Jump to content

Coilover cosworth sierra


Recommended Posts

Har ikke tilgang til teknisk her på forumet, hvor dette kanskje er nevnt. Men spørsmålet jeg har, er om det er mulig å få godkjent coilover på sierra nå? Fant noe som sa at så lenge coiloversene var type godkjente, så trengtes ikke tuv papirer. Noen som har prøvd dette eller har mer kjennskap til reglene rundt dette ? Bilen det gjelder er 91mod sierra cosworth 4x4 om det skulle være av betydning. 

Grunnen til at jeg vurderer coilovers er mangel på senkefjærer/dempere, det viser seg å være vanskelig å oppdrive desverre. Har 25mm senk nå, men ser ut til å være høyere en org🤷 blir ikke klok på det, demper og fjærer skal være til 4x4 cosworth. Så i frustrasjon over å ikke bli klokk over hva som er grunnen til denne problem stillingen, så hadde det vært enklere om jeg kunne montert coilovers og fått de godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det er innfestningen til fjæren som bærer bilens vekt og originalt er dette solide saker. 
De originale innfestningene til de originale støtdemperne er IKKE designet til å bære denne vekten, men hvis bilen bare skal brukes til utstilling og slikt, så er det ikke noe problem. Noen biler har coilovers lignende opplegg originalt, så du kan sikkert få godkjent ett system som er kopiert fra en slik. 

Ellers; 
Ser man på div. vinkler som er helt avgjørende for gode kjøre egenskaper, så blir det virkelig ille når bilene senkes mye på simpleste vis.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo av samme oppfatning at det er mye for ett feste uten avlastning, men samtidig så er de lovlige å bruke i andre land. Kan ikke huske at noen har mistet/ødelagt noe pga en demper bak har gitt etter. Men hørt flere som har bøyd demper foran pga dårlig kvalitet.

Sierra har elendig hjulvinkel, så nei den burde ikke senkes for mye, med mindre man er glad i å bytte dekk av feil grunner. Jeg skal ikke ha den til å subbe i bakken, men jeg har styrt sånn med høyden på den bilen nå, at coilovers virker som eneste løsning. Jeg vet ikke hva det er, dempere skal være til cosworth, fjærene er 25mm senk. Men allikevel er den unormalt høy.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev KennethJohnsen:

Jeg er jo av samme oppfatning at det er mye for ett feste uten avlastning, men samtidig så er de lovlige å bruke i andre land. Kan ikke huske at noen har mistet/ødelagt noe pga en demper bak har gitt etter. Men hørt flere som har bøyd demper foran pga dårlig kvalitet.

Sierra har elendig hjulvinkel, så nei den burde ikke senkes for mye, med mindre man er glad i å bytte dekk av feil grunner. Jeg skal ikke ha den til å subbe i bakken, men jeg har styrt sånn med høyden på den bilen nå, at coilovers virker som eneste løsning. Jeg vet ikke hva det er, dempere skal være til cosworth, fjærene er 25mm senk. Men allikevel er den unormalt høy.

Kan det være feile fjærer til bilen mtp vekten til 4x4?

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, KennethJohnsen said:

Jeg er jo av samme oppfatning at det er mye for ett feste uten avlastning, men samtidig så er de lovlige å bruke i andre land. Kan ikke huske at noen har mistet/ødelagt noe pga en demper bak har gitt etter. Men hørt flere som har bøyd demper foran pga dårlig kvalitet.

Sierra har elendig hjulvinkel, så nei den burde ikke senkes for mye, med mindre man er glad i å bytte dekk av feil grunner. Jeg skal ikke ha den til å subbe i bakken, men jeg har styrt sånn med høyden på den bilen nå, at coilovers virker som eneste løsning. Jeg vet ikke hva det er, dempere skal være til cosworth, fjærene er 25mm senk. Men allikevel er den unormalt høy.

Da vil jeg argumentere for at du har fått feile fjærer for det har ikke vært mangel på Cosworther som har blitt MER enn lav nok med det som ble solgt som helt vanlige senkefjærer før i tiden. Fremme står demperne på bumpstopperne og testen er at man setter to stk tungvektere på fronten og ser at bilen ikke fjærer videre ned.
Bak har vi i ett tilfellet midlertidig fjernet bumpstopperne fordi de gjorde at bærearmene traff dem og da spant bilen selvsagt løs nå den ble lanuchet på dragrace.  

I forhold til bakhjulsopphenget. Ser man til andre bilmerker så har noen ett stort hull til fjæren i bærearmen. Man trer fjæren gjennom og legger på ett fjærlokk som festes med 3 - 4 skurer. Dette lokket kan da shimmes / justeres til bilen har ønsket høyde

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, skrev SierraCL:

Synes høyden er helt perfekt jeg :D

 

Screenshot_20240927-111637.jpg

Det er ett dårlig bilde å gå ut fra, bak er heller ikke problemet, det er foran det ser værst ut. 

 

IMG_20230720_214530.thumb.jpg.a2e36bb9e67c0a3a50ad528c036f0e83.jpg

 

Nå er det litt sving på hjulet, men syntes for det første det er for nærme fanger, men også at den er høy i forhold til andre med samme senk. Jeg har lurt på det samme som RS 1000 skriver, at det er feil, men jeg lurer på om jeg kan ha fått demper til xr4i eller noe sånn 🤔 selv om de nye demperene så identiske ut på målene side om side med de gamle 🤷

 

IMG_20230720_2146052.thumb.jpg.72b76affb59568f65a5b4c23524440f3.jpg

IMG_20220503_204729.thumb.jpg.896b45d49d9bf731529071f8666f877d.jpg

IMG_20190815_212632.thumb.jpg.6a59a4f3b2528202eda33a530a62bd88.jpg

Siste bilde her er uten senkefjærer, da var det 8,5cm mellom dekk og hjulbue etter å ha satt seg.

Edited by KennethJohnsen
Link to comment
Share on other sites

Noe er feil, det er jeg sikker på. Hjulsentreringa foran ser feil ut, de peker jo for mye framover. Har du riktig stabstag?

Høyden nå ser rett ut, om det hadde vært originale fjærer!!! På bildene med vaffelfelgene så er det jo hensides mener jeg.

Slik ser en bone stock 4x4 ut. Den har mer lik høyde som din nå, det er bare det at du har 25mm senkefjærer 🤔 

Kjenner ikke til lengden på Cossy 4x4 dempere foran men her er forskjellen på XR4i og Cossy 2wd dempere. Cossy er markant kortere.

djENh1.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skrev xr4ti:

Noe er feil, det er jeg sikker på. Hjulsentreringa foran ser feil ut, de peker jo for mye framover. Har du riktig stabstag?

Høyden nå ser rett ut, om det hadde vært originale fjærer!!! På bildene med vaffelfelgene så er det jo hensides mener jeg.

Slik ser en bone stock 4x4 ut. Den har mer lik høyde som din nå, det er bare det at du har 25mm senkefjærer 🤔 

Kjenner ikke til lengden på Cossy 4x4 dempere foran men her er forskjellen på XR4i og Cossy 2wd dempere. Cossy er markant kortere.

djENh1.jpg

Det er noe feil en plass ja, finner bare ikke feilen 🤔 er org stab stag, så ja riktig. Eneste jeg har gjort er å bytte dempere foran og satt på lengere drivaksler. Men skulle det vise seg å være dempere som er for lange, så vil vel det tvinge hjulet lengere fram?🤔 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...