Balltus12 Posted October 6, 2022 Posted October 6, 2022 Hei på dere. Jeg fikk nå se muligens 2 lekkasjer på min motor. Jeg er usikker på om det er turboen eller noe annet. Den første lekkasjen er bak en slangeklemme øverst i front på motoren. Bilde 1. Kjenner jeg med fingeren under slangeklemma er det fersk olje som drypper av og til ned og griser det til nede i fronten på motor rommet. Har skrudd av slangeklemma men skjønner ikke denne klemme anordningen??? Den klemmer jo bare på gummi? kan noen forklare meg dette? fikk ikke dratt det fra hverandre heller så dette skjønte jeg ikke noe av da slangeklemma "klemmer" bare på gummien. Så ser det ut som turboen er tilgriset. Men hvor kommer dette fra? jeg har ikke løftebukk så det er ganske trangt ja. Er det noen som har vært bort i dette tro? Håper det er noen med kunnskap der ute som kan svare meg. se bilde av turbo og plast rør. Hilsen balltus
grcossie Posted October 7, 2022 Posted October 7, 2022 Olja pleier å komme via veivhus ventilasjon, og blir sugd inn før turbo, som gjør at o-ringen ved flensen inn på turbo sveller opp og lekker. Du kan bytte den o-ringen og få det bedre, men etter min mening, er det oljefella i utluftinga, som er for dårlig og slipper gjennom for mye olje og ikke bare damp. Er veldig vanlig på mangen biler for tida
Balltus12 Posted October 8, 2022 Author Posted October 8, 2022 (edited) Kan du forklare meg hvor veivhusventilasjonen sitter? Ser du noe av den på bildene mine Grcossie? jeg er litt grønn når det gjelder disel men er ikke redd for å skru nei. Edited October 8, 2022 by Balltus12
grcossie Posted October 8, 2022 Posted October 8, 2022 Den sitter på toppdeksel, med en slange, som går inn på røret mellom luftfilter og turbo
Balltus12 Posted October 9, 2022 Author Posted October 9, 2022 Hei. Er dette veivhusventilasjonen? Og vil det hjelpe å bytte denne eller rense denne på en måte tro? bilde1. Sitter det et filter her nede tro? der slangen fra toppdekselet går inn? bilde 2
grcossie Posted October 10, 2022 Posted October 10, 2022 Stemmer, er en oljefelle inni den runde plast dingsen, er ikke så mye å gjøre med de. Det beste hadde vært å la den ventilere i egen beholder med friluft uttak, men det er ikke lov da
Balltus12 Posted October 11, 2022 Author Posted October 11, 2022 Det er sant Grcossie. Men over tid skjønner jeg også at veivhusvetilasjonen ikke funker som den skal og kanskje går tett slik på båter. Men er den lett å få av med tanke på å bytte veivhusventilasjonen? og spørsmål 2. Den oringen som pleier å lekke på grunn av at den sveller . Kan den byttes på en grei måte uten å demontere turbon? regner med at det er en oring som sitter på inngangen.(se bilde høyere opp som jeg har merket "Olje fra turbo"
grcossie Posted October 11, 2022 Posted October 11, 2022 Du kavn vippe av lokket på den, men du får ikke kjøpt løse deler, er en del av toppdekselet. O-ringen får du skiftet ved å demontere røret inn der ja
Balltus12 Posted October 11, 2022 Author Posted October 11, 2022 ok jeg forstår. Vil det hjelpe dersom jeg kjøper veivhusventilasjonen til bilen? regner med det er en del og ikke hele toppdekselet? mener jeg så noe slikt på nettet til rundt 500 kr
grcossie Posted October 11, 2022 Posted October 11, 2022 Noen modeller har en boks med oljefella som er skrudd i toppdekselet, den får man kjøpt løs, usikker om du har den typen. Er litt for dårlig konstruksjon på disse, selv på nye biler
Balltus12 Posted October 12, 2022 Author Posted October 12, 2022 ok da får jeg sjekke litt under panseret
Balltus12 Posted October 24, 2022 Author Posted October 24, 2022 Noe som også har dukket opp nå er at det lukter litt eksos i fra vifta. Har ikke gjort noe som skulle tilsi at dette skulle dukke opp. Ikke er det ulyd fra eksosen heller så det må komme i fra der hvor lufta tas inn. dvs fra motoren fremme/bak. Er det noen spesiell plass på mondeoen dette pleier å skje tro?
