Jump to content

Bensin? ventiltikking ?


Henning---

Recommended Posts

heihei,

 

har nettopp kjøpt meg ny bil, en sierra 86 mod, 3 dørs. 2.0 liters forgassermotoren.

 

det som er saken er at den har litt ventil tikking. sendte melding til den han jeg kjøpte den av og spurte hvilken bensin han hadde kjørt den på. "vanlig 95" fikk jeg til svar, men i dag når jeg å kompis mekka litt på den, så kom vi på at det kan være mangel på bly i bensinen som gjør at denne tikkelyden har kommet.

 

hvilken bensin skal denne maskinen egentlig ha? vet at i bruker manualen fra 86 står der : "super oktan 97"

 

og, dere andre som har sierra, har dere opplevd lignende ting?

 

mvh Henning

Link to comment
Share on other sites

86 mod skal ikek ha bly.. skal ikke trengs det..

 

tikkingen kan være att en må jsut ventiler. event nye vippearmer

kjørt med syntetisk olje.. da dette dreper kammen på OHC motorene

også kan kammen være utslitt....

 

så prøv å justere ventiler først du..

 

de skal være 0,20 på innsugsventilene

og 0,25 på eksosventilene..

Link to comment
Share on other sites

ok, da var bensinen klart.

 

men akkurat det med ventilene sa meg ikke så mye?

 

får haynes manualen denne uka tror jeg, kan være at den hjelper.

 

tenkte jeg skulle bytte olje for å se om det hjelper, men hvilken olje skal jeg helle på?

 

de skal være 0,20 på innsugsventilene

og 0,25 på eksosventilene..

 

ja`a, akkurat de tallene sa ikke meg så mye...

 

ps : hvordan justere ventilene? og er ny vippe arm dyrt ? eventuelt mye arbeid?

Link to comment
Share on other sites

her ser du ett bilde av under toppdekselet ditt..

 

der hvor pila er der sitter "kontramuttern" som låser justeringene.. og selve justeringskruen sitter under den fjørsaken der.. og da skal du bare få tak i en bladsøker (sånn med masse tynne blader i forkjellige dimensjoner)

og der hvor pila er der er innsugsventilen.. og de sitter på samme plassen bortover, denne skal da ha 0,20mm mellom kam og ventilløfter.

 

eksosen er da den Andre ventilen.. den som er nærmest deg på alle 4 bortover...

denne skal da ha 0,25mm mellom kam og vippearm da den står i "lukket" posisjon..

det ser du ved å dreie/turne motoren så kammen står sånn den gjør på de to første på dette bildet.. slik gjør du på alle bakover..

 

du kan jo også ta ut selve vippearmen og se om arbeidsflata er "hakkete" da er vippearmen utslitt og må byttes ut..

 

og mens du driver med dette så skrur du av den "smørerøret" som sitter der.. og vasker det å åpne event tette hull som skal sprute på kammen...

 

du får spørre mer vist det er noe du trenger hjelp til... ;)

Edited by morty999
Link to comment
Share on other sites

86 mod skal ikek ha bly.. skal ikke trengs det..

 

tikkingen kan være  att en må jsut ventiler. event nye vippearmer

kjørt med syntetisk olje.. da dette dreper kammen på OHC motorene

også kan kammen være utslitt....

 

Du verden for gullkorn du strør om deg med i dag morty, mange års erfaring har du med de ohc-motorene, eller var det måneder......? :rolleyes:

Er noe helt annet som dreper kammene på ohc'n, det burde en "gammel ringrev" som deg vite ;)

Link to comment
Share on other sites

Juster ventilene, det er første regel. Ta av en eller flere vippearmer når du skal justere og sjekk dem og kammen. Syntetolje skal ikke være noe problem å kjøre med, heller motsatt. En annen lur ting er å bytte smørerøret over kammen. Disse har en lei tendens til å bli tette, spesiellt om det slurves litt med oljeskift. Er kam og/vippearmer slitte byttes begge deler, setter du på trimkam kjøper du med vippere da det kan være nødvendig med vippere med større anleggsflate for kammen.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

en forgassermaskin skal ha blybensin..

etter egne erfaringer er kald maskin og høyt turtall dødelig for kammen, samt masse høyt turtall over lengre tid.. bytt til trimkam med løftere og bytt smøre røret over kammen, får kjøpt rør med større huller i på http://www.kollevold.no ikke så dyrt..

kjører selv med Valvoline 10/40w olje, den røde kannen. hadde en liten lyd i motoren min, etter eg hev på Valvoline oljen forsvant den.. den anbefaler eg, ikke så dyr, ca 400 kr for 4liter..

Link to comment
Share on other sites

bare hyggelig.. men kammen er sikkert gåen.. når du først skal bytte kam, så hiv i trimkam.. og ved kambytte må toppen av, og 10 nye toppbolter må byttes (55kr stk på ford) og ny toppakning, samt toppdekselpakning.. alle momenter og beskrivelser står i Haynes manualen (lille bibelen :) ) håper du blir kvitt tikkingen, hater den som pesten..

 

MEN.. en trimkam kan ikke justeres etter boken, der mp den grovjusteres, og så justere for hånd.. har selv gjort dette.. litt arbeid, men går fint om man har litt tålmodighet.. eller lever den inn på verksted for justering, om lommeboken tillater det..

Link to comment
Share on other sites

anbefaler 12,9 bolter fra wurth.. jeg ga 17kr for 10 stk...

 

samme bolter som er i toppen org ?? isåfall var det billig :blink: :blink:

 

nei det er ikek det... det er ikke strekkbolter....

 

12,9Q umbrako skrue...

 

men ser make ut??

 

Henning---  Postert i dag, 01:07

  den lille bibelen har jeg bestilt fra garviks auto, men kommer aldri. hvor kjøpte dere den?

 

Biltema har den på svensk, kjøpte min hos Bilxtra

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...