kje Posted December 18, 2023 Posted December 18, 2023 (edited) Jeg har Kakke / klikke / klunke lyd foran på vår Ford Mondeo Mk4 automat 2008. Lyden er jevn og kontinuerlig men mest fremtredende i 50km/t. Er det en foring? Jeg tenker det må være noe med drivaksel siden det er jevnt hele tiden og ikke bare i humper? Edited December 18, 2023 by and
grcossie Posted December 18, 2023 Posted December 18, 2023 Litt vanskelig å si uten å ha sett på det, har du jekket opp og sjekket for slark i hjuloppheng?
kje Posted December 20, 2023 Author Posted December 20, 2023 On 12/18/2023 at 7:13 PM, grcossie said: Litt vanskelig å si uten å ha sett på det, har du jekket opp og sjekket for slark i hjuloppheng? Nei, og nå er jeg reist bort på juleferie. Men vil slark i hjuloppheng lage kontinuerlig lyd? Ikke bare i humper?
Sierrakaren Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 Drivaksel er eit alternativ ja, men hjullager er også ein mulighet. Pleier og bråke mest i 50 kmt. Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
kje Posted December 20, 2023 Author Posted December 20, 2023 2 hours ago, Sierrakaren said: Drivaksel er eit alternativ ja, men hjullager er også ein mulighet. Pleier og bråke mest i 50 kmt. Pleier både drivaksel og hjullager bråke mest i 50 kmt? Hvordan sjekker jeg om det er drivaksel eller hjullager?
Sierrakaren Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 Ikkje drivaksel men hjullager pleier somregel og få ulyd ved ca 50kmt og så avtar lyden litt ved høyere fart. Hjullager sjekker du ved og jekke opp bilen og kjenne slarken i hjulet ved og riksle på hjulet på posisjon 12 og 6 og så 9 og 3. Då kjenner du om det er bevegelse, ein snurr på hjulet og kan avsløre om det er lyd ifrå det. Men ofte må hjullager opp i fart for og høre lyden. Drivaksel er vanskelig og fremprovosere, men du kan sjekke om mansjettene er uten sprekker, kan vere at er sprekt og greasen har gått ut og vann og stein har komt inn Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
grcossie Posted December 20, 2023 Posted December 20, 2023 Hjullager lager en romle lyd, som gjerne forandrer seg med fart og ved at du svinger fra ene siden til den andre. Jekk opp og snur på hjul evt kjør den i gir, så kjenner du på fjæra, du vil kjenne vibrasjonen i fjæra visst lager er gåent. Drivaksel lager gjerne mer lyd ved full sving, en kneppelyd, men på høyre aksel, sitter det et lager. som kan lage lyd
kje Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 (edited) On 12/20/2023 at 7:32 PM, Sierrakaren said: Ikkje drivaksel men hjullager pleier somregel og få ulyd ved ca 50kmt og så avtar lyden litt ved høyere fart. Hjullager sjekker du ved og jekke opp bilen og kjenne slarken i hjulet ved og riksle på hjulet på posisjon 12 og 6 og så 9 og 3. Då kjenner du om det er bevegelse, ein snurr på hjulet og kan avsløre om det er lyd ifrå det. Men ofte må hjullager opp i fart for og høre lyden. Drivaksel er vanskelig og fremprovosere, men du kan sjekke om mansjettene er uten sprekker, kan vere at er sprekt og greasen har gått ut og vann og stein har komt inn Vet ikke helt om det er hjullager. Hørte en lyd da jeg kjente etter slark men det høres ut som lyden kommer under midten på bilen... Går det an å høre på lyden i disse videoene hva det er? 20240110_132434.mp4 20240110_132629.mp4 Mansjettene så ok ut på begge sider. Edited January 10, 2024 by kje
grcossie Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Får ikke fram hjullager lyd på den måten, da må du snurre hjulet fort rundt. Virker som det kan være i styrearm eller i selve tannstang
kje Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 1 hour ago, grcossie said: Får ikke fram hjullager lyd på den måten, da må du snurre hjulet fort rundt. Virker som det kan være i styrearm eller i selve tannstang Er styrearm det samme som front wishbone? Som her? Er tannstang det samme som Axle? Som her? Hvordan kan man sjekke om det er det?
grcossie Posted January 11, 2024 Posted January 11, 2024 Nei og nei, styrearm er steering link og tannstang er sterring rack. Er lettest visst man er 2, en vrikker hjulet at og fram som du gjør på filmen, mens en annen kjenner over ledda evt må du løyse tannstang mansjett for å se nærmere
kje Posted January 12, 2024 Author Posted January 12, 2024 17 hours ago, grcossie said: Nei og nei, styrearm er steering link og tannstang er sterring rack. Er lettest visst man er 2, en vrikker hjulet at og fram som du gjør på filmen, mens en annen kjenner over ledda evt må du løyse tannstang mansjett for å se nærmere Ok, takk. Får man jevn og kontinuerlig lyd av tannstang problemer? Lyden er mest fremtredende i 50km/t. Forsvinner når jeg kjører saktere/fortere.
xr4ti Posted January 12, 2024 Posted January 12, 2024 Høyre drivaksler har en opplagring som kan gi litt lyd om den er slitt. Opplagringen er montert på motorblokka.
grcossie Posted January 12, 2024 Posted January 12, 2024 9 timer siden, skrev kje: Ok, takk. Får man jevn og kontinuerlig lyd av tannstang problemer? Lyden er mest fremtredende i 50km/t. Forsvinner når jeg kjører saktere/fortere. Blir mer en dunkelyd, som ikke har påvirkning av fart. Som xr4ti skrivre, så kan det lageret lage lyd, den vil komme når akslingen går rundt og kan variere med fart
kje Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 On 1/12/2024 at 5:47 PM, xr4ti said: Høyre drivaksler har en opplagring som kan gi litt lyd om den er slitt. Opplagringen er montert på motorblokka. Er dette opplagringen?
kje Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 On 1/12/2024 at 5:47 PM, xr4ti said: Høyre drivaksler har en opplagring som kan gi litt lyd om den er slitt. Opplagringen er montert på motorblokka. Hva heter dette lageret på høyre drivaksel på engelsk?
kje Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 9 minutes ago, grcossie said: Drive shaft bearing Er det denne?
grcossie Posted January 13, 2024 Posted January 13, 2024 Du ser lageret 28sekund inni filmen, sitter på akslingen han holder. Er tripoiden i indre ledd, som ødelagt på filmen der
kje Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 2 hours ago, grcossie said: Du ser lageret 28sekund inni filmen, sitter på akslingen han holder. Er tripoiden i indre ledd, som ødelagt på filmen der Er det denne?
grcossie Posted January 13, 2024 Posted January 13, 2024 Nei, det er tripoiden, samme som forrige film. Er denne
kje Posted January 13, 2024 Author Posted January 13, 2024 1 hour ago, grcossie said: Nei, det er tripoiden, samme som forrige film. Er denne Beklager hvis jeg er treg her, men er det denne? 1
kje Posted January 14, 2024 Author Posted January 14, 2024 10 hours ago, grcossie said: Der er lageret ja Må jeg demontere den for å sjekke om det er den som lager lyd og er slitt?
Recommended Posts