Jump to content

oppgradering av 4*4 driverk


Cossi2wd

Recommended Posts

Nei men helt seriøst, jeg tror det svakeste ledde i en 4x4 cosworth er girkassa, gammle bilen til køss har jo hatt over 400 hk i 3-4 år snart, har ikke rasa noe av driverke, han kjører med standar driverk med fix it drevsats

 

enig med du der! har man skikkelige motorfester og ikke senker 80mm e.l. så holder drivakslene seg på plass, og vi har jo tross alt en mer diff å fordele pulveret på :P

bare så synd det er singel synchro på kassa, for den er egentli i treigeste laget å gire med...

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men nå finns det sync ringer i annen utførelse med grovere overflate, og med den rette type god helsyntetisk gearolje, kombinert med short eller quick shift og skikkelig voldsvennlig gearknott, så er det mulig å geare meget raskt. Geares det for tregt er problemet er som oftest sjåføren, ikke selve kassen. :P

 

Forøvrig er det dreiemomentet (som ingen har nevnt) som tar drar i stykker drivverket, ikke hk. En 300 hk WRC motor hadde rasert alt sammen i løpet av noen få strakser.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har tatt flere hardy-koblinger på min bil :( hvor får jeg tak i en som holder da??

 

lag en i aluminium, det er jo bare en klump med 6 hull!!

 

lager du en til meg da?

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men nå finns det sync ringer i annen utførelse med grovere overflate, og med den rette type god helsyntetisk gearolje, kombinert med short eller quick shift og skikkelig voldsvennlig gearknott, så er det mulig å geare meget raskt. Geares det for tregt er problemet er som oftest sjåføren, ikke selve kassen.  :P

 

 

ja det fins jo x-trac og. girer ***** kjapt den og men nå snakka vi jo om det originale drivverket i sierra og kor dårlig det er ;)

Link to comment
Share on other sites

hva med hardy koblingen da???????

 

Stander..

 

Quaife grpN holder 480hk uten problem fix it har eg ingen stor erfaring med borsett for at dei er SERIØS treig, men (holder vist nok 575hk i følge quarnis sitt oppsett)

men hoved akslingen (fix it) er stander cosworth og den kan knekke (såg en og den va stygg :o ) glemte motorfester (Takk), knuter holder med stander, diff fremme kan du lage lokk på, men faren for explosjon el knusing av hus er stor, få tak i quaife diff med quaife sitt hus, det virker.

 

Quaife bråker litt spes 1gir og 2 gir. (fix it vet ikkje) men litt bråk må du tåle :P :P

 

 

Quaife grpn....altså nasjonal... Den kassa er vel ikke noe og skryte av eller??? er ikke det ei kasse lik standar, kun med andre synk.ringer???

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min del av raste 4x4 girkasser. 4 orginale og 1 gruppe N. Konklusjon: Det er ikke drevene som er den svakeste delen av girkassen, det er skiftegafflene og synkroniseringsringene. Orginalkassen klarer mye effekt om du girer forsiktig. Problemet er spenningen som blir i girkassen når effekten stiger- Prøve å gire fort= kaputt girkasse.

Problemet med framdiffen er att infestingen av frontdiff er for dårlig. Er man "uheldig" så drar du løs hele framdiffen, og dermed deler av bunnpannen. Men med ett lite klokt hode og en aluminium tig, så burde det være fult mulig å finne en løsning på å forsterke denne.

Link to comment
Share on other sites

enig med deg cossi,,,men jeg har også endel defekte kasser på nakken ,men..er vel ikke bare skiftgaffler og synkringer er dårlige..

tatt et par kasser som 2. giret har revna.. og 3..

jeg tror at ved mye hk og heftig drag, begynner akslingen og svaie og tennene går fra hverandre og vips!! Rene drev !

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...