xr4ti Posted September 8 Share Posted September 8 Pleier å løsne og skru av mutteren med muttertrekker. Spenn fjærklemmene men ikke så mye at fjæren løsner, du må ha fjærtrykk mot lageplaten. Wisegripen setter du som du har gjort, da skal du enkelt kunne skru av mutteren med en muttertrekker. Men det hender de mutterne skjærer seg helt, da er det vinkelkutter som gjelder🤪 Uansett, pass på, det er skumle saker de fjærene (vet jeg maser mye om det men jeg har sett hva en fjær kan gjør for skade) Bruk muttertrekker (fornuftig moment) når du skal ha den nye mutteren på også, har som regel gått greit det for min del. Om du er så heldig å ha slike dype og "gammeldagse" ringnøkler så funker de bra, mulig det går med noe slik også men det ser om som de har litt for slak vinkel så de tar i lagerplaten Lux Classic Ringnøkkel dbl sett 8 stk classic | Maxbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 8 Share Posted September 8 På 6.9.2024 den 12.49, skrev kje: Er det bare å skru til her nå? Eller er den for nærme toppen? Mulig du må ha mer avstand fra kjeft til kjeft, fjæren skal klemmes en god del før den løsner fra lagerdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 8 Author Share Posted September 8 (edited) 3 hours ago, xr4ti said: Pleier å løsne og skru av mutteren med muttertrekker. Spenn fjærklemmene men ikke så mye at fjæren løsner, du må ha fjærtrykk mot lageplaten. Wisegripen setter du som du har gjort, da skal du enkelt kunne skru av mutteren med en muttertrekker. Men det hender de mutterne skjærer seg helt, da er det vinkelkutter som gjelder🤪 Det gikk ikke så enkelt. Demperen spant bare når jeg skrudde med muttertrekker. Men så prøvde jeg med tvinge på wisegrip tanga så den fikk bedre tak. Da gikk den av tilslutt. 👍😎 Edited September 8 by kje 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 8 Author Share Posted September 8 Er det krise å montere på den gamle toppen her? Har fått alle delene jeg bestilte men bestilte ikke denne: Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 8 Share Posted September 8 Tja, jeg ville byttet den men om du banker av all løs rust og koster på litt rustbehandling/lakk så hoder den kanskje noen år til. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 9 Author Share Posted September 9 (edited) Har nå montert demperen i toppen og hjullageret til drivledd men jeg får det ikke sammen med bærekula. Jeg er ganske sikker på at jeg fikk plassert fjæra riktig nedi fjærskåla på demperen og toppen. Kan det være pga den gamle toppen jeg brukte på demperen? Jeg bryter bærearmen nedover med en brekkstang men bærekula kommer ikke langt nok under hjullageret for å feste seg. Spindelen monterte jeg helt ned til styrepinnen på huben (hjullageret). Hva kan jeg ha gjort feil? Eller er demperen for lang? Edited September 10 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 10 Author Share Posted September 10 (edited) On 9/8/2024 at 7:42 PM, xr4ti said: Tja, jeg ville byttet den men om du banker av all løs rust og koster på litt rustbehandling/lakk så hoder den kanskje noen år til. Demonterte demperen igjen siden jeg ikke fikk på bærekula. Prøvde å banke spindelen lengre opp på demperen men styrepinnen stopper den. Prøvde også å banke og pusse vekk rust fra toppen av demperen. Monterte igjen men får fremdeles ikke på bærekula. Når jeg presser nedover med en brekkstang mangler det fremdeles 2cm. Har prøvd å rotere bærekula alle veier for å smette den på plass men det går ikke. Kjipt dette her. Noen forslag? Demperen ser helt lik ut den originale. Burde jeg måle? Edited September 10 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 10 Share Posted September 10 Du må ta i når du bender ned der, bruk gjerne et langt spett og bende med Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 10 Author Share Posted September 10 (edited) 40 minutes ago, grcossie said: Du må ta i når du bender ned der, bruk gjerne et langt spett og bende med Ja jeg har skiftet bærekuler på denne bilen før men nå syns jeg det var umulig. Selv når jeg la hele vekten av kroppen min på brekkstanga mangler det 2cm. Kan jeg ødelegge noe hvis jeg hopper på brekkstanga? Eller går det å bruke jekken på en eller annen måte? Eller fjærklemmene, hjelper det? Edited September 10 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 10 Share Posted September 10 Kan hjelpe litt med fjærklemmer men da må du presse/jekke demper oppover. Pleier å bende bærebroa ned til den bunner i foringen, da går den ikke lenger. Du kan og prøve å sette kula