kje Posted September 14, 2022 Share Posted September 14, 2022 (edited) Fikk 2'er feil på EU kontroll: (Mondeo Mk4 2008) - Bærearm nedre i bakstilling (høyre og venstre) - Tverrbjelke/Travers midtre, bak - ved innfesting, høyre side. Må jeg bytte hele traversen? Hva heter travers på engelsk? REAR AXLE CARRIER? Vil fikse det selv og fant en video om nedre-bakre bærearm i bakstilling. Er dette riktig video for bærearm? Er bærearm og bærebru det samme? Edited September 14, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 14, 2022 Share Posted September 14, 2022 Bærearm og bærebro er det samme ja, travers må du skifte siden den er oppført også, letteste er å kjøpe en brukt bakstilling. Rett video for bærearm ja, men er ikke helt likt som Mondeo der da Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 14, 2022 Share Posted September 14, 2022 Axle carrier eller rear beam Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 14, 2022 Author Share Posted September 14, 2022 (edited) 15 hours ago, grcossie said: Bærearm og bærebro er det samme ja, travers må du skifte siden den er oppført også, letteste er å kjøpe en brukt bakstilling. Rett video for bærearm ja, men er ikke helt likt som Mondeo der da Da ser jeg etter brukt bakstilling/travers/bærearmer. Bør jeg kjøpe foringer og skruer i tillegg? Finnes det en video om hvordan skifte travers? Fant ikke noe på Axle carrier eller rear beam. Må man ta ned hele bakstillingen (skru av dempere, fjærer, traversbolter, mellomsaksling, håndbrekkvaier, diffoppheng og bremseslanger.) Edited September 