A2011A2020 Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 Hei. Ford Mondeo mk4 2014 2.0 tdci har vært tungstart veldig lenge når temperaturen ute er under 0. Med webasto på gått finn lenge.siste dagene starter verken webasto eller bilen. Med startgass starter bilen med engang og dør etter noen sekunder og er umulig i gi gass og turtall er veldig lav. Har noen erfaring eller tips på hva d kan være? Eller eventuelt tips til noen verksted rundt om Fredrikstad som ikke er veldig dyre? Takk
A2011A2020 Posted January 21, 2024 Author Posted January 21, 2024 Glødeplugger er fra 2022,kan de ha blitt dårligeså fort? Leser av feilkoder snart,venter på at PCen lades litt
grcossie Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 25 minutter siden, skrev A2011A2020: Glødeplugger er fra 2022,kan de ha blitt dårligeså fort? Leser av feilkoder snart,venter på at PCen lades litt Pleier ikke det, kan være gløde rele eller srrømtilførsel evt sikring
A2011A2020 Posted January 21, 2024 Author Posted January 21, 2024 48 minutter siden, skrev grcossie: Pleier ikke det, kan være gløde rele eller srrømtilførsel evt sikring P0683 har vært der siden 2022 ,da ble pluggene skiftet,sletter men kommer tilbake.har ikke hatt problemer til nå Feilkoder lest med ford og slettet blir bare u3001 ..... Igjen Med forscan p0683 og u3001 er vedvarende etter nullstilling En nabo var ute og sa han hadde akkurat samme problem og det var pumpe og det var ekstremt dyrt...
grcossie Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 p0683 er feil på komunikasjon mellom pcm motorstyring og gpcm glødeplugg modul. Enten mangler du strøm til glødeplugg modul, eller er det ledningsbrudd mellom gpcm og pcm
A2011A2020 Posted January 21, 2024 Author Posted January 21, 2024 13 minutter siden, skrev grcossie: p0683 er feil på komunikasjon mellom pcm motorstyring og gpcm glødeplugg modul. Enten mangler du strøm til glødeplugg modul, eller er det ledningsbrudd mellom gpcm og pcm Prøver å sjekke imorgen.kan det være at glødepluggene er feil allikevel? Part nummeret var 1824690 ifølge VIN og kjøpte NGK 8904 .fordi eurodel og flere nettsteder viser at delen passer ikke min bil men part nummeret var riktig
A2011A2020 Posted January 21, 2024 Author Posted January 21, 2024 Hvis jeg må skifte d på nytt har du noen tips på hvoke merke må jeg på beste kvalitet ( ikke bosch siden jeg har svært dårlig erfaring med)
grcossie Posted January 21, 2024 Posted January 21, 2024 Ville ikke begynt med plugger, sjekk først og fremst sikring til glødekretsen, så er det om du får strøm fra glødemodul til pluggene. Er 2 typer plugger med litt ulik lengd og litt tjukkere spiss på, til noen modeller, mener det er helst på Transit. Du kan måle motstand i pluggene da
A2011A2020 Posted January 22, 2024 Author Posted January 22, 2024 Fikk hjelp til å måle og teste ,alt ok fikk jeg beskjed om.han tok ut returrør diesel og for å se om høytrykkspumpe virker ,ja da d virker som d skal . Feilkode på p0683 er helt borte. Tok av batteripolene for å resette og webasto starter men slutter etter ca 20 minutter.bilen starter ikke som vanlig men med startgass starter hver gang og dør fortsatt etter noen sekunder... D eneste jeg ser som er uvanlig fra sist jeg sjekket motorrommet er egr som ser oljete ut ( mye på toppen av egr) Noen forslag? Hva kan være feil som ikke gir feilkode heller?
