Jump to content

2er feil på EU kontroll: deformert dekk


kje

Recommended Posts

Pleier å løsne og skru av mutteren med muttertrekker. Spenn fjærklemmene men ikke så mye at fjæren løsner, du må ha fjærtrykk mot lageplaten. Wisegripen setter du som du har gjort, da skal du enkelt kunne skru av mutteren med en muttertrekker. Men det hender de mutterne skjærer seg helt, da er det vinkelkutter som gjelder🤪 Uansett, pass på, det er skumle saker de fjærene (vet jeg maser mye om det men jeg har sett hva en fjær kan gjør for skade)

Bruk muttertrekker (fornuftig moment) når du skal ha den nye mutteren på også, har som regel gått greit det for min del. Om du er så heldig å ha slike dype og "gammeldagse" ringnøkler så funker de bra, mulig det går med noe slik også men det ser om som de har litt for slak vinkel så de tar i lagerplaten Lux Classic Ringnøkkel dbl sett 8 stk classic | Maxbo

Link to comment
Share on other sites

På 6.9.2024 den 12.49, skrev kje:

Er det bare å skru til her nå? Eller er den for nærme toppen?

Mulig du må ha mer avstand fra kjeft til kjeft, fjæren skal klemmes en god del før den løsner fra lagerdelen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, xr4ti said:

Pleier å løsne og skru av mutteren med muttertrekker. Spenn fjærklemmene men ikke så mye at fjæren løsner, du må ha fjærtrykk mot lageplaten. Wisegripen setter du som du har gjort, da skal du enkelt kunne skru av mutteren med en muttertrekker. Men det hender de mutterne skjærer seg helt, da er det vinkelkutter som gjelder🤪 

Det gikk ikke så enkelt. Demperen spant bare når jeg skrudde med muttertrekker. Men så prøvde jeg med tvinge på wisegrip tanga så den fikk bedre tak. Da gikk den av tilslutt. 👍😎

Edited by kje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har nå montert demperen i toppen og hjullageret til drivledd men jeg får det ikke sammen med bærekula. Jeg er ganske sikker på at jeg fikk plassert fjæra riktig nedi fjærskåla på demperen og toppen.

 

Kan det være pga den gamle toppen jeg brukte på demperen?

Jeg bryter bærearmen nedover med en brekkstang men bærekula kommer ikke langt nok under hjullageret for å feste seg.

Spindelen monterte jeg helt ned til styrepinnen på huben (hjullageret). Hva kan jeg ha gjort feil? Eller er demperen for lang?

20240909_230032.thumb.jpg.4c20ee48d863aea19032b03d1a32518a.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2024 at 7:42 PM, xr4ti said:

Tja, jeg ville byttet den men om du banker av all løs rust og koster på litt rustbehandling/lakk så hoder den kanskje noen år til.

Demonterte demperen igjen siden jeg ikke fikk på bærekula. Prøvde å banke spindelen lengre opp på demperen men styrepinnen stopper den. Prøvde også å banke og pusse vekk rust fra toppen av demperen.

Monterte igjen men får fremdeles ikke på bærekula. Når jeg presser nedover med en brekkstang mangler det fremdeles 2cm. Har prøvd å rotere bærekula alle veier for å smette den på plass men det går ikke. 

Kjipt dette her. Noen forslag? Demperen ser helt lik ut den originale. Burde jeg måle?

20240910_102052.thumb.jpg.aa03cb809a90034988ec35b18c7eaefc.jpg

20240910_101907.thumb.jpg.835c29eb536bff70d4ac9dcba1f4893b.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, grcossie said:

Du må ta i når du bender ned der, bruk gjerne et langt spett og bende med

Ja jeg har skiftet bærekuler på denne bilen før men nå syns jeg det var umulig. Selv når jeg la hele vekten av kroppen min på brekkstanga mangler det 2cm.

