Jump to content

Ford 2.0l OHC Forgasserturbo problem


noxford

Recommended Posts

Heisann! Ganske ny på dette forumet, Og kan ikke alt verden angående bil men kan litt.

Kjøpte meg en Ford Sierra 1986 for noen dager siden, 2.0L Forgasser med ettermontert turbo

Motoren er faktisk fra en fyr her som har Bygget den. Karosseri er ikke det samme. Muligens samme diff osv,

Bilen gikk kjempe bra, den har stått en stund så jeg skulle nok ha gått over plugger, olje osv men var nok litt for gira ettersom dette er min første "Turbo bil" Den lada 1.1 bar

Når vi kjørte denne bilen her om dagen så begynte det og høres ut som litt tenningsbank, Vi tok ut da alle pluggene og så at 3 av dem var veldig sotet og elektrodene var borte fra 3 av dem, Som sagt skulle nok ha byttet dette her mye tidligere, og har garantert også fått feil blanding, Skikkelig amatør av meg og gjøre men. Fiksa nye plugger og startet den opp men "tenningsbanken" er der enda. Drar ut pluggen igjen og ser at ihvertfall nr 3 sylinder Ikke får bensin, men pluggen får gnist. Tok da en kompresjon test og fikk da dette her,

Sylinder 1 : 140
Sylinder 2 : 140
Sylinder 3 : 50-70, Vanskelig og lese av måleren
Sylinder 4 : 50 70

Driver nå og demonterer toppen for og se om det er ventilene, Dem flytter på seg ihvertfall ganske bra når vi har tatt av toppdekselet.

Er det noen her som kan komme med noe tips?

 

Må virkelig beklage litt dårlig skriving her, Og håper jeg ikke får noe hate at jeg har kanskje ødelagt en motor. Var ihvertfall VELDIG artig så lenge det varte :) Men skulle ha sett over ting først..

Link to comment
Share on other sites

Tipper det har begynt bra med tenningsbank, og eventuelt smeltet nedover sidene av stempeler på syl 3 & 4. 

Fort gjort hvis man bruker det hardt med noen dyser som kødder 😅 Heldigvis ikke det dyreste å bygge opp igjen, og fint tidspunkt til å oppgradere litt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner! Takk for tips.

Kan en av grunnene være pga feil bensin? Altså fylle blyfri 98 oktan også bruke blytilsetning?

Har ikke rukket og fått demontert toppen men kommer tilbake og gir noen oppdateringer da jeg forhåpentligvis finner feilen.

 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, skrev noxford:

Kan en av grunnene være pga feil bensin? Altså fylle blyfri 98 oktan også bruke blytilsetning?

Er med på øke livstiden på motoren det!

1,1 bar på DAT-gasser, da skal man være sikker på at bensintrykk og dysinga er riktig, selv med intercooler😉 Tipper den har gått magert og om noen også har "justert" på motoren, for tidlig tenning. Kan absolutt anbefale deg å montere en bredbånds-lamda og aller helst, få justert tenning og dysing hos en tuner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Var en bredbåndslamba der ja. Lå på rundt 14.7 i 80 og ved harde gasspådrag så gikk den til ca 11-13 helt til vi fyllte 98 oktan og tilsatte blyerstatning. Da begynte den og vise noen prikker isteden for. Skulle sikkert ha stoppet for lengst da den gikk oppover fra 14 til den begynte og vise - - -, 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
On 6/26/2024 at 3:22 AM, noxford said:

Skjønner! Takk for tips.

Kan en av grunnene være pga feil bensin? Altså fylle blyfri 98 oktan også bruke blytilsetning?

Har ikke rukket og fått demontert toppen men kommer tilbake og gir noen oppdateringer da jeg forhåpentligvis finner feilen.

 

Hvis motoren er bygget for å gå med 1,1 BAR ladetrykk på 95 blyfri E10, så vil 98 oktan redusere effekten, redusere AFR og redusere faren for motorskader.
Når man skal feilsøke på en motor så er første test alltid en kompresjonstrykktest, så feilen har du funnet. Hvis toppen står på enda, så kan du vurdere å setter sylinder etter sylinder i ØD tenning og tilsette trykkluft inn hullet til tennpluggen. Blåser det i luftfilteret er det innsugsventilen som lekker. Blåser det i eksosanlegget er det eksosventilen, og hører du noe fra hullet til peilepinnen ect. så er det stempelet. Bobler det i kjølevannet er det toppakning. 
Sjekk at bensinpumpen klarer å levere bensin med trykksatt bensintrykksregulator og sjekk at slangen mellom trykkboks og bensintrykksregulator ikke har noen form for lekkasje.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann igjen!

Da har jeg fått liv i motoren igjen.  Var faktisk toppakningen som hadde svidd seg på midten av 2 sylindere. Derfor jeg mistet kompresjon.

Satte nå på en ny toppakning, En felpro pakning, og 12.9 bolter.

Problemet jeg har nå er at jeg har ladetrykk da jeg har passert 5000 rpm altså 1 bar. Den vil mer men da ligger vi jo allerede i en god fart.

Kan det være fordi at jeg ikke har noe som helst av noe fortenning?

Link to comment
Share on other sites

Det er god Karma, for da var du heldig denne gangen. 
Det går noen ganger, men det ender med knekte stempler hvis ikke årsaken til problemet fjernes. 

Quote

Problemet jeg har nå er at jeg har ladetrykk da jeg har passert 5000 rpm altså 1 bar. Den vil mer men da ligger vi jo allerede i en god fart.

Mener du at fra 5000 o/min, så begynner ladetrykket å øke videre når motorturtallet øker? 

Forøvrig er det følgende som er hovedproblemet med ALLE lavbudsjett forgasserturbo-oppsett som går på pumpebensin. 
Denne løsningen øker forbruket, tildels dramatisk, øker risikoen for tenningsbank og reduserer toppeffekten.
Datatenning må alltid anbefales vurdert. :) 

Quote

-Tenningssystem fra 84mod, liten tenningsboks, flat tenning.

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Absolutt. Eneste minuset da er at jeg må få tak i IS topp og IS manifold eventuelt lage selv. Også kjøpe datasprut dyser osv. Blir dyrt men er absolutt verdt det. 

Ja hadde problemet med at den turbotrykket ladet veldig sent. Men ser kanskje ut som at vi har fikset problemet. Justert tenningen til 12 grader og virket som at denne "boost controller" hang seg litt. Lader mye fortere nå ihvertfall. 

Men her er et annet spørsmål. Sikkert veldig dumt men har nesten ikke drivet med tenning i det hele tatt. 

 

Disse merkene på veivhjulet. Er det fortennings merker altså 12 grader fortenning? Eller har jeg nå retardert timingen med 12 grader. 

Link to comment
Share on other sites

Neida. :)
Det er kun styring av tenningstidspunktet som bør videreutvikles. Noe programerbar elektronikk mellom fordeleren og tenningsmodulen er alt som trengs. Det er egentlig ingen grunn til å bytte ut forgasseren. :) 

Trykktesting av hele systemet er viktig, det samme med korrekt forspenn av wastegateactuatoren og en grei boost controller. 
I utgangspunktet bør man alltid kontrollere at man har ett ØD merke som man VET er 100% korrekt. 

I gode gamle dager kjørte man med flat tenning på ca. 27 grader med 1,8 BAR ladetrykk. 
Å kjøre med flat tenning på 12 - 17 grader er egentlig galskap fordi bilen går skikkelig dårlig, bruker mye drivstoff og eksosmanifold med turbinhus gløder til stadighet slik at turbinhjulet smelter og akslingen blir blå. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...