RS 1000 Posted April 15 Posted April 15 2 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
3.5Cologne Posted April 16 Posted April 16 (edited) Flott funn! Utmerket info. Det er veldig lite informasjon om modifisering av Köln V6-er, spesielt hodene. Jeg gjorde litt arbeid på det amerikanske 6-ports 2.8-hodet for å se hvilket potensial de hadde sammenlignet med Euro 5-porthodet. Etter minne fikk jeg rundt 172cfm @28" for den midterste inntaksporten med standardventilen. Min beste inntaksport på mitt store ventil 5-ports hode er 187 cfm @28" med et gjennomsnitt på tvers av alle 6 portene på 182 cfm @28". Jeg tror det amerikanske 6-portshodet ville være i stand til å oppnå lignende resultater på inntaket, men med bedre eksoskonfigurasjon. Det største problemet for meg var å få en anstendig inntaksmanifold for 6-ports hodet, det eneste alternativet er den veldig dyre Offy 4bbl inntaksmanifolden. Siden jeg allerede hadde 2,8 EFI-manifolden, gikk jeg med 5-ports Euro-hodet. Pluss at jeg ødela det amerikanske hodet ved å bryte ned i vannveien på eksossiden og ja, fyren i videoen har rett at de er tynne avstøpninger. Edited April 16 by 3.5Cologne 1
RS 1000 Posted Wednesday at 10:58 AM Author Posted Wednesday at 10:58 AM Ja jeg var heldig som snublet over den der. Det er helt sant, men hvis man undersøker hva folk gjorde i Rallysatsingen med Saab 96 V4, så finner man mye interessant. Innsugsmanifolden er bare ett eksempel på hvordan gjøre ting riktig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
RS 1000 Posted Wednesday at 11:06 AM Author Posted Wednesday at 11:06 AM (edited) On 4/16/2025 at 11:25 PM, 3.5Cologne said: Flott funn! Utmerket info. Det er veldig lite informasjon om modifisering av Köln V6-er, spesielt hodene. Jeg gjorde litt arbeid på det amerikanske 6-ports 2.8-hodet for å se hvilket potensial de hadde sammenlignet med Euro 5-porthodet. Etter minne fikk jeg rundt 172cfm @28" for den midterste inntaksporten med standardventilen. Min beste inntaksport på mitt store ventil 5-ports hode er 187 cfm @28" med et gjennomsnitt på tvers av alle 6 portene på 182 cfm @28". Jeg tror det amerikanske 6-portshodet ville være i stand til å oppnå lignende resultater på inntaket, men med bedre eksoskonfigurasjon. Det største problemet for meg var å få en anstendig inntaksmanifold for 6-ports hodet, det eneste alternativet er den veldig dyre Offy 4bbl inntaksmanifolden. Siden jeg allerede hadde 2,8 EFI-manifolden, gikk jeg med 5-ports Euro-hodet. Pluss at jeg ødela det amerikanske hodet ved å bryte ned i vannveien på eksossiden og ja, fyren i videoen har rett at de er tynne avstøpninger. 182 CFM er virkelig bra da huskeregelen sier at det kan rekker til: 182 hp som 4 syl. motor, 273 hp som 6 syl. motor og 364 hp fra 8 sylindre. Det er nesten beundringsverdig imponerende å se hvor gjennomført Ford gjorde jobben med å sabotere performance potensialet i disse motorene. Bortsett fra det åpenbare med toppene så har de lite gunstige forbrenningskamre og i motsetning til de aller fleste motorer har de ingen manifolder overhodet. De har noen dårlige eksosoppsamlere på hver side av motoren og ett elendig adapter som forbinder forgasseren med innsugskanalene i toppene. Det eneste unntaket er den nedre delen av 2.8 EFI manifolden. Plenummet er ille. Dette betyr at disse V6 motorene er takknemmelige for, og svarer godt på, litt oppmerksomhet. Fikk du dynotestet? 145 hp fra 1700 ccm blir til ca. 238 hp fra 2792 ccm. www_saabv4_com_Sport_Rally_catalogue_1972_Swedish.pdf Edited Wednesday at 11:33 AM by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now