Jump to content

Motorfeste girkasse-siden (Ford Mondeo Mk 4 2012 mod, 1.6 l TDCI, 6 trinns manuell)


MondOlav

Recommended Posts

Hei,

da jeg skiftet motorfestet på girkasse-siden (det under batteriet) glemte jeg å markere posisjonen på braketten til det gamle festet. Siden disse brakettene har en del større hull enn de fire boltene som de går over, og som braketten skrus fast, til så er det litt spillerom for bevegelse før man torker alt til. Selv om girkassa ble støttet på undersiden når det gamle festet ble fjernet så ble det jo noe bevegelse herfra som gjorde at det nye festet ikke av seg fant den samme posisjonen som det gamle festet hadde hatt. Jeg prøvde å få hullene til det nye festet å være mest mulig sentrert rundt boltene fra chassiset, men er usikker på om dette er riktig. 

I Haynes sin manual står det nemlig at man skal markere posisjonen på gammel brakett før denne fjernes og ny installeres. Noen som har erfaring med dette? Og dersom det er essensielt med nøyaktig plassering av det nye festet, er det noen som vet hvordan jeg kan sørge for at det nye festet finner den korrekte posisjonen? På Youtube er det mange videoer hvor folk bytter dette festet uten å markere hvor det gamle satt, men kompetansen til en del DIY' ere kan jo innimellom være litt hummer og kanari...

Olav

Edited by MondOlav
Link to comment
Share on other sites

  • MondOlav changed the title to Motorfeste girkasse-siden (Ford Mondeo Mk 4 2012 mod, 1.6 l TDCI, 6 trinns manuell)

Takk for svar.

Motorfestet/girkassefestet er del av en brakett (se bilde) som legges over fire bolter som er del av chassiset på bilen. Disse boltene har mye mindre diameter enn hullene i braketten, så det er en del rom for bevegelse av braketten før mutterne som skrus på boltene strammes til. Jeg skal se nærmere på det gamle festet om kanskje jeg kan se avtrykk fra mutterne der - det vil jo kunne gi en liten pekepinn på hvilken posisjon den gamle braketten satt i. Men ærlig talt så har jeg ikke merket noe "galt" etter at jeg byttet. Ville bare høre om det var noen her som hadde formeninger om dette - hvor viktig det er at nytt feste har eksakt samme posisjon som det gamle. 

Olav 

Skjermbilde 2024-08-31 kl. 21.42.18.png

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...