsråd!


Fordman

Recommended Posts

Håper dere kan hjelpe meg med råd her!

 

I løpet av høsten kommer jeg til å kvitte meg med Sierraen (trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg GLEDER meg stort til det!! Har bare vært faenskap hele veien med den jeg har nå).

 

Jeg kommer til å kjøpe meg en Mondeo 98 modell 2.0 (dette er vel MK2?).

Er dette biler å anbefale? Er det gode bilder å kjøre? God motor? Noe jeg bør passe meg for med disse? Noen svakheter/barnesykdommer?

 

På Ford ble det sagt at denne modellen hadde identisk motor med MK1 bare at det var 6 hester mindre i denne modellen kontra den foregående. Og at denne var høyere girt enn den foregående. Stemmer dette?!? Eller er det forskjeller på disse motorene?

 

Alt av råd mottaes med stor takk!!

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Mondeo mk1 er ihvertfall krembil og kjøre...så mk2 kan neppe være dårligere ;) Motoren er responsiv og ganske sterk. Noen racerbil er det ikke...komforbil...ihvertfall mk1. Jeg vet ikke om de typiske feilene med mk1 er de samme på mk2 (gule lykter, råtne stabstag forringer bak, dårlig håndbrekk....)

 

Jeg angrer ikke på kjøp av Mondeo, men vær forbredt på at det ikke alltid er så greit å mekke på :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om de typiske feilene med mk1 er de samme på mk2 (gule lykter, råtne stabstag forringer bak, dårlig håndbrekk....)

 

Jeg angrer ikke på kjøp av Mondeo, men vær forbredt på at det ikke alltid  er så greit å mekke på :D

 

Vannpumpene er en grunn til at motorene skjærer seg.

(det er manko på Zetec motorer hos huggerene, men flust av Mondeoer (2.0))

Men det er bare å passe på....

Edited by 96mondeo4x4

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om de typiske feilene med mk1 er de samme på mk2 (gule lykter, råtne stabstag forringer bak, dårlig håndbrekk....)

 

Jeg angrer ikke på kjøp av Mondeo, men vær forbredt på at det ikke alltid  er så greit å mekke på :D

 

Vannpumpene er en grunn til at motorene skjærer seg.

(det er manko på Zetec motorer hos huggerene, men flust av Mondeoer (2.0))

Men det er bare å passe på....

 

det er manko på Zetec motorer hos huggerene??? er faktisk en go del motorer ute til salgs ;)! alt fra 4000-8000 ligger de på! kommer ann på hvor du kjøper og hva du må ha med ;)

 

men høggere OVERpriser disse motorene!

Link to comment
Share on other sites

det er manko på Zetec motorer hos huggerene??? er faktisk en go del motorer ute til salgs ;)! alt fra 4000-8000 ligger de på! kommer ann på hvor du kjøper og hva du må ha med ;)

 

men høggere OVERpriser disse motorene!

 

Joda..fant 3stk 2litere motorer her.

Vet ikke hva du vil diskutere, men 2literen er ikke Mondeo'ens sterkeste kort.

 

 

Om det skyldes manglende vedlikehold eller annet gidder jeg ikke diskutere.

Men har selv byttet motor, og vet om flere som også har gjort det.

 

Og når fordman spør om det er god motor, må jeg vel bare svare som jeg vet.

Frisk og sprek 2liter, men pass på!!

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

1,8 er litt lat i forhold til 2 l.

senker du de, så ligger de godt på veien.

foringer i bærebru må jo byttes av og til.

 

"rele" til varmevifte ryker på noen av de

(har bytetet 2 stk på 2 biler)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

det med vannpumpa har jeg å hørt.. prøver å fylle med på temp..

 

Noen som vet hva ny pumpe koster hos ford? Lett å bytte selv?.. kjekt å komme problemene i forkjøpet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener er galt med 2 literen kontra 1.8/1,6! Det er ikke noe mer problemer med den ene eller den andre, bortsett fra at 1,8 kan ha en stygg gange på tomgang! Tror nok heller grunnen er at de fleste mk1 Mondeoer er 2.0!