Balltus12 Posted October 25, 2022 Author Posted October 25, 2022 Eksoslukten kjennes en del når jeg skrur på ac-n. dvs når den store vifta i front av motoren går. Slår jeg av acn så stopper den store vifta og da kjenner jeg ingen ting under panseret. Heller ikke inne i bilen. Nå er ikke jeg så sikker på hvor eksosen går på denne mondeoen,men det ser ut som det går et voldsomt stort gummirør av dimensjoner helt i front nede ved vifte delen langs med radiatoren. Kanskje grcossie har noen tips til meg om hvor lekkasjene pleier å oppstå?
grcossie Posted October 25, 2022 Posted October 25, 2022 Eksoslukt pleier å konme fra lekkasje ved dyser, kan og være i flexiskjøt som ligger på baksida og under torpedovegg. Gummislangen du ser, er slange fra intercooler
Balltus12 Posted October 25, 2022 Author Posted October 25, 2022 ok. da skal jeg sjekke dette. Men er det noen måter å sjekke lekkasjer på tro? får man kjøpt noe middel man kan spraye på? syntes jeg hørte det en gang.
grcossie Posted October 25, 2022 Posted October 25, 2022 Kjør motor varm, få en til å gasse litt mens du ser i motor rom evt under bil, ved dyser vil du se at det har dannet seg et koks belegg rundt de, visst det lekker der
Balltus12 Posted November 8, 2022 Author Posted November 8, 2022 nå har jeg funnet ut av lekkasjen. Den kommer fra den klemma som holder katalysatoren fast til turborn. Måtte opp på bukken ja. Fikk en til å holde foran eksosen bak. Så så og hørte vi det fes/fresa rundt klemma. Men er denne vanskelig å bytte tro? Er det knot? må den tas oven ifra og under i fra tro? Mye demontering??
grcossie Posted November 8, 2022 Posted November 8, 2022 Den bytter du lettest fra undersiden. Lott trangt men det går. Du kan prøve å snøre den du har, er v-band klemme dette
Balltus12 Posted November 11, 2022 Author Posted November 11, 2022 Takk for tips. Da var klemma bytta og smørt inn med tetningspasta . Helt annen lyd i fra bilen også. Og ikke eksoslukt 🐵 Vi får håpe det holder men det vil jeg vel tro 1
Sierrakaren Posted November 11, 2022 Posted November 11, 2022 Eit godt tips er og bytte olja litt oftere, om olja er gammel så vil det bli naturlig med meir damp utav oljeåndinga og man får litt lekasjer. Det hjelper og enormt på og vaske vekk gammel olje då det er umulig og finne lekasjer under eit godt lag med smuss. Ein god motorvask fjerner også oljelukt 🙂 2 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
Balltus12 Posted November 13, 2022 Author Posted November 13, 2022 takk for tips. Jeg bytter olje hvert år. Men kanskje på tide med en motorvask ja.
Sierrakaren Posted November 13, 2022 Posted November 13, 2022 Kvert år med kor mangen kilometer? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec
grcossie Posted November 13, 2022 Posted November 13, 2022 Hjelper selvsagt med vask og oljeskift, men oljefellene er for dårlige på alle nyere biler, hver gang vi har service på biler og tar av luftfilter slangen, så er det olje ved turbo innløpet, fra bilene har sin første service.Er vell noe produsentene mener er godt nok. Volvo foreks, har oljedrenerings hull i ic, det vil si det er født med en oljesvettings plass
Balltus12 Posted November 18, 2022 Author Posted November 18, 2022 Hei sierrakaren. Jeg kjører vel ca 15ooo i året.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now