Jump to content

2er feil på EU kontroll: deformert dekk


kje

Recommended Posts

Fikk 2er feil på EU kontroll: alvorlig skade på dekk, begge sider bak - deformert dekk.

Skal jeg kjøpe nye dekk og ikke tenke mer på det, eller bør jeg undersøke hvorfor de blir deformerte, og hva bør jeg sjekke da?

 

Begge støtdempere fremme var defekt. Har det noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
4 hours ago, grcossie said:

Spørs hva de mener med deformert, er det skjeiv slitt, trappet eller punk slitt?

Jeg vet ikke helt hva de mente.

 

Støtdempere var defekt og bilen gynger mye opp og ned. Er det da bare å bestille disse støtdemperne eller bør jeg kjøpe fjærer, fjærbeinslager og monteringssett også?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Kan være fordel å skifte allt ja, men fjørene hele og ikke for segne som de blir av til når de er gamle, så trenger du ikke skifte de. Støtdemper, mansjetter g svinglager ville jeg ha skifta uansett

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, grcossie said:

Kan være fordel å skifte allt ja, men fjørene hele og ikke for segne som de blir av til når de er gamle, så trenger du ikke skifte de. Støtdemper, mansjetter g svinglager ville jeg ha skifta uansett

Er fjærbeinslager og svinglager det samme? Er det denne jeg skal ha? https://www.autodoc.co.no/ridex/13634258

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
4 hours ago, grcossie said:

Ja det er det samme, ser rett ut de der

Takk for hjelpen. Ser dette riktig ut?

 

Støtdemper høyre fremme: https://www.autodoc.co.no/ridex/8001837

Støtdemper venstre fremme: https://www.autodoc.co.no/ridex/8002274

Mansjett og fjærstopper: https://www.autodoc.co.no/mapco/9608123

Fjærspenner: https://www.autodoc.co.no/vorel/18210670

 

Trenger jeg noe mer?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Ser rett ut,  ville og hatt skruene som holder demper for i spindelen. Vær forsiktig med bruk av slike fjærklemmer, de kan lett gli på fjæra så begge står på en side og fjæra spretter ut

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, grcossie said:

Ser rett ut,  ville og hatt skruene som holder demper for i spindelen. 

Kan man ikke bruke de gamle om igjen?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, grcossie said:

De ruster ofte, hender de knekker når man skrur de ut og

Finner ikke skruene på nettbutikker, vet du dimensjonen?

Link to comment
Share on other sites

 

De skruene koster ikke mye på Ford, vil på det sterkeste anbefale å benytte originale skruer og Ford har som oftest de på lager. Når det gjelder de skruene så er det riktig at de ofte knekker men ikke alltid. Om du har mulighet til å spraye på røstløsende olje i noen dager før demontering og benytter en muttertrekker så kan de være at de ikke knekker. Bruk av moderat varme kan hjelpe godt til om du merker at de sitter dønn fast. Om du skal benytte de fjærklemmene de viste så bruk to slike stropper for å sikre deg om klemmene glipper og glipper de kan det bli stygt. 

Det er noe du bør ha i tillegg og det er en slik separator Ekspansjonsverktøy for fjærbein - Biltema.no men du kan bruke en meisel eller stort skrujern. Legger ved filmer som viser en del ting som er viktig å huske/sjekke underveis. Om du får litt hjelp så kan du bruke et spett eller lignende til å presse ned bærearmen, da slipper du å ta av huben slik som i filmen (må være to for du klarer ikke det aleine) men anbefaler deg å gjøre som på filmene. Pass på så du monterer svinglagrene riktig, se på filmene.

