kje Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 (edited) Ford Mondeo Mk4 automat 2008 - feilkoder U0101 Lost communication with TCM U0140 Lost communication with Body control module ifølge PCMSCAN: Girspaken står helt fast i P og ingen lys på gir-bokstaven. Problemet oppsto etter jeg ikke fikk start på bilen og måtte "jumpstarte". Batteriet er dårlig men etter lading får jeg startet bilen, men ikke satt den i gir. Prøvde å swappe relé R7 mot R6 som i denne YouTube videoen uten hell. Hva er neste ting jeg kan sjekke? Edited November 16, 2023 by kje
grcossie Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 (edited) Nokså sikker på at du har canbus brudd i ledningsnettet, som går fra kontakt på girkassen og nedover framfor kassen. Åpne strømpa ca 15cm ned fra kontakten, og se om du finner ledningsbrudd der. Vært borti det på flere Edited November 16, 2023 by grcossie
kje Posted November 16, 2023 Author Posted November 16, 2023 On 11/16/2023 at 4:44 PM, grcossie said: Nokså sikker på at du har canbus brudd i ledningsnettet, som går fra kontakt på girkassen og nedover framfor kassen. Åpne strømpa ca 15cm ned fra kontakten, og se om du finner ledningsbrudd der. Vært borti det på flere Expand Ok. Er ledningsnettet lettest tilgjengelig i motorrommet ovenfra? Må jeg skru løs luftfilteret?
grcossie Posted November 16, 2023 Posted November 16, 2023 (edited) Ja ta vekk luftfilterboks så kommer du til fra oppsida Edited November 16, 2023 by grcossie
kje Posted November 18, 2023 Author Posted November 18, 2023 (edited) On 11/16/2023 at 10:14 PM, grcossie said: Ja ta vekk luftfilterboks så kommer du til fra oppsida Expand Etter jeg skiftet til nytt startbatteri fungerte giren som normalt. Lurer på hvorfor? Er det noe lagret info til motoren som forsvinner når man skifter batteri? Syns bare det luktet annerledes fra eksosen... Edited November 18, 2023 by kje
grcossie Posted November 18, 2023 Posted November 18, 2023 On 11/18/2023 at 5:58 PM, kje said: Etter jeg skiftet til nytt startbatteri fungerte giren som normalt. Lurer på hvorfor? Er det noe lagret info til motoren som forsvinner når man skifter batteri? Syns bare det luktet annerledes fra eksosen... Expand Åja batteriet vært så dårlig ja, ser nå at jeg ikke leste allt du skrev tidligere. Dårlige batteri kan lage forskjellige feil, her har det nok forstyrret canbus nettet. Nullstiller ikke noe motordata ved batteriskift. Har du sjekket om det er noe feilkoder nå ?
kje Posted November 19, 2023 Author Posted November 19, 2023 (edited) On 11/18/2023 at 6:12 PM, grcossie said: Åja batteriet vært så dårlig ja, ser nå at jeg ikke leste allt du skrev tidligere. Dårlige batteri kan lage forskjellige feil, her har det nok forstyrret canbus nettet. Nullstiller ikke noe motordata ved batteriskift. Har du sjekket om det er noe feilkoder nå ? Expand Stored trouble codes: Lost communication with TCM Pending trouble codes: Nothing Tidligere var det også feilkode under Pending trouble codes, men ikke nå. Motorsymbolet på dashbordet er også forsvunnet. Alt virker normalt. Kan jeg friskmelde den? Nå ser det sånn ut: Edited November 19, 2023 by kje
Recommended Posts