grcossie Posted January 22, 2024 Posted January 22, 2024 Kjør datalogg på egr og se om den står åpen når du prøver å starte, isåfall kan det være problemet
A2011A2020 Posted January 24, 2024 Author Posted January 24, 2024 Nå er egr sjekket, glødeplugger og strømtilførsel rele go sjekket av kyndig mekaniker. D han var sikker på at d kommer ikke diesel,jeg fortalte at vi tok ut returrør og da kom d diesel ut men han mente å kunne se luftbobler rett etter dieselfilter huset og reagerte på at disse 2 klemmene på dieselfilter huset er synderen (må ta d først ) Kan dette stemme? Og vet dere hvor man får kjøpt og må jeg kjøpe hele kablene med klemmene eller er de separate del? Legger ved bilde
grcossie Posted January 24, 2024 Posted January 24, 2024 Tettningene sitter i lokket til filerhuset, har vært borti sprekker i lokket, da skiftes hele filterhuset. Sjekk og at det ikke er gnag på røret ned mot registerdeksel 1
A2011A2020 Posted January 24, 2024 Author Posted January 24, 2024 10 minutter siden, skrev grcossie: Tettningene sitter i lokket til filerhuset, har vært borti sprekker i lokket, da skiftes hele filterhuset. Sjekk og at det ikke er gnag på røret ned mot registerdeksel Hjertelig takk,d er d.begge side faktisk,finner bare komplett rør dele nr fra filterhuset til høytrykk,ikke inn til filterhuset ,fins d komplett d og? Eventuelt dele nr Legger ved bilde 1682272
grcossie Posted January 25, 2024 Posted January 25, 2024 Ja tettningene sitter i filterhus lokket på begge sider. Tilførselrør finner du under drivstoff tank på ********.
A2011A2020 Posted January 28, 2024 Author Posted January 28, 2024 Rettelse,rør med tettning fra filterhuset til høytrykkspumpe er skiftet,siden tettning for rør inn til filterhuset sitter på lokket måtte ta d fra en annen Mondeo.ny filter og. Luftbobler er borte, utlufting utført Hører tikkelyd fra tanken med engang jeg vrir nøkkelen ( tatt vekk bakksete for å høre bedre) Kompisen mener fortsatt er pumpe er gåen men jeg er veldig usikker siden jeg hører lyden.han sier d står off på diagnoseutstyret han har Noen ideer? Har sjekket mange forumer og spurt folk og noen sier d er høytrykkspumpe andre sier nope,da hadde jeg fått feilkode
A2011A2020 Posted February 18, 2024 Author Posted February 18, 2024 Oppdatering,bilen er fikset Skiftet pumpe i tanken,d gamle så helt forferdelig ut på innsiden.men gikk ujevnt og bråkete tungstart og fortsatt luftbobler Fikk tips at lokket (2.0tdci 2011-2014)selges separat siden samme motor brukes av forskjellige bilprodusenter.skiftet lokket og bilen har aldri startet så fint og raskt noen ganger noensinne Eneste som er dårlig nå er ekstremt diesel lukt ute ved eksos bak bilen. Legger ved bilder av del nr og lokket hvis admin tillater det. Tusen hjertelig takk grcossie ,har leste mange av dine tilbakemeldinger på andre problemer og, du har virkelig peiling ♥️ 1
grcossie Posted February 18, 2024 Posted February 18, 2024 2 timer siden, skrev A2011A2020: Oppdatering,bilen er fikset Skiftet pumpe i tanken,d gamle så helt forferdelig ut på innsiden.men gikk ujevnt og bråkete tungstart og fortsatt luftbobler Fikk tips at lokket (2.0tdci 2011-2014)selges separat siden samme motor brukes av forskjellige bilprodusenter.skiftet lokket og bilen har aldri startet så fint og raskt noen ganger noensinne Eneste som er dårlig nå er ekstremt diesel lukt ute ved eksos bak bilen. Legger ved bilder av del nr og lokket hvis admin tillater det. Tusen hjertelig takk grcossie ,har leste mange av dine tilbakemeldinger på andre problemer og, du har virkelig peiling ♥️ Bare hyggelig å hjelpe 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now