MartinBarkhald Posted December 14, 2022 Posted December 14, 2022 (edited) Hei, er en ungkar fra Nordland som kjøpte meg sierra for noen måneder siden. Som i seg selv ikke var i så god stand. Har byttet det meste jeg har erfaring med og turt å røre uten innsikt 2.9i (v6) med ettermontert borgwarner turbo 1989 mod Har problem med mye røyk når motoren går. Har mistanke om at PCV ventilen ikke fungerer. Men den var også blokkert da jeg kjøpte, Tror det hele kan skyldes overtrykk i veivhus. Dette er noe jeg kan lite om, men har lyst å lære Skulle veldig gjære hatt litt hjelp med å få fram en fremgangsmåte og tanke om hva som bør gjør Mvh Martin:) Sent from my iPhone using Tapatalk Edited March 23, 2023 by and La til på overskriften så man vet hva tråden handler om. 1
RS 1000 Posted December 14, 2022 Posted December 14, 2022 (edited) Gratulerer så mye. Her er det mye potensiale og store muligheter, men det er også utfordrende og krevende. Jeg hadde begynt med å ta av luft filteret og sjekket om akslingen i turboen spinner lett rundt. Så hadde jeg tatt av oljepåfyllingslokket og sett og det da sluttet å røyke. Så er det kompresjonstest og evt. "leak down og "skrekken" for en ny eier er det er knekt ett ringland på ett eller flere stempler. Dette er noe som vanligvis oppleves som en katastrofe de første gangene. Oppgradert veivhusventilasjon system er ett must, bare se på Cosworthene og Escort RST, så ett slikt oppgraderingskit kan vurderes. Cosworth Bailey Breather Fitment - For idiots - PassionFord - Ford Focus, Escort & RS Forum Discussion Edited December 14, 2022 by RS 1000 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
MartinBarkhald Posted December 14, 2022 Author Posted December 14, 2022 Tusen takk for svar!Jeg skal hive meg rundt å se på det. Samt lese meg litt opp på det du skrev mellom " " Når du sier "ta av oljefyllingslokket og skjekk om det fortsatt ryker" tenker du på eventuelt støv som blåses ut fra lokket? Eller?Beklager om jeg er litt tungforståttSent from my iPhone using Tapatalk
RS 1000 Posted December 14, 2022 Posted December 14, 2022 Bare hyggelig. Når lokket tas av så er det plutselig stor nok kapasitet til at det ikke er trykk i veivhuset. Da renner oljen fra turboen ned slik den skal og da slutter det ofte å røyke. Det er mye bedre at du spør og får oversikt slik at vi unngår misforståelser og uklarheter enn at noe baseres på antagelser med de uunngåelige resultatet som det vanligvis fører til. Tenker du på "leak down"? Det er egentlig så enkelt som en kompresjonstestmåler hvor man har skudd ut ventilen. Man setter stempelet i ød, (se at rotoren i fordeleren peker mot den den tilhørende tennpluggterminalen i fordelerlokket) tilsetter trykkluft og hører om det blåser luft ut fra luftfilteret, fra eksosanlegget eller fra oljepåfyllingslokket og om det evt. er bobler å se i ekspansjonstanken. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
MartinBarkhald Posted December 14, 2022 Author Posted December 14, 2022 Jaokay, skjønner. Jeg skal prøve meg forsiktig fram Kommer sikkert legge ut en video etterpå. Og tusen takk igjen!Sent from my iPhone using Tapatalk 1
RS 1000 Posted December 15, 2022 Posted December 15, 2022 Du må gjerne gå foran med ett godt eksempel og legge ut en video eller to, ja takk. Bare hyggelig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted December 16, 2022 Posted December 16, 2022 Video hadde vert morro! Turbo v6 er gøy 😁 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
MartinBarkhald Posted December 19, 2022 Author Posted December 19, 2022 VideoTurbo aksling spinner fint, men motor ryker noe voldsomt, begynner å lure om toppakningen er dårlig. Men er veldig usikkerhttps://cloud.tapatalk.com/s/63a093f2cdc7a/Test%202.mp4Sent from my iPhone using Tapatalk
