Jump to content

Recommended Posts

Posted
er det noen som har noen bra tips for å få litt mer hk i en 2,8i?

 

Kvasskam, porting, effektanlegg...

 

Eller turbo.. dyrt..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Guest JvhCossie
Posted

Dreide stempler, EFi, Tilleggssprut, forsterka lager og pakninger, grenrør og 2 turboer.... 350 gamp hvertfall... :)

Posted
Dreide stempler, EFi, Tilleggssprut, forsterka lager og pakninger, grenrør og 2 turboer.... 350 gamp hvertfall... :)

 

Hvorfor EFi`? MFi funker like bra da :rolleyes: Slipper tilleggssprut..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Guest TurboPower
Posted

enig,

 

har k-jetronic fra en porsche turbo jeg bruker på 2.8.

Dreide stempler? du mener vel smidde? å dreie ned stempel massen for å få lavere komp, er dåårlig idè.

Posted

Hvor får man tak i lavkomp stempler til 2.8? Annet enn Burton Power..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Posted
Hvor får man tak i lavkomp stempler til 2.8? Annet enn Burton Power..

 

Dalhems. Brukes av mange, og med god suksess.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 2 months later...
Posted

vil man med trimkam, grenrør, effektanlegg kunne få ca 200 hk i en 2.8i?( capri versjonen)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Har vanskelig for å tro det. Colognemaskinene har en dårlig utforming når det gjelder å hente ut hestekrefter lett. Ser man på 2.8i maskinen så har den altfor trange kanaler fra plenumskammeret. Det går an å legge sveis utenpå i et tykt lag og deretter borre de opp innvendig, men det koster jo litt. Ellers så har man jo problemet med eksosportene, disse er også i trangeste laget. Det er rett og slett ingen sportsbilmotor.

Jeg vil tro at med porting, trimkam, grenrør, effektanlegg og sportsluftfilter i hullborret luftfilterboks vil kunne gi kanskje 175Hk. Dette er bare tipping altså.

Bygger man om til turbo er det greit å ta ut opp til 225Hk uten å modifisere noe inni blokken.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

er det noen forskjell på blokken på en 2,8i og en 2,8 forgasser?

tror kamen er forskjelig men uten om den?

1982 Ford granada 2,8 Ghia

1979 Ford granada 2,3Gl

2000 Audi A8 2,8 30v quattro

Posted

Leser du i fastford så er det diverse firmaer som borrer opp blokka, men det er jo i england så koster det jo en god del også. fra tid til annen så dukker det opp turbo technics(ca sånn det skrives) turbo kit til 2.8 på ebay.

Posted
Leser du i fastford så er det diverse firmaer som borrer opp blokka, men det er jo i england så koster det jo en god del også. fra tid til annen så dukker det opp turbo technics(ca sånn det skrives) turbo kit til 2.8 på ebay.

 

 

skal man ha noe effekt utav toppen på cologne maskinen så må det nokk byttes til ny porta og plante USA topper med 3 utblås kanaler.

Posted

en jeg kjenner mente at bensin mengdefordeler (eller hva den dingsen som fordeler bensina heter) fra en mercedes med større motor og K-jetronic ville være en form for trimming på 2.8

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted
en jeg kjenner mente at bensin mengdefordeler (eller hva den dingsen som fordeler bensina heter) fra en mercedes med større motor og K-jetronic ville være en form for trimming på 2.8

 

Hvis du bare pumper mere bensin inn i motoren vil den ikke automatisk gå bedre! Den må ha mere LUFT også. En Bensin/luft-blanding må være optimal for at motoren skal gå godt! :) bensinmengefordeleren er dimensjonert ganske nøyaktig etter forbruket av luft de respektive motorene har. Derfor må nok motorens evne til å ta til seg luft modifiseres i tillegg til montering av denne bensinmengdefordeleren.

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Posted

så 2.9 eller 3.0 er ett bedre trimmings objekt siden de har 3 utblås kanaler og slikt?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted
så 2.9 eller 3.0 er ett bedre trimmings objekt siden de har 3 utblås kanaler og slikt?

Både ja og nei egentlig. Finnes topper til 2,8 Køln med 3 utblås, men de er meget sjeldne og krever mye arbeid før de er optimale. Så beste er vel å bruke 2,9 Køln som utgangspunkt. 3,0 Essex er mere vanskelig i og med at forbrenningskammerne ligger i stemplet og ikke i toppen. Dette gir tunge stempler og er derfor mere uegnet til trim. Men det går fint an å porte 2,8 topper, sammen med en litt hvassere kam og høyere komp burde gi en fin motor. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Guest TurboPower
Posted

3 utblås topper til 2.8 er vel ikke sjelden! får du jo får par hundre dollars MEN ikke noe annet en forgasser innsug passer da. skal du få k-jetronicen til å passe på disse toppene må du modifisere litt, kanskje lage en hybrid. Hvis du ikke finner topper fra en tidlig k-jetronic på 70 tallet. disse hadde 3 port. LYKKE TIL:)

 

som det sies så er 2.8 dårlig utformet. LITEN slaglengde i disse maskinene. Men også ****** slitesterke motorer.

 

Øk slaglengden + de vanlige sugetrims objektene og du har en rå maskin.

Posted
3 utblås topper til 2.8 er vel ikke sjelden! får du jo får par hundre dollars MEN ikke noe annet en forgasser innsug passer da. skal du få k-jetronicen til å passe på disse toppene må du modifisere litt, kanskje lage en hybrid. Hvis du ikke finner topper fra en tidlig k-jetronic på 70 tallet. disse hadde 3 port. LYKKE TIL:)

 

som det sies så er 2.8 dårlig utformet. LITEN slaglengde i disse maskinene. Men også ****** slitesterke motorer.

 

Øk slaglengden + de vanlige sugetrims objektene og du har en rå maskin.

Som du sikkert skjønner så flyter det ikke over av disse toppene i Norge, greit??? Frakta fra USA er ikke billig akkurat. Dessuten må man lete etter toppene som er best av to forskjellige versjoner. (1973 til 1975 er best) Så da lønner det seg kostmessig å begynne med en 2,9 som har bedre topper i utgangspunktet.

 

Så kommer spørsmålet: Hvor mye trim skal man investere i på en 2,9 12v før man likegodt kan kjøpe seg en 2,9 24v??

Svar: Ikke så mye :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Guest ZeroCool
Posted

kjøpe 2,9i motor med ALT med meg da vettø... :D

Guest TurboPower
Posted

sant. trimme 2.9 er vel det samme som å kjøpe seg 24v.

 

Dessuten trenger du ikke 3ports om du turbokonverterer en 2.8. Om du er redd for at det skal bli overflod med varme på 2 ports toppene er det bare å bore ekstra kjølehull i toppen etter hullene i toppakninga.

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Posted

;) er mye trimming av cologne v6 i england og tyskland (selv om 3.0 essex motoren er bedre å trimme)

alt fra motorer me sixpack innsug til singel og dobbel turbo, men det negative er att toppene ikke takler mer enn ca 300 hk. da sprekker toppene. og alt det pga den super teite løsninga med en dobbel eksos utblås av topp. så løser noen problemet med varme der så...

en kompis a meg bygde en scorpio 2.8 efi om til singel turbo(svææær ihi turbo) og satte inn en c4 aut kasse som var preppa og med manuelt ventilhus.....

mellom 250-300 hk og masse nm :)

var ikke mye som holdt følge med den gammle scorpioen....

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...