grcossie Posted January 14, 2024 Posted January 14, 2024 On 1/14/2024 at 7:19 PM, kje said: Må jeg demontere den for å sjekke om det er den som lager lyd og er slitt? Expand Du kan få fram lyd, visst du snurrer forrt på hjulet evt har bilen oppjekket og starter den opp og kjører, det er best på løftebukk. Eller så kan du skru av lager bukken, då får du dreiet selve lageret og kjenne om det herker
kje Posted January 17, 2024 Author Posted January 17, 2024 On 1/14/2024 at 7:47 PM, grcossie said: Eller så kan du skru av lager bukken, Expand Skru av lager bukken? Hvordan demonteres lageret?
grcossie Posted January 17, 2024 Posted January 17, 2024 Den blå er lagerbukken eller bøylen om du vil. For å skifte lager, må aksliingen demonteres og i presse for å presse av og på lager
kje Posted January 17, 2024 Author Posted January 17, 2024 On 1/17/2024 at 5:53 PM, grcossie said: Den blå er lagerbukken eller bøylen om du vil. For å skifte lager, må aksliingen demonteres og i presse for å presse av og på lager Expand Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? Som her?
grcossie Posted January 17, 2024 Posted January 17, 2024 (edited) On 1/17/2024 at 6:07 PM, kje said: Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? Som her? Expand On 1/17/2024 at 6:07 PM, kje said: Kan man også ta den av med vinkelsliper og banke den nye på med hammer? Som her? Expand Ja det går, må væreforsiktig å ikke kutte i akslingen Edited January 17, 2024 by grcossie
kje Posted January 19, 2024 Author Posted January 19, 2024 (edited) Jeg tok en video mens jeg kjørte. Høres det ut som om det er det lageret på akslingen som lager klikke lyden på denne videoen? Lyden er der når jeg kjører i 50kmt eller mindre. Fra 60kmt og fortere forsvinner lyden. 20240118_154149.mp4Fetching info... Eller kan det være at tripoden på drivaksel har slark som her? Lyden likner denne klikke lyden. Jeg jekket opp bilen og kjørte men kunne ikke høre noe klikke lyd da. Hjulene fremme gikk rundt i starten da jeg satte automatgiren i Drive, men etter noen sekunder stoppet venstre forhjul. Er det bare treg caliper? Eller er det noe annet? 20240119_134537.mp4Fetching info... Edited January 19, 2024 by kje
grcossie Posted January 19, 2024 Posted January 19, 2024 Det var mye lyd ja, hørtes nesten ut som vibrasjonsdemper på veivakslingen, (reimhjulet) da vil du høre lyd når bilen står i ro og går også. Visst det hadde vært tripoid eller lageret på akslingen, så ville du kjent det med så mye lyd, høres ut som noe annet, mer en klirrelyd dette. At ene hjulet står i ro er normalt så lenge du ikke har diff brems. Holder du igjen det andre så begynner dette å gå
kje Posted January 19, 2024 Author Posted January 19, 2024 On 1/19/2024 at 6:58 PM, grcossie said: Det var mye lyd ja, hørtes nesten ut som vibrasjonsdemper på veivakslingen, (reimhjulet) da vil du høre lyd når bilen står i ro og går også. Visst det hadde vært tripoid eller lageret på akslingen, så ville du kjent det med så mye lyd, høres ut som noe annet, mer en klirrelyd dette. At ene hjulet står i ro er normalt så lenge du ikke har diff brems. Holder du igjen det andre så begynner dette å gå Expand Hører ingen lyd når bilen er i ro. Kun når jeg kjører. Ja det er mer klirrelyd. Hva annet kan det være?
grcossie Posted January 19, 2024 Posted January 19, 2024 On 1/19/2024 at 8:50 PM, kje said: Hører ingen lyd når bilen er i ro. Kun når jeg kjører. Ja det er mer klirrelyd. Hva annet kan det være? Expand Vanskelig å si uten å ha sett på den. Lyd er ikke lett å finne årsaken til, da den forplanter seg. Kom den plutselig, eller har den gradvis forværret seg ?
kje Posted January 19, 2024 Author Posted January 19, 2024 On 1/19/2024 at 9:13 PM, grcossie said: Vanskelig å si uten å ha sett på den. Lyd er ikke lett å finne årsaken til, da den forplanter seg. Kom den plutselig, eller har den gradvis forværret seg ? Expand Den har gradvis forværret seg. Kan det ikke være lageret ved drivakselen eller tripoden? Fordi da ville det ha ristet i rattet eller bilen?
grcossie Posted January 20, 2024 Posted January 20, 2024 On 1/19/2024 at 10:50 PM, kje said: Den har gradvis forværret seg. Kan det ikke være lageret ved drivakselen eller tripoden? Fordi da ville det ha ristet i rattet eller bilen? Expand Høres ikke ut som noen av de egentlig, lyden er annerledes.
kje Posted January 20, 2024 Author Posted January 20, 2024 On 1/20/2024 at 8:41 AM, grcossie said: Høres ikke ut som noen av de egentlig, lyden er annerledes. Expand Får ta den inn på verksted da hvis ikke det er flere ting jeg kan sjekke?
grcossie Posted January 20, 2024 Posted January 20, 2024 Er litt usikker på hva den lyden er, vanskelig å konkludere med noe over her.