i spindelen og montere den i brua etterpå Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 10 Author Share Posted September 10 1 minute ago, grcossie said: Kan hjelpe litt med fjærklemmer men da må du presse/jekke demper oppover. Pleier å bende bærebroa ned til den bunner i foringen, da går den ikke lenger. Du kan og prøve å sette kula i spindelen og montere den i brua etterpå Jeg bender bærebroa ned til den bunner i foringen men likevel mangler 2cm. Kan prøve med fjærklemmene og jekke opp demper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 11 Author Share Posted September 11 (edited) Fikk på bærekula med fjærklemmer og jekk. Det var for trangt for fjærklemmene men improviserte. Det var også vanskelig å komme til med jekken så jeg bygget et jekkestativ med noen planker. Den nye bærekula fikk en rift i mansjetten, går denne gjennom eu-kontroll? Det var også en knirkelyd når jeg vrir på hubben er dette noe galt? EDIT: Denne forsvant da jeg tok vekk fjærklemmene 20240911_115529_1.mp4 Edited September 11 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 11 Share Posted September 11 Du kan legge på litt silicon på den rifta på mansjetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 12 Author Share Posted September 12 (edited) 12 hours ago, grcossie said: Du kan legge på litt silicon på den rifta på mansjetten Jeg gjorde det nå 👍 går den gjennom eu kontroll da? Hva er forresten riktig moment på drivaksel bolten på huben fremme? Finnes det en oversikt på riktig moment på ulike deler av mondeo mk4? Edited September 12 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 12 Share Posted September 12 Bør gå gjennom da ja. 20nm skal den snøres med. Det finnes sikkert en oversikt, men hos Ford er det etter arbeisoperasjon, så mye å bla gjennom for å finne allt 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 13 Author Share Posted September 13 (edited) 16 hours ago, grcossie said: Bør gå gjennom da ja. 20nm skal den snøres med. Det finnes sikkert en oversikt, men hos Ford er det etter arbeisoperasjon, så mye å bla gjennom for å finne allt Lurer på om jeg trenger å gå til innkjøp av momentnøkkel? 20nm i akselbolten høres jo lite ut. Hjulbolter er vel rundt 110nm? Pleier man å bruke momentnøkkel på boltene ellers ved bremser hub spindel endeledd kulebolt stabstag? Hva er en god Allround momentnøkkel? 20-110nm? Edited September 13 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 13 Share Posted September 13 Den bolten er kun for å holde drivakselen på plass, trekk den litt fast til så holder det. Denne momentnøkkelen er noe alle hjemmemekkere bør ha i skapet Momentnøkkel, 1/2" - Biltema.no Husk å 0-stille den etter bruk så holder kalibreringen i mange år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 13 Author Share Posted September 13 35 minutes ago, xr4ti said: Den bolten er kun for å holde drivakselen på plass, trekk den litt fast til så holder det. Denne momentnøkkelen er noe alle hjemmemekkere bør ha i skapet Momentnøkkel, 1/2" - Biltema.no Husk å 0-stille den etter bruk så holder kalibreringen i mange år. Ok, fint. 40–210 Nm eller 70–350 Nm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 13 Share Posted September 13 5 timer siden, skrev kje: Ok, fint. 40–210 Nm eller 70–350 Nm? 40-210 er den som blir mest brukt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 18 Author Share Posted September 18 (edited) Etter å ha byttet støtdemper hører jeg klikking i humpene når jeg kjører. Lyden høres ut som en løs mutter. Bærekula har riktignok en liten rift i mansjetten, kan det være den? Bærekula kjentes stiv og fin ut da jeg monterte alt. Skiftet bærekule, styreledd og stabstag i februar. Kom på at jeg bøyde sensoren på bærearmen da jeg presset bærearmen ned for å sette på bærekula. Kan det være denne som lager klikkelyd? Hvis det ikke er den, hva kan det være da? Det må være noe med skifte av støtdemper å gjøre, eller delene jeg demonterte og monterte for å komme til denne. Klikker det dersom jeg ikke har strammet droplinken nok? (Stabstag) Edited September 18 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 18 Share Posted September 18 Linkarm til stabstaget lager mye lyd visst det er slark eller ikke snørt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 19 Author Share Posted September 19 19 hours ago, grcossie said: Linkarm til stabstaget lager mye lyd visst det er slark eller ikke snørt Etter jeg strammet denne mutteren forsvant klikkelyden 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now