Jump to content

Noen her som har erfaringer med EBC bremseklosser og skiver?


Tommelom93

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg driver å funderer på om jeg skal investere i EBC bremseklosser og eventuelt skiver til min '94 Mondeo 2.0, og lurer dermed på om noen her har erfaringer med dette merket?

Er det holdbart og hvordan funker det til hverdags, og eventuelt autoslalom/banekjøring? Jeg har lest litt og valget blir eventuelt greenstuff. 

https://www.bsrperformance.no/produkt/ebc-brake-kit-greenstuff-standard-218pd01kf523/ford-mondeo-saloon-20-1993-1996

På forhånd takk!

Mvh Tom

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterte EBC skiver og Greenstuff klosser både på Fiestaen jeg hadde tidligere og på Subaru Outbacken jeg nylig solgte. På Subaruen monterte jeg skivene i romjula 2017, og det var fortsatt samme skivene og klossene som satt på bilen når jeg solgte den. 😂 Nevnte til kjøper at de sannsynligvis nærmer seg moden for utskifting til neste EU.

Ikke noe å utsette på de. 😊 Jeg har brukt å handlet EBC fra brakes.no.

  • Thanks 1

'09 BMW X5 3.0D
'13 Subaru Forester 2.0i
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

EBC har en fantastisk flott oversikt: 

image.png.d6aad9697378cf18cfc4955406274496.png

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er min anbefaling til vurdering. "Low noise and low Dust" klosser. 
Eneste ulempen er at innkjøring av Redstuff klossene må tas mer på alvor enn med Greenstuff klossene. 

image.png.134c12cb6c688545f558a99f82d90935.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Yellow stuff klossene er for dem med ekstra sensitive ører. 
image.png.38f47241fcdde294b6fd36ee5a47c0d8.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Og her kan man se hva en genuin Racing klosse faktisk tilfører. 
Average MU er det som forklarer hvor godt bremsene "biter" når du trykker på pedalen. 
"Helt drygt" er ikke uvanlig uttalelse etter å ha erfart forskjellen. :) 

image.png.81b493efe1696999fc0405bc9a027154.png

  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk @RS 1000 for utfyllende informasjon og innspill :) 

mtp kunnskapen din her inne på forumet generelt, så skulle du vel heller byttet nick til Guru'en ;) 

 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, skrev eivi91:

Jeg monterte EBC skiver og Greenstuff klosser både på Fiestaen jeg hadde tidligere og på Subaru Outbacken jeg nylig solgte. På Subaruen monterte jeg skivene i romjula 2017, og det var fortsatt samme skivene og klossene som satt på bilen når jeg solgte den. 😂 Nevnte til kjøper at de sannsynligvis nærmer seg moden for utskifting til neste EU.

Ikke noe å utsette på de. 😊 Jeg har brukt å handlet EBC fra brakes.no.

Takk takk for innspill :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Har brukt de litt på Cosworth, da vi solgte slike selv. Ikke så imponert over skivene,  ble fort kast i de. Har kjørt med grønne, røde og gule klosser og vil si at de gule er er litt hardere, men absolutt min favoritt blandt disse 3. Har vært brukt mest på vei

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, skrev grcossie:

Har brukt de litt på Cosworth, da vi solgte slike selv. Ikke så imponert over skivene,  ble fort kast i de. Har kjørt med grønne, røde og gule klosser og vil si at de gule er er litt hardere, men absolutt min favoritt blandt disse 3. Har vært brukt mest på vei

 

Ok og takk for innspill :)

Er litt usikker på om man skal gå for skiver eller bare klosser eventuelt. Nå blir jo bilen mest brukt på vei, men innemellom hender det at den blir brukt aktivt og da er det kjekt med litt bedre bremser.

