Pys Posted June 17, 2023 Posted June 17, 2023 Er det noen som kan hjelpe meg med budsjett for restaurering av Sierraen min? Jeg er fast bestemt på at denne skal på veien igjen Men jeg gidder ikke å begynne smått å slakte bilen, la drit ligge å slenge, miste deler, ta litt etter litt, dritt står i veien og bruke mange år på montering. Når jeg begynner på bilen skal ting gå radig. Jeg vil at bilen skal bli så nær strøken og original som mulig. Dette innebærer rustsveising (hjulbuer bak, kanaler, litt dørk) og hellakkering, alt (?) av slitedeler nytt, overhaling av motor. Dere som har gjort dette før, hva koster det? Alt som er "vanlig skruing" gjør jeg selv. (Har sveiseapparat men kan ikke sveise, så ser for meg å sette dette bort. bArE å ØvE pÅ NoE gAmMeLt SkRoT er ikke noe JEG blir flink nok til å sveise opp en bil på hvertfall.. Har sett hvor ille det blir på kompisers biler) Bilen står i dag i et garasjetelt, og jeg har ingen grei plass å ha den stående i deler i det uendelige mens jeg fikser den opp, derfor vil jeg gjerne at ting går litt kvikt når jeg først begynner. Hvis det er litt knapt med opplysninger er det bare å spør.
Sierrakaren Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Tja, kor skal man begynne? Skal du lakkere sjøl? Lakk blir nok fort ein plass imellom 5000-15000kr. Skal du ha folk til og gjøre jobben så er det nok 50000kr. Det er masse jobb med lakkering og det tar tid, viktigeste er og ha varme og helst eit litt filtrert rom. Ang sveising så er sveiseapparatet alfa omega, har sveisa masse med billig apparat og man får bilen igjennom eu kontroll i nøden. Eit godt sveiseapparat med dekkgass, feks migatronic rallymig ligger på 10000kr. Da blir sveisen ein leik sjøl for dei uerfarne. Er egentlig plate arbeidet som bestemmer kor fin sveisen blir. Men du MÅ ha dekkgass og ikkje det rørtråd sveise dritet. Slitedeler er ikkje dyrt så eit par tusenlapper hos eurodel så er det meste i boks om du skal ta det som er nødvendig og ta. Motorpakninger er heller ikkje dyrt, men det kommer nok på eit par tusen det og. Ein is motor er nermere uslitelig så vil tru at nye pakninger gjør susen. Alt er jo avhengig av kor mykje du gjer sjøl, bilen er jo meget billig og holde på veien men dyrt og restaurere. Så budsjett er vanskelig, det kan bli 50000kr til 300000kr alt ettersom resultatene du er ute etter.... Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
and Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Tenker skikkelig lokale ville være stedet å begynne. Plukke ned bil i garasjetelt er vel oppskriften på å miste deler om du også skal lagre deler der inne? Men har du annet sted å oppbevare nedplukket så er det vel bare å sette i gang. Siden du har telt så bør du få samkjørt sveis og lakkjobben så tiden ikke går bort i venting eller mister oversikten over lagrede deler. Hva sveisejobben koster må du bare finne ut av ved å kontakte aktuelle firma i nærmiljøet? Går nok fort noen 10tusen her da det ofte er mer enn hva du først ser. Prisen for lakkjobb er nok rundt 50K som nevnt i innlegget over. Slitedeler kan du liste opp selv da det avhenger av hvor langt du skal strekke strikken. Samme om motoren ikke trenger maskinering så er det bare å liste sammen slitedeler. FCN Vålertreff 31 mai-1 juni 2024 (Del 1) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83359-fcn-hovedtreff-3105-0106-2024-vålerbanen-del-1/ FCN Vålertreff 9-10 august 2024 (Del 2) https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83360-fcn-hovedtreff-9-10-august-2024-vålerbanen-del-2/ FCN Sessongavslutning Gardermoen 22 september 2024 https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/83354-ss7sessongavslutter-gardermoen-22-september-2024/
Pys Posted June 20, 2023 Author Posted June 20, 2023 (edited) Hei! Ingen problem å stå i garasjen når jeg først skal skru, er bare at jeg ikke vil okkupere det lille jeg har av garasjeplass i årevis framover. Jeg får nok lakkert bilen for ca 20k, har bekjente som sprøyter og som kan lære meg grunnarbeidet for noen tusenlapper. Har MIG sveiseapparat, finner ingen info om det på nettet men er kjøpt hos en seriøs maskinhandel og jeg har/får tak i gass. Tenker ikke å kjøpe nytt, sveiser typ 10 min 1 gang / 10 år. Kostnad for dette kan nok uansett holdes utenom, skal nok forhandle litt med bekjente. Har også nødvendige karosserideler. Men slitedeler og slikt. Alt av bremser må nytt, overhaling av motor (maskinering?), det meste i understell ,clutch, bensinpumpe, starter. Bensintank til IS får man ikke tak i nytt lenger. Vet at spørsmålet ligner "hvor langt er et tau", men hvis man i hovedsak skal regne delepriser da. Mange deler er utgått til en 37 år gammel bil så finner ikke alt på Eurodel? Edited June 20, 2023 by Pys
Tommelom93 Posted June 20, 2023 Posted June 20, 2023 Du finner det meste av slitedeler på motomobil.com, men det meste er NOS og koster deretter kontra uoriginale deler. Mitt råd er å holde seg til NOS eller pent brukte OEM deler mtp passform. Du har jo også Ebay som en kilde til å finne deler. Nå begynner det å bli vanskelig å ta i enkelte deler til Sierra og man må desverre betale gjerne mer enn forventet. Angående lakkering varier det veldig fra firma til firma, og hvor mye man gjør selv. Når jeg undersøkte pris for å hellakkere min Mondeo for noen år tilbake, var det billigste tilbudet jeg kom over 50k. Til den prisen måtte jeg selv demontere lister, listverk og detaljer, og gjøre store deler av grunnarbeid selv. 1 Ford Sierra '85 2.3 GL Ford Mondeo '94 2.0 GLX Bruksbil: X - Ford Fiesta '00 1.3 X - Peugeot 607 '01 2.2 X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra X - Honda Civic '97 1.4S Ford Mondeo '05 1.8 Prosjekttråd til Sierraen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/ Prosjekttråd til Mondeoen. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642
SierraCL Posted June 21, 2023 Posted June 21, 2023 Har ingen ting å gjøre med hva du spør om, men selv er jeg tilhenger av "grei bruksstand". Nye kanaler, polering og nødvendig service for en godkjent eukontroll så er vel den der god som gull!
Pys Posted June 22, 2023 Author Posted June 22, 2023 (edited) Det framgår nok ikke av bildene, men den er ikke så pen Det må gjøres så mye med bilen at jeg går like godt hardt inn og tar alt med en gang, heller enn å måtte demontere og sette ihop en hel haug flere ganger. Den er ikke i nærheten av bruksstand. Men hadde den vært det kunne den godt blitt rullende prosjekt På 20.6.2023 den 15.53, skrev Tommelom93: Du finner det meste av slitedeler på motomobil.com, men det meste er NOS og koster deretter kontra uoriginale deler. Mitt råd er å holde seg til NOS eller pent brukte OEM deler mtp passform. Du har jo også Ebay som en kilde til å finne deler. Nå begynner det å bli vanskelig å ta i enkelte deler til Sierra og man må desverre betale gjerne mer enn forventet. Angående lakkering varier det veldig fra firma til firma, og hvor mye man gjør selv. Når jeg undersøkte pris for å hellakkere min Mondeo for noen år tilbake, var det billigste tilbudet jeg kom over 50k. Til den prisen måtte jeg selv demontere lister, listverk og detaljer, og gjøre store deler av grunnarbeid selv. Takk for link! Det viser seg at jeg har flere bekjente som driver med Ford (og som igjen kjenner enormt mange andre) så deler skal visst være greit å oppdrive. Lakkering som sagt koster materiell + noen tusenlapper for sprøyting. Alt annet gjør jeg selv. Edited June 22, 2023 by Pys 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now