kje Posted January 25, 2024 Author Posted January 25, 2024 (edited) On 1/20/2024 at 11:35 AM, grcossie said: Er litt usikker på hva den lyden er, vanskelig å konkludere med noe over her. Expand Hadde den på verksted for diagnose. Da fant de dette: 1) Er det trygt å kjøre bilen før jeg får reparert? 2 ) Er endeledd det samme som styreledd? Kan jeg bruke dette styreleddet fra Biltema? 3) Er lenkearm det samme som stabilisatorstag? Kan jeg bruke dette stabilisatorstaget fra Biltema? 4) Er bærekule det samme som kulebolt? Kan jeg bruke denne kulebolten fra Biltema? Edited January 25, 2024 by kje
grcossie Posted January 26, 2024 Posted January 26, 2024 Jeg tror nok verkstedet hadde sagt fra visst det er farlig å kjøre med, da skal slarken være stor. Delene fra biltema du viser til, ser rett ut, men jeg kan ikke garantere at de passer, da vi bruker kunn org deler, men som sagt ser rett ut
kje Posted January 30, 2024 Author Posted January 30, 2024 On 1/26/2024 at 5:31 PM, grcossie said: Jeg tror nok verkstedet hadde sagt fra visst det er farlig å kjøre med, da skal slarken være stor. Delene fra biltema du viser til, ser rett ut, men jeg kan ikke garantere at de passer, da vi bruker kunn org deler, men som sagt ser rett ut Expand Hva burde jeg begynne med først? Bærekule, stabilisatorstag eller styreledd?
xr4ti Posted January 31, 2024 Posted January 31, 2024 Drivakselmansjett er det første du bør bytte. Når du gjør det så er det naturlig å ta bærekulen (om du kun skal bytte selve kulen og ikke bærearm så sliper du av naglene, bytter kulen og erstatter naglene med bolt-settet). Styreledd(endeledd) er den delen som er kritisk og bør prioriteres. Stab.stagene er ikke kritiske men gunstig å ta samtidig. For meg så ser det ut som om hele forstillingen trenger en skikkelig gjennomgang med byte av alle bevegelige deler på begge sider.
kje Posted January 31, 2024 Author Posted January 31, 2024 Jeg har problemer med å løsne det gamle styreleddet fra stanga. Det har ikke noe mutter bak seg som jeg ser på videoer. Prøver å få mothold bak ved det indre leddet men 17mm fastnøkkel får slark der og 16mm er for lite. Noen med erfaring på dette?
xr4ti Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 Om du ser på endeleddet så er det kontramutter i akselenden. Den må du løsne ved å holde i mot på endeleddet med fastnøkkel. Det er to rettspor på selve endeleddet, mot kontramutteren men jeg husker ikke nøkkelvidden. Når du får av kontramutteren så skal det gå greiere. Tips: når du får løsnet kontramutteren så skru det lett inntil endeleddet FØR du skrur av endeleddet, da har du et greit referansepunkt med tanke på spissinga men du bør uansett ha en forstillingskontroll etter en slik jobb.
kje Posted February 1, 2024 Author Posted February 1, 2024 On 2/1/2024 at 6:36 AM, xr4ti said: Om du ser på endeleddet så er det kontramutter i akselenden. Den må du løsne ved å holde i mot på endeleddet med fastnøkkel. Det er to rettspor på selve endeleddet, mot kontramutteren men jeg husker ikke nøkkelvidden. Når du får av kontramutteren så skal det gå greiere. Tips: når du får løsnet kontramutteren så skru det lett inntil endeleddet FØR du skrur av endeleddet, da har du et greit referansepunkt med tanke på spissinga men du bør uansett ha en forstillingskontroll etter en slik jobb. Expand Supert. Takk. Jeg så ikke at det var mutter der. Da kjøper jeg to fastnøkler i riktig dimensjon: 25mm og 27mm. Fikk problemer med bærekulen, den sitter dænn fast i konen. Er det lirt å kjøpe avdrager? Har brukt slegge på godset...
xr4ti Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 Bare hyggelig. Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det.
kje Posted February 1, 2024 Author Posted February 1, 2024 On 2/1/2024 at 1:41 PM, xr4ti said: Bare hyggelig. Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det. Expand Jeg satte jekken under bremseskiven og jekket opp og da fulgte bærearmen og bærekula med så da sitter den vel fast? Har skrudd nesten av mutteren på oversiden av bærekula, lot den stå igjen med noen gjenger. Kan denne avtrekkeren være til hjelp? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/kuleboltverktoy/kuleboltverktoy-2000030788 Og kanskje varme?
grcossie Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 Bruk en stor hammer og gi den noen gode slag der kula går opp i spindel, så bruker du et spett, til å bende bærebroa ned
kje Posted February 1, 2024 Author Posted February 1, 2024 On 2/1/2024 at 1:41 PM, xr4ti said: Bare hyggelig. Sikker på at den ikke er løs? Bærearmen er i spenn grunnet foringene slik at den spenner bærekulen opp mot huben (navet). Ta et rør eller en lang latmannsarm og sett mot subframe(hjelperammen) og press bærearmen ned og se om bærekulen slipper da. Om ikke så kan en avtrekker være til nytte men er ikke sikker på om den får plass på Mondeo, har aldri trengt det. Expand Du hadde rett. Den var løs. Den låste seg når jeg jekket opp ved bremseskiven, så da trodde jeg den ikke var løs men det var den. Jeg brukte et brekkjern (sier dere kubein?) mot hjelperammen. Har løsnet alle boltene men lurer på hvordan jeg får bærekulen ut? Jeg må presse hardt med brekkjernet for å få bærearmen litt ned og enda går ikke den øverste bolten på bærekula ut fra godset. Ser for meg at det blir vanskelig å få den nye bærekula også inn? Er det lurt å demontere noe?
kje Posted February 2, 2024 Author Posted February 2, 2024 Har fått av den gamle bærekulen men sliter med å få på plass den nye:
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now