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2024 at 6:20 PM, Tommelom93 said:

Takk @RS 1000 for utfyllende informasjon og innspill :) 

mtp kunnskapen din her inne på forumet generelt, så skulle du vel heller byttet nick til Guru'en ;) 

 

Bare hyggelig. :)
:D :D Takker, men nja, ingen er god til alt og alle er gode til noe, vet du :) 


Nå har ikke jeg erfaring med disse EBC klossene selv da folk har valgt FERODO "DS Performance" og "DS2500" rundt her - og med gode resultater hvis man bytter klosser fremme og bak samtidig.
Bytter man kun klosser foran, så låser man hjulene med så lavt pedaltrykk at bakhjulene ikke bremser godt nok og da øker bremselengden. ;) 

image.thumb.png.6b887fb6ee21c2404ffc7cdfe0ade933.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tommelom93 said:

Ok og takk for innspill :)

Er litt usikker på om man skal gå for skiver eller bare klosser eventuelt. Nå blir jo bilen mest brukt på vei, men innemellom hender det at den blir brukt aktivitør da er det kjekt med litt bedre bremser.

Høres sikker rart ut, men èn av gangen er ikke dumt. ;)
Husker en gang på TV at selveste Schanche gikk på ett stevne og skulle gi tips og råd. Når folk bytter klosser og skiver samtidig sa han at dette var ren blasfemi. 
Nye klosser kjøres inn på gamle skiver og omvendt for å unngå å få kast i skivene. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, skrev RS 1000:

Bare hyggelig. :)
:D :D Takker, men nja, ingen er god til alt og alle er gode til noe, vet du :) 


Nå har ikke jeg erfaring med disse EBC klossene selv da folk har valgt FERODO Performance og PS2500 rundt her - og med gode resultater hvis man bytter klosser fremme og bak samtidig.
Bytter man kun klosser foran, så låser man hjulene med så lavt pedaltrykk at bakhjulene ikke bremser godt nok og da øker bremselengden. ;) 

Ok. Det er trommelbremser bak på min Mondeo og planen er engang i fremtiden og bygge om til skivebremser bak, men inntil videre tenkte jeg å gå for løsningen over :)

 

26 minutter siden, skrev RS 1000:

Høres sikker rart ut, men èn av gangen er ikke dumt. ;)
Husker en gang på TV at selveste Schanche gikk på ett stevne og skulle gi tips og råd. Når folk bytter klosser og skiver samtidig sa han at dette var ren blasfemi. 
Nye klosser kjøres inn på gamle skiver og omvendt for å unngå å få kast i skivene. 

Hmmm... høres litt merkelig ut ja, men kanskje det er fornuftig råd allikevel. 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2024 at 7:26 PM, grcossie said:

Har brukt de litt på Cosworth, da vi solgte slike selv. Ikke så imponert over skivene,  ble fort kast i de. Har kjørt med grønne, røde og gule klosser og vil si at de gule er er litt hardere, men absolutt min favoritt blandt disse 3. Har vært brukt mest på vei

 

Kan du beskrive hvordan du opplever forskjellen på hvordan klossene fungerer i praksis og hvorfor YellowStuff er favoritten? :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2024 at 10:25 AM, Tommelom93 said:

Ok. Det er trommelbremser bak på min Mondeo og planen er engang i fremtiden og bygge om til skivebremser bak, men inntil videre tenkte jeg å gå for løsningen over :)
Hmmm... høres litt merkelig ut ja, men kanskje det er fornuftig råd allikevel. 

Trommelbremser bak er helt gull på en gatebil. :) 
Det er det og på toppen er det slik at når man leser seg opp på dette, så strides de lærde - som vanlig. 
Så lenge sluttresultatet blir bra spiller det ingen rolle. 


image.png.a7f32b0741378f7bbf5bf6518919c8b0.png

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, skrev RS 1000:

Kan du beskrive hvordan du opplever forskjellen på hvordan klossene fungerer i praksis og hvorfor YellowStuff er favoritten? :) 

Ved litt aktiv kjøring, så merker man bedre grep på hardere klosser også litt annen pedalfølelse. Tåler mer varme ved mye bremsing uten å bli glasserte og forsatt ha god bremse effekt. Dette er hva jeg selv mener. Er og mindre bremsestøv av de gule enn de andre. En liten ulempe med harde klosser, er at de har mye metall i seg, og kan dermed sette seg i skiva visst man bremser når man har stoppet bil, med våte skiver og ennå værre med saltsuppa

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...