Lykke til.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 8/25/2024 at 8:17 AM, xr4ti said:

 

De skruene koster ikke mye på Ford, vil på det sterkeste anbefale å benytte originale skruer og Ford har som oftest de på lager. Når det gjelder de skruene så er det riktig at de ofte knekker men ikke alltid. Om du har mulighet til å spraye på røstløsende olje i noen dager før demontering og benytter en muttertrekker så kan de være at de ikke knekker. Bruk av moderat varme kan hjelpe godt til om du merker at de sitter dønn fast. Om du skal benytte de fjærklemmene de viste så bruk to slike stropper for å sikre deg om klemmene glipper og glipper de kan det bli stygt. 

Det er noe du bør ha i tillegg og det er en slik separator Ekspansjonsverktøy for fjærbein - Biltema.no men du kan bruke en meisel eller stort skrujern. Legger ved filmer som viser en del ting som er viktig å huske/sjekke underveis. Om du får litt hjelp så kan du bruke et spett eller lignende til å presse ned bærearmen, da slipper du å ta av huben slik som i filmen (må være to for du klarer ikke det aleine) men anbefaler deg å gjøre som på filmene. Pass på så du monterer svinglagrene riktig, se på filmene.

Lykke til.

 

Masse god info her ja. Takk skal du ha. Hvaslags stropper er det du mener jeg bør bruke på fjærklemmene?

 

Gjør han i denne videoen sånn som du sier å ikke ta av huben?: 

 

 

Er disse tryggere å bruke og passer de til mondeo mk4 fjærer? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/fjarspenner-2-stk-2000050333?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwz7C2BhDkARIsAA_SZKbbRylaEaMcTWGjhix-4nVMP0BFLGl_x6hyUGrkWcJ0xU43T_L2ueYaAqF_EALw_wcB

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Ja han bytter uten å ta av huben, men om det er raskere har jeg aldri målt på klokka, og du må ha en hjelpemann for å bende ned bærearmen.

Bruke slike 1" jekkestropper, Laststrammer, 500 kg - Biltema.no og strammer opp etter som du presser ned fjæra. De fjærklemmene med låsebolt har jeg ikke prøvd selv men en bekjent prøvde de og de føltes sikre sa han.

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker de fjærklemmene med låsing, de siste du liket til, trenger du strengt tatt ikke å sikre med stropper. Ellers så er det feste de på hver side av fjæren der du får plass. Det er når du skal ha av og på fjæren det er risiko. Det viktigste er at du er forsiktig når fjæren er under press og man ikke har på styrelageret, da er fjæren fri.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Demonterte demper og spindel idag.

Noen tips til å løsne denne bolten uten å knekke den? Jeg har børstet godt med stålbørste og sprayet masse rustløser på. Hvis jeg drar på med muttertrekker her ser jeg for meg at den knekker. Burde jeg prøve varme først?

20240905_230847.thumb.jpg.6bd39c2c1d8a2c88b04d7d305493dcde.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, grcossie said:

Som jeg sa tidligere, det hender de knekker. Anbefalerå varme først

Jeg varmet først og den gikk av etter noen omganger. 👍 

 

Siden jeg aldri har brukt fjærklemme før og forstår at det kan være farlig vil jeg høre med dere her om dette ser riktig montert ut? Er det bare å skru til her nå? Eller er den for nærme toppen?

20240906_124224.thumb.jpg.44866e5fe85cca12114d981fdb50b45e.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/1/2024 at 10:59 AM, xr4ti said:

Om du bruker de fjærklemmene med låsing, de siste du liket til, trenger du strengt tatt ikke å sikre med stropper. Ellers så er det feste de på hver side av fjæren der du får plass. Det er når du skal ha av og på fjæren det er risiko. Det viktigste er at du er forsiktig når fjæren er under press og man ikke har på styrelageret, da er fjæren fri.

Hvordan får jeg av top mutteren på støtdemperen uten at demperen bare spinner? Prøvde med wisegrip og muttertrekker men den bare spinner, wisegrip tanga klarer ikke holde demperen fast.

20240906_231525.thumb.jpg.8512de5946404df57a3b536a1b74d504.jpg

Hvor får man tak i dette? Go-thru wrench, hva heter det på norsk? Sånn som her:

 

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...