98 modellen er vel hverken bedre eller dårligere enn andre, men det er noen forandringer bl.a annet eksosanlegg i forhold til 97! Kan jo være lurt å sjekke om det er trykk i kjølesystemet (toppakning), det er vel det dyreste som kan skje i tillegg til clutch og lekk tannstang! Bærebruforinger er et mindre problem på mk2 enn mk 1! Vannpumpe vil ikke jeg kalle et problem, den holder vanligvis ca 200k km, den er grei og skifte sammen med registerreim/stramme/løpehjul på biler uten AC, og kan være et helvete på biler med AC

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

jeg kjøpte min mondeo i januar og har ikke annet enn lovord og si om den..nydelig og kjøre(den jeg har er freeway utgaven så den har skåla stoler så du sitter som støpt!),det er en veldig god motor som trekker nesten ifra bunn og driftsikker,har ikke hatt ett eneste motor problem på den enda..den bare går og går.starter like lett i minus som i pluss.

eneste jeg kanskje kan utsette på mondeo er hjulbuerust men hvilken bil har ikke det??så kjøp ivei uten og tenke deg no særlig om..jeg kjøpte min når den hadde gått 195k og fremdeles ikke no problem så de kan nok gå langt sp lenge servicer er fulgt opp hele veien som de er gjort på min..finner faktisk ikke no negativt om denne bilen her..noen ser det vel som ett minus at det er forhjulstrekk men det er ikke no problem for min del hvertfall..

 

(dette er en zetec e 2.0i 16v)

Edited by H.M.Kongen
Link to comment
Share on other sites

Vannpumpene på disse motorene kan ta kvelden når som helst, min gikk etter 86 000 km. kjenner til tilfeller hvor den har gått ved nærmere 50 000 km. Avhengig hvor mye reima har blitt strammet etter service evt etter vedlikehold. Trenger ikke å ryke av dette i grunn men mye kommer av dette sa Ford på Ensjø.

Link to comment
Share on other sites

Vannpumpene på disse motorene kan ta kvelden når som helst, min gikk etter 86 000 km. kjenner til tilfeller hvor den har gått ved nærmere 50 000 km. Avhengig hvor mye reima har blitt strammet etter service evt etter vedlikehold. Trenger ikke å ryke av dette i grunn men mye kommer av dette sa Ford på Ensjø.

Trodde dette var syken til V6 . Har kjørt min 2l ca 125 tkm og ingen problemer .

Flat reima har jo automatisk strammer , ta og trykk på reima og du ser spenneren jobbe .

Link to comment
Share on other sites

Vannpumpene på disse motorene kan ta kvelden når som helst, min gikk etter 86 000 km. kjenner til tilfeller hvor den har gått ved nærmere 50 000 km. Avhengig hvor mye reima har blitt strammet etter service evt etter vedlikehold. Trenger ikke å ryke av dette i grunn men mye kommer av dette sa Ford på Ensjø.

Alt mekanisk kan gå i stykker når som helst, hva som er vanlig er en annen sak. Men... reimstramming????????????????? Har jobba med Ford siden 96. og har enda ikke sett en Zetec med manuell justering på drivreima.. :unsure:

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Min mondeo ble aldri sendt inn på service eller noe, kun nødvendige ting som har blitt byttet, sånn som frontrute å sånt, men motoren tok kvellen til slutt, etter sine lange 490 000km, ellers så har frontlyktene gulnet, varmeapperaten konket, og eksosanlegget "forsvunnet". Vil si forrige eier har hatt en ganske billig bil i driftkostnader...

93 Mondeo GLX MK1 (prosjekt) 93 Mondeo GLX MK1 (Delebil)

00 Cagiva Mito 160cc (ca 40Hk) 93 Cagiva Mito 125cc

86 Orion MK2 1.4, blir 1.6 Ghia. xx Sierra 2.0 combi. Meg og Kindher sin festbil.

Link to comment
Share on other sites

skal ikke klage på 490 000km nei, vet om en samme bil som meg (si sport 93) som var på service på ford for noen år tilbake med 550000km på telleren med samme motor.

 

Når det gjelder gule lykter er vel dette ikke et problem på mk2, å egentlig ikke et problem på mk1 siden dem er lette å bytte... :)

 

du bør sjekke om bilen er fulgt service, ellers kan jo bilen desverre være litt tungsolgt men det avhenger, og andre bilfirmaer kan gi lite i innbytte...

 

ellers skal kvaliteten være ganske bra på disse bilene, du kan lese en brukstest om den på Bil norge sin side..

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar! Er det flere ting (både positive og negative) er det bare å hyle ut!

Har vært på ferie uten nett tilgang og har derfor ikke fått anledning til å svare på denne tråden før nå.

 

For å oppsummere litt:

==============

 

Motoren til MKI og MKII er ikke helt den samme. Forskjellig eksosmanifold og 6 hester mindre! Noen forbedringer på MKII i forhold til MKI. Vannpumpen kan ryke, men ikke sikkert dette er et vanlig problem ettersom mekaniske deler kan bli ødelagt fra tid til annen. Sjekke at det ikke er lekkasje i toppakning v.h.a trykktest! Relé til varmevifter kan ryke!

 

Stemmer!?!

Flere ting!?!

 

Hva er service intervallene på disse?

Ved hvilken km stand må registerreimen skiftes?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...