Hannah Sophie Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Hei! Jeg har en Ford Mondeo 2009. Jeg var på ferie og kom hjem til en bil som ikke ville skru seg på. Tenninga går og da står det «engine malfunction». Vi fikk til å få motoren til å svive, men startsperre ville ikke ut. Vi finner ikke utav hvordan vi kan finne ut feilen og få fikset dette. Den var vært på verksted, men vi ville ikke bruker mer penger på at de sko finne en feil. Håper noen kan hjelpe☺️
grcossie Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Hei og velkommen. Hvilken feilkoder ligger inne ?
Hannah Sophie Posted March 25, 2023 Author Posted March 25, 2023 Det veit jeg ikke, hvordan kam jeg finne utav det?
grcossie Posted March 25, 2023 Posted March 25, 2023 Du må koble en feilkode leser til bilen, så du får lest ut feilkoder. Den meldinga du har på instrumentbordet, ka komme av mangen ting. Vil tro at verkstedet leste av feilkoder
Hannah Sophie Posted March 25, 2023 Author Posted March 25, 2023 Fikk ikke vite det, vi har en egen en og som vi prøvde med.
Sierrakaren Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 Har feilkodeleseren som dåke har programvare for ford? Er ikkje alle som har det, kun sånn universal til fleste kinabiler. Dåke kan prøve og koble frå batteriet i eit par minutter og sjå om feilkoden er der endå Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Hannah Sophie Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Det er en feilkodeleser fra Biltema😂🙈 noen trur det er startsperre som ikke vil ut🤷♀️
grcossie Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 1 time siden, skrev Hannah Sophie: Det er en feilkodeleser fra Biltema😂🙈 noen trur det er startsperre som ikke vil ut🤷♀️ Visst det er startsperra, så vil ikke startmotor gå rundt i det hele. Har den vært tom for strøm ?
Hannah Sophie Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Nei den har ikke vært tom for strøm, men har hatt problemer med strøm på denne bilen. Prøvde oss på to verksted hvor de prøvde å finne utav med OBD.
grcossie Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 Har vært div med ledningsnettet på disse, bla til veivaksel sensor, da vil ikke bilen starte og du vil få feilkode på veivakselsensor, er og et område der ledningsnett strømpa går ned fra motor og framfor girkassen, der pleier det å bli brudd inni strømpa. Har du automat og canbus feil så får du ikke start.
Hannah Sophie Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Oii dette var litt vanskelig å forstå😂🙈
grcossie Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 Hehe, skal ikke være enkelt. Er det ingen feilkoder på din biltema leser ?
Hannah Sophie Posted March 26, 2023 Author Posted March 26, 2023 Ved forsøk på å lese av feilkode får jeg beskjed om at leseren ikke får kontakt med bilen/hjernen.
grcossie Posted March 26, 2023 Posted March 26, 2023 15 minutter siden, skrev Hannah Sophie: Ved forsøk på å lese av feilkode får jeg beskjed om at leseren ikke får kontakt med bilen/hjernen. Oki, du kan prøve å kople fra pluss polen på batteri og hold pluss og minus kabel i sammen i ca 10sek, da tømmer du minne kondensatorer og hender det hjelper visst man har et heng i en modul
Hannah Sophie Posted March 27, 2023 Author Posted March 27, 2023 Ja skal prøve oss på det. Veit dere hvor kontrollenhet er?🙈fikk forklart det nokså greit av noen nå at problemet er at bilen ikke får tilgang til hjernen.
grcossie Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 Den er framfor venstre framhjul, bak locariskjermen (plast innerskjerm) Visst den ikke har kontakt med modul, så kan det forsatt være brudd på ledningsnett. Kan være greit å sjekke kontaktene på modul, da det kan komme vann inn der
grcossie Posted March 27, 2023 Posted March 27, 2023 1 time siden, skrev Hannah Sophie: Funket desverre ikke😩 Neste trinn er å måle ut og belastning teste ledningsnett, er litt arbeid og tar litt tid
HoelRacing Posted March 28, 2023 Posted March 28, 2023 Ja er garantert en av ledningene ned til pcm som er av irret. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4
Hannah Sophie Posted March 30, 2023 Author Posted March 30, 2023 Takk for hjelpa, men vi kommer desverre ikke videre nå🙈😩
grcossie Posted March 31, 2023 Posted March 31, 2023 9 timer siden, skrev Hannah Sophie: Sirdal😅 Litt langt vekk, ellers kunne jeg tatt en kikk
Recommended Posts