Jump to content

Finnes det en oppstartprosedyre ved skifte av DPF filter Ford s-Max 2.0l, 140 hk, år 2008?


Møbelpøbel

Recommended Posts

Jeg har skiftet dieselpartikkelfilter og tappet ECU/PCU (?) for reststøm.

Resultat:

Bilen gikk straks ut av limp mode, men motor varsellampa lyste fortsatt. Etter at motoren hadde gått litt så forsvant lys i varsellampa og feilkoder P246B (feil filer del regenerering), P2463 (diesel parrticulate filter-soot Accumulation), P242F (diesel particulate filter restriction-ash accumulation kunne slettes. 
 

Tok bilen på en liten test tur hvor alt så ut til å fungere som normalt. 
 

Spørmålet mitt er om det finnes noen oppstartprosedyre som må eller bør følges? Må man programmere inn noen nye verdier på filter eller noe annet? Bør jeg levere bilen til et verksted med diagnoseverktøy en ICarsoft CR Pro?
 

Hilsen en hobby mekaniker som prøver å lære litt😊

 

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke spesielt til denne bilen men er jo i prinsipp en Mondeo så regner med samme prosedyrer som den. Har du forsøkt å slette kodene, kommer de tilbake? Sjekk om din ICraft har den funksjonen som heter noe med relearing DPF value eller noe lignende. PCM (hjernen til bilen) forstår ikke at den har fått nye deler om du ikke forteller den det og vil da bruke de gamle verdiene som ligger inne. Verdiene blir ikke slettet ved å forsøke "drenere" strøm fra bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hei😊

kodene er slettet og ikke kommet tilbake på nåværende tidspunkt. Min ICarsoft har ikke funksjonen for å resette verdier. Sikkert lurt å gjøre dette på et verksted slik at jeg forsikrer meg om at PCM har forstått at den har fått nye deler?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Du må slette opplæringsverdiene til filter som du sier. Var filteret tett ? Er ikke ofte vi skifter filter på Ford, stort sett andre ting som er problem

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Hei og takker veldig for svar!

Skal levere bilen til et verksted som kan slettet opplæringsverdiene.
 

Jeg harogså byttet sensoren med tilhørende slanger (for trykk ?) som er koblet til DPF filer Slangene var pill råtne. Byttet også temperaturmåler. Det kan jo været feilen ligger her og ikke i filter. Bilen har kjørt 240 000km.
 

Ellers den daglige bruken av bilen de siste par årene vært korte turer til barnehagen med 5 min kjøring, foruten lengre turer i ferien. Ikke den mest gunstige bruken av bilen vil jeg tro. Selv bruker jeg som oftes el bil siden jobben er i sentrum. Billigere parkering.

Link to comment
Share on other sites

Som tilleggsinfo så kjøre jeg to etapper på 100km nå i helgen hvor bilen fungerte bra og ingen feilkoder dukket opp. Er det mulig at drenering av reststrøm fra PCU kan ha slettet tidligere registrerte verdier?
 

Tenker å levere bilen på verksted for å slette opplæringsverdier, men bare lurte på om min armatør metode kan ha fungert?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, skrev Møbelpøbel:

Som tilleggsinfo så kjøre jeg to etapper på 100km nå i helgen hvor bilen fungerte bra og ingen feilkoder dukket opp. Er det mulig at drenering av reststrøm fra PCU kan ha slettet tidligere registrerte verdier?
 

Tenker å levere bilen på verksted for å slette opplæringsverdier, men bare lurte på om min armatør metode kan ha fungert?

Da kan du nok bare kjøre, tømming av minne kondensator som du har gjort funker av og til. Slangene og diffrykk sensor kan være hele årsaken. Visst filteret er tett, så ser du det i forkant. Temp sensor setter egne feilkoder visst det er feil på de

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...