Kan jeg ødelegge noe hvis jeg hopper på brekkstanga? Eller går det å bruke jekken på en eller annen måte?

Eller fjærklemmene, hjelper det?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Kan hjelpe litt med fjærklemmer men da må du presse/jekke demper oppover. Pleier å bende bærebroa ned til den bunner i foringen, da går den ikke lenger. Du kan og prøve å sette kula i spindelen og montere den i brua etterpå

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, grcossie said:

Kan hjelpe litt med fjærklemmer men da må du presse/jekke demper oppover. Pleier å bende bærebroa ned til den bunner i foringen, da går den ikke lenger. Du kan og prøve å sette kula i spindelen og montere den i brua etterpå

Jeg bender bærebroa ned til den bunner i foringen men likevel mangler 2cm.

Kan prøve med fjærklemmene og jekke opp demper.

Link to comment
Share on other sites

Fikk på bærekula med fjærklemmer og jekk. Det var for trangt for fjærklemmene men improviserte. Det var også vanskelig å komme til med jekken så jeg bygget et jekkestativ med noen planker.

20240911_112840.thumb.jpg.ef6d072921fe52bf2fe97439e0c7b561.jpg

20240911_112743.thumb.jpg.b530bc010891050c8eefa3aa6d410162.jpg

Den nye bærekula fikk en rift i mansjetten, går denne gjennom eu-kontroll?

20240911_114850.thumb.jpg.24fca6c91fcf3aeda12d19179db1eeda.jpg

Det var også en knirkelyd når jeg vrir på hubben er dette noe galt? EDIT: Denne forsvant da jeg tok vekk fjærklemmene 

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, grcossie said:

Du kan legge på litt silicon på den rifta på mansjetten

Jeg gjorde det nå 👍 går den gjennom eu kontroll da?

 

Hva er forresten riktig moment på drivaksel bolten på huben fremme?

20240912_083922.thumb.jpg.8380a5852872f22463e7fdc5b0e533f0.jpg

 

Finnes det en oversikt på riktig moment på ulike deler av mondeo mk4?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, grcossie said:

Bør gå gjennom da ja. 20nm skal den snøres med.  Det finnes sikkert en oversikt, men hos Ford er det etter arbeisoperasjon, så mye å bla gjennom for å finne allt

Lurer på om jeg trenger å gå til innkjøp av momentnøkkel? 

20nm i akselbolten høres jo lite ut. Hjulbolter er vel rundt 110nm? Pleier man å bruke momentnøkkel på boltene ellers ved bremser hub spindel endeledd kulebolt stabstag?

Hva er en god Allround momentnøkkel? 20-110nm?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, xr4ti said:

Den bolten er kun for å holde drivakselen på plass, trekk den litt fast til så holder det. Denne momentnøkkelen er noe alle hjemmemekkere bør ha i skapet Momentnøkkel, 1/2" - Biltema.no Husk å 0-stille den etter bruk så holder kalibreringen i mange år.

Ok, fint.

40–210 Nm eller 70–350 Nm?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha byttet støtdemper hører jeg klikking i humpene når jeg kjører. Lyden høres ut som en løs mutter. 

Bærekula har riktignok en liten rift i mansjetten, kan det være den? Bærekula kjentes stiv og fin ut da jeg monterte alt. Skiftet bærekule, styreledd og stabstag i februar.

Kom på at jeg bøyde sensoren på bærearmen da jeg presset bærearmen ned for å sette på bærekula. Kan det være denne som lager klikkelyd? 

Hvis det ikke er den, hva kan det være da? Det må være noe med skifte av støtdemper å gjøre, eller delene jeg demonterte og monterte for å komme til denne. 

Klikker det dersom jeg ikke har strammet droplinken nok? (Stabstag)

20240918_115216.thumb.jpg.0fdf8592ea04c68dc15f6720c2c3649c.jpg

20240918_121713.thumb.jpg.93ab429a11525014212655a47c1894e2.jpg

 

 

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...