RS 1000 Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 Flott. Ryker det mye fra eksosen også eller bare ut fra ventildekslene? En titt på tennpluggene kan vurderes. Blir radiatorslangene fort oppblåste og harde? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Sierrakaren Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 Har den stått lenge? Er ikkje uvanlig om den har stått i noken år og ryke ein del. Ny kvalitetsolje og filter vil ordne ein del av det Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
MartinBarkhald Posted March 22, 2023 Author Posted March 22, 2023 Long time no see,Etter 3,5 lange måneder på sjøen er jeg endelig under panseret igjen. bestemte meg for å grave meg nedover til topp-pakningene.Pakningene så litt shabby ut, under Høyre topp var det kjølevann i 2 cylindre. Har hatt ute å rengjort toppene å kikket etter sprekker, men ikke funnet noe, så håper det kunn er pakningen. Idag byttet jeg begge å satte på toppen igjen,Tar lang tid da YouTube er min beste fremgangsmåte men men, har gått fint til nå.Før jeg tok kveld idag fikk jeg akkurat på toppene og eksosportene, så fortsetter derfra imorgen.Så har jeg noen spørsmål:Før jeg tok bilen inn i garasjen igjen lot jeg den stå å gå seg varm, etter 15 min kokte det i kjølevesken.Er dette et kjent symptom på noe annet?Jeg har kjøpt meg trykkmåler til radiator/kjølesystem.Jeg fikk ikke satt kloa i utstyr for å bytte ventil-tetninger, så de er ikke byttet, var det en dårlig avgjørelse å ikke bytte de i samme slengen?Mvh MartinMulig jeg starter en YouTube kanal imorgen å legger ut noen bilder og videoerSent from my iPhone using Tapatalk 1
minicossie Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 8 hours ago, MartinBarkhald said: Jeg fikk ikke satt kloa i utstyr for å bytte ventil-tetninger, så de er ikke byttet, var det en dårlig avgjørelse å ikke bytte de i samme slengen? Alltid greit å bytte ventiltetninger når man først har mulighet til det. Sikkert ikke blitt byttet på maaange år 2
Sierrakaren Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 Sålenge det ikkje var blå røyk så er det ikkje nødvendig og bytte ventiltetninger men veit jo aldri når dei blir dårlige. Ang kjølinga så kan det vere dårlig vannpumpe eller termostat eller luft i systemet Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
MartinBarkhald Posted March 23, 2023 Author Posted March 23, 2023 Sålenge det ikkje var blå røyk så er det ikkje nødvendig og bytte ventiltetninger men veit jo aldri når dei blir dårlige. Ang kjølinga så kan det vere dårlig vannpumpe eller termostat eller luft i systemetTakk, vet du noe om hvordan jeg evt kan skjekke vannpumpe.Kjølevesken i bilen var grumsete og brun i fargen. Samt innsiden av de fleste slanger, tenkte å gjøre dem reineSent from my iPhone using Tapatalk
Sierrakaren Posted March 23, 2023 Posted March 23, 2023 Du kan plukke av reimene og kjenne om det er slark i lagrene, men vist det er mykje grums så må du nok spyle igjennom alt med spyleslange. Er ein plugg med gearkassa som du kan også plukke ut og grave litt med skrujern og så spyle igjennom blokka 1 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
MartinBarkhald Posted March 23, 2023 Author Posted March 23, 2023 Nå er motor etc ihop, men trur det må justeres noe på tennings fordelern. Forrige eier sa idag at det kunne være det var feil der :/Fikk ikke start men alt former tett å fint, så ikke til noe røyk iløpet av perioden den gikk på starteren.Eneste problemet for øyeblikket er at jeg ikke kan noen ting om justering av tenningsfordeler osvSent from my iPhone using Tapatalk
Sierrakaren Posted April 11, 2023 Posted April 11, 2023 Sylinder nr 1 er fremme på passasjerside. Roter motor til du har merket på veiva og sjekk om du ser stempelet igjennom tennplugghullet. Då skal rotor i fordeler stå på sylinder nr 1. Tenningstidspunktet skal vere 9 grader før topp Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now