Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei😊

Det ser ut som om jeg har et problem med en eller flere av dieseldysene på min Ford S-Max som har kjørt 245 000 km. 2.0l, 2008 modell

Koden som dukker opp er P0200 feil i injeksjonkretsen. Selv om jeg sletter koden så kommer den tilbake etter litt kjøring.

Bilen er lett å starte og kjører fint hvis motor går lett. Hvis man kjører tungt feks i 6 gir hvor motor må jobbe litt så hakker motor litt og gult motorfeil lampe lyser for så å forsvinne. Feilkoder P0200 dukker opp. Bruker kun en ICarsoft for å finne diagnoser. 

Jeg merker ingen forskjell på drivstoff forbruk selv om det er noe feil.

Det er aldri byttet noen dieseldyser på bilen. Det har heller ikke vært utført noen service eller rens av dyser tidligere.

Bør jeg bytte alle dieseldyser på grunn av at de er slitt ut pga mekanisk slitasje? Eller kan jeg rense gamle dyser med ultralydvasker og sjekke funksjon ved å bruke dieselinjektortrykktester? 

Håper at noen kan gi noen råd til en som liker å finne ut av ting.
 

Hilsen en hobby mekaniker🤠

Posted

Er ikke noe fasit på levetid på dyser, har vært borti samme motor som har gått 360tusen km uten å ha rørt dysene og forsatt ikke problem. Feilkoden du har der sier brudd i krets for dyse, siden du ikke merker noe,  virker det som det er en ørliten og rask feil. Det kan være i ledningsnett til dysene, sjekk særlig ved kontaktene, riks med de mens motor går for å se om du får provosert fram noe, kan og være i selve dysene. Hos Ford slutter den koden med 1-4 og indikerer hvilken sylinder det gjelder

Posted

Takker for god hjelp nok en gang! Det var elektrisk feil. Fikk fremprovosert forandringer i motorlyd ved å bevege ledninger mens bilen var i gang. Feilen lå ikke i kontakt men i en ledningsbunt som  har gnisser mot motordeksel. Antar at en eller begge ledningene er tilknyttet dieseldyse siden ting fungerte bra på en kortere kjøretur etter at ledningen var fikset😊

 

IMG_0617.jpeg

IMG_0613.jpeg

  • Like 2
Posted
1 time siden, skrev Møbelpøbel:

Takker for god hjelp nok en gang! Det var elektrisk feil. Fikk fremprovosert forandringer i motorlyd ved å bevege ledninger mens bilen var i gang. Feilen lå ikke i kontakt men i en ledningsbunt som  har gnisser mot motordeksel. Antar at en eller begge ledningene er tilknyttet dieseldyse siden ting fungerte bra på en kortere kjøretur etter at ledningen var fikset😊

 

IMG_0617.jpeg

IMG_0613.jpeg

Se der ja, bra du fant feilen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...