Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
   

Min Stedatter har kjøpt en 2008 Focus med 2.0 dieselmotor (IXDA) og automat,  det var mangel på bremser som vi utbedret og fikk den eu-godkjent for 2 nye år.
Problemet er at den går i nødmodus når den har blitt kjørt med i med enn 10 minutter.


Får følgende feil ved diagnose:

ABS (Anti-Lock Braking System) 1 problem exist: U2023-A0 Vehicle Communication Network Error

EPS (Electronic-Controlled Power Steering) 1 problem exist: C1956-20 Steering Angle Sensor Circuit Error

PCM (Powertrain Control Module) 1 problem exist:: P2263-E1 Turbocharger/Supercharger Boost System Performance

Når en kjører bilen kommer det først feilkoder på PCM og ABS, disse går bort ved å restarte motoren men kommer raskt tilbake når en begynner å kjøre. Om du fortsetter å kjøre så kommer også feilkoden på EPS opp.
I dashbordet kommer det opp "Transmition malfunction" samt lampen med to gule svingede streker bak en bil (se vedlagt bilde)
Når dette skjer girer den brått, og noenganger venter den 1-2 sekunder mellom girene, ved en restart forsvinner dette og den girer normalt frem til neste gang den går i nødmodus.

Det er eksoslekasje i flexirøret som jeg tror påvirker trykket til dpf da lekkasjen er mellom motor og dpf, som gir feilkode hos PCM.

Vi har kontrollmålt ledningene fra styrevinkelsensoren til servopumpen. disse er i orden i følge målene jeg fikk utifra det som står på service manualen jeg fant på nett.
Videre så ble styrevinkelsensoren byttet uten at dette hjalp noe, måler 12v ut til selve sensoren målt på kontakten. (skal det være 12 eller 5v her?)

Har lest meg frem til at ved måle motstanden på canbus kretsen vil en få 60 Ohm dersom alle enheter er tilkbolet og 120 Ohm dersom det er brudd noe sted, måles mellom pinne 6 og 14 i obd kontakten. Ved alle målingene jeg har gjort har det vert 60 Ohm der, dvs si at det ikke er noen styreenheter som er frakoblet canbusnettet.

Har også en litt annen pussighet, når en vrir på tenninga står både glødelampen og den røde pilen og lyser i ca 12- 15 skunder før den slukker og resten av speedometeret våkner opp.
Du kan starte bilen i denne perioden men det skjer ikke noe på spedometere eller resten av dashbordet før den tiden har gått. Her har jeg ikke funnet så mye på nett bortsett fra at en mente det kunne være tenningsbryteren som tuller.

Tregner litt hjelp med videre feilsøking her, nå er jeg litt rådvill.



 

Edited by Espen K
  • Espen K changed the title to Feilkoder og nødmodus på 08 Focus diesel
Posted

Feilkoden på turbostyringa har ofte vært vakum solenoiden eller vakum slange fra ventilen til actuator på turbo som lekker eller den variable turbo geometrien som sitter fast. Har du  lest av live data på rattvinkel sensor ? Jeg skiftet en før ferien, der fikk man ikke midstilt den, stod forsatt å leste sving til ene siden selv etter nullstilling

  • 2 weeks later...
Posted

Jeg har sjekket med vacumpumpe at actuatoren på tuboen ikke holder på vacumet, det kan også være slangen da jeg koblet meg på ved solenoiden for å teste.
Armen flytter på seg når jeg pumper opp vacum men går tilbake med en gang, den holder ikke på vacumet.
Skal se på det til helgen og koble med på med ny slange nede på selve actuatoren, bare det slutter å regne.

Har ikke fått kikket så mye på de andre feilkodene enda, byttet til en ny styrevinkel sensor men fikk da en feil på denne også og den ga ingen utslag på livedata.
Har fulgt manualen og kommet fem til at det ikke er feil på selve ledningsnettet mellom sensoren og servopumpen.

Hadde vert gøy å prøvd en sensor fra en bil der jeg vet den virker, og som kan leses ut med live data

Posted

Da har jeg fått testet med å koble rett på aktuatoren og den holder ikke på vacumet, ser ut til at jeg har fått tak i en brukt som virker.

 

  • Like 2

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...