kje Posted April 27, 2024 Posted April 27, 2024 Igår stoppet den i et kryss og det begynte å ryke. Idag tok jeg ut EGR ventilen og gjorde den rent. Men ser at den ikke lukker seg orntlig med mindre jeg skyver den inn. Den skal vel gå inn selv med fjærmekanismen? Må jeg da ha ny egr?
Sierrakaren Posted April 27, 2024 Posted April 27, 2024 Er av og til du må ta ut ventilen då det kan bli litt klissite oppover stammen på ventilen Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
kje Posted April 27, 2024 Author Posted April 27, 2024 (edited) 3 hours ago, Sierrakaren said: Er av og til du må ta ut ventilen då det kan bli litt klissite oppover stammen på ventilen Jeg prøvde bilen etter å ha renset egr ventilen men det er fremdeles lite kraft. Jeg oppdaget en lekkasje midt under bilen rett ved oljetanken. Det er noe olje som lekker fra en slange/rør. Hva er denne slangen/røret til? Kan dette være årsaken til lite kraft? Edited April 27, 2024 by kje
xr4ti Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Det er trykkrøret fra turbo frem til ladeluftkjøler som igjen forsyner motoren med luft. Har du lekkasje i denne linjen så mister du motorkraft. Den oljen du ser er neppe en lekkasje men oljespill/damp, ikke uvanlig på disse motorene. 10 timer siden, skrev kje: Jeg prøvde bilen etter å ha renset egr ventilen men det er fremdeles lite kraft. Anbefaler å (egentlig så må man) resette EGR-systemet etter rensing da det ligger igjen feilkode/r om den ikke fungerte skikkelig. Har du hørt noen rare lyder i det siste? Spesielt lyder når du belaster motoren, det er ofte et sikkert tegn på slitasje eller feil på motor/drivverk.
kje Posted April 28, 2024 Author Posted April 28, 2024 (edited) 1 hour ago, xr4ti said: Det er trykkrøret fra turbo frem til ladeluftkjøler som igjen forsyner motoren med luft. Har du lekkasje i denne linjen så mister du motorkraft. Ok, så da er det sannsynligvis dette som er årsaken til at jeg mister motorkraft. Det ser ut til at det lekker i denne overgangen jeg har satt rød ring rundt. Mistanken kom pga alt oljesøl akkurat der. Hvordan kan jeg reparere det selv? Må jeg kjøpe noe nytt eller kan dette fikses med lim/gaffa/strips? Edited April 28, 2024 by kje
Sierrakaren Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Begynn med ein god vask og avfetting. Ser ut som slangeklemma er litt lavt nede, du kan prøve og flytte den høyere opp. Ingen lim eller gaffateip triks som hjelper desverre Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
kje Posted April 28, 2024 Author Posted April 28, 2024 2 hours ago, Sierrakaren said: Begynn med ein god vask og avfetting. Ser ut som slangeklemma er litt lavt nede, du kan prøve og flytte den høyere opp. Ingen lim eller gaffateip triks som hjelper desverre Helt umulig å komme til slangeklemmen hverken ovenfra eller nedenfra. Hva må jeg demontere for å komme til her? Er det turboen som er over som røret går inn i?
xr4ti Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Kommer du til den innerste? I så fall så løsner du den, da burde du komme til den ytre. Jeg mener du burde begynt med å se om det er noen feilkoder knyttet til motorsystemene, det kan være at finnes feil i systemene som ikke gir "motorlampe". Lekkasjer i ladetrykksystemet gir ofte en "plystrelyd" dog en lekkasje under motor er ikke lett å høre inne i bilen. Det er flere slike koblinger på ladetrykksiden, sjekk de også samt om det finnes revne i rør og ladeluftkjøler.
kje Posted April 28, 2024 Author Posted April 28, 2024 (edited) 27 minutes ago, xr4ti said: Kommer du til den innerste? I så fall så løsner du den, da burde du komme til den ytre. Jeg mener du burde begynt med å se om det er noen feilkoder knyttet til motorsystemene, det kan være at finnes feil i systemene som ikke gir "motorlampe". Lekkasjer i ladetrykksystemet gir ofte en "plystrelyd" dog en lekkasje under motor er ikke lett å høre inne i bilen. Det er flere slike koblinger på ladetrykksiden, sjekk de også samt om det finnes revne i rør og ladeluftkjøler. Jeg kommer til den innerste men ikke så godt at jeg får noe kraft til å skru. Får den kanskje av men redd jeg ikke kommer til for å stramme godt nok for montering igjen... Det kom opp motorfeil lampe på dashbordet. Men når jeg sjekker feilkoder får jeg ikke kontakt med TCM: Er det turboen som røret går inn i her? Siden det er masse tilgriset søl akkurat her, kan det tyde på at det er lekasje her som gjør at bilen mister kraft? Bilde tatt under: Bilde tatt fra høyre side: Edited April 28, 2024 by kje
xr4ti Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Det er turboen ja. Ladeluften går dog motsatt retning enn dine piler. Feilkodene du har er ikke noe jeg har erfaring med så kan dessverre ikke hjelpe deg med disse. Kan være alt fra modulfeil, sensorfeil til kontaktfeil.
kje Posted April 28, 2024 Author Posted April 28, 2024 37 minutes ago, xr4ti said: Det er turboen ja. Ladeluften går dog motsatt retning enn dine piler. Feilkodene du har er ikke noe jeg har erfaring med så kan dessverre ikke hjelpe deg med disse. Kan være alt fra modulfeil, sensorfeil til kontaktfeil. Prøvde lese feilkoder nå og da fikk jeg kontakt. Fikk feilkode om Diesel partikkel filter. Går det an å rense selv?
xr4ti Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Om du har en funksjon for å sette i gang tvungen regenerering så kan du prøve det.
kje Posted April 29, 2024 Author Posted April 29, 2024 On 4/28/2024 at 7:35 PM, xr4ti said: Om du har en funksjon for å sette i gang tvungen regenerering så kan du prøve det. Ja, jeg fikk det til med Forscan 😀
xr4ti Posted April 30, 2024 Posted April 30, 2024 Så bra. Får håpe det blir litt mer futt i Mondeoen nå da!
kje Posted April 30, 2024 Author Posted April 30, 2024 (edited) 6 hours ago, xr4ti said: Så bra. Får håpe det blir litt mer futt i Mondeoen nå da! Tok den en testtur nå men den er fremdeles "dau" på lavt turtall. Den gir gass etterhvert når turtallet går litt opp. Skal jeg ta en regenerering til? Eller kan det skade? Fikk denne feilkoden også: P02E1 diesel intake air flow a control performance Kan det være noe annet? Varporizer? (Innsprøytningsenhet sot-partikkelfilterregenerasjon) Fikk også opp feilkode P1335 EGR. Jeg renset egr ventilen, men oppdaget at den ikke lukker seg helt med mindre jeg dytter den inn. Kan dette være årsaken til lite kraft? Hadde det vært en idé å blanke/blokkere den for å se om det er det? EDIT: Tok en ny testtur nå og nå var den sprek. Kanskje den bare måtte kjøres litt for å få ut mer sot etter regenereringen? Er det skadelig å ta flere statiske regenereringer? Edited April 30, 2024 by kje
xr4ti Posted April 30, 2024 Posted April 30, 2024 (edited) 8 timer siden, skrev kje: Hadde det vært en idé å blanke/blokkere den Min mening er at du burde bytte EGR-ventilen. Er alltid forsiktig med å si at ting og tang er ikke dyrt men 1300 kr og oppover for en ny synes jeg ikke er veldig dyrt. Resette den med ForScan etter montering og så burde motoren fungere uten feil på EGR. Trenger ikke å være sot som forårsaker heng i ventilen, den kan rett og slett være utslitt. EGR påvirker motorkraften, et typisk eksempel er om du gir gass og motoren henger for plutselig få kraft igjen er ofte symptom for sticky EGR valve. Blokking/utkobling er ikke lov, men det vet du sikkert 😉 8 timer siden, skrev kje: Er det skadelig å ta flere statiske regenereringer Usikker, men har aldri hørt at noen har ødelagt noe ved å regenerere 2 eller flere ganger. Men husk på at det blir rimelig mildt under bilen 😉 Edited April 30, 2024 by xr4ti
kje Posted April 30, 2024 Author Posted April 30, 2024 (edited) 25 minutes ago, xr4ti said: Min mening er at du burde bytte EGR-ventilen. Er alltid forsiktig med å si at ting og tang er ikke dyrt men 1300 kr og oppover for en ny synes jeg ikke er veldig dyrt. Resette den med ForScan etter montering og så burde motoren fungere uten feil på EGR. Trenger ikke å være sot som forårsaker heng i ventilen, den kan rett og slett være utslitt. EGR påvirker motorkraften, et typisk eksempel er om du gir gass og motoren henger for plutselig få kraft igjen er ofte symptom for sticky EGR valve. Blokking/utkobling er ikke lov, men det vet du sikkert 😉 Usikker, men har aldri hørt at noen har ødelagt noe ved å regenerere 2 eller flere ganger. Men husk på at det blir rimelig mildt under bilen 😉 Ok, ja jeg syntes egr ventilen hang litt mekanisk. Men etter regenerering har bilen virket ok. Jeg byttet egr ventil for 7 år siden. Men idag begynte det å ryke fra panseret, det rant væske under bilen og kjølevæske beholderen var nesten tom. Får ta en titt men har en følelse av at jeg ikke har fått på en slange skikkelig etter jeg monterte egr. Jeg tror det var kjølvæske slange jeg demonterte/monterte da. Edited April 30, 2024 by kje
kje Posted May 2, 2024 Author Posted May 2, 2024 On 4/30/2024 at 7:06 PM, xr4ti said: Min mening er at du burde bytte EGR-ventilen. Er alltid forsiktig med å si at ting og tang er ikke dyrt men 1300 kr og oppover for en ny synes jeg ikke er veldig dyrt. Resette den med ForScan etter montering og så burde motoren fungere uten feil på EGR. Trenger ikke å være sot som forårsaker heng i ventilen, den kan rett og slett være utslitt. EGR påvirker motorkraften, et typisk eksempel er om du gir gass og motoren henger for plutselig få kraft igjen er ofte symptom for sticky EGR valve. Blokking/utkobling er ikke lov, men det vet du sikkert 😉 Usikker, men har aldri hørt at noen har ødelagt noe ved å regenerere 2 eller flere ganger. Men husk på at det blir rimelig mildt under bilen 😉 Da har jeg fått fikset kjølveske lekkasjen. Det var en slange som var løs etter jeg monterte egr ventilen. Bilen går fint, så det ble nok fikset med statisk regenerering. 😀 Takk for god hjelp! 😊 Spent på hvor lenge jeg klarer å beholde den gode Mondeoen som nå har gått over 300.000km 2
xr4ti Posted May 2, 2024 Posted May 2, 2024 Godt å se at den er friskmeldt. Min mening er at om disse mk4ene blir holdt godt vedlike og får oljeskift ca hver 10 000 km så holder de seg lenge. 1
kje Posted May 30, 2024 Author Posted May 30, 2024 Den mistet kraft fremdeles men ikke sånn som før. Jeg kjøpte ny egr ventil og det løste problemet. Men det dukket opp motor feilmelding og det kom opp denne koden i Fordscan: P0406 EGR sensor a circuit high. Bilen fungerer normalt, skal jeg bare slette denne og ikke tenke mer på det?
xr4ti Posted May 30, 2024 Posted May 30, 2024 Om du går inn på menyen med skiftenøkkelen så skal du finne en meny for å resette EGR-ventilen, det skal gjøres om du har byttet ventilen. Har du allerede gjort dette så ville jeg forsøkt å slette koden og se om den kommer tilbake, men du må som nevnt resette den nye ventil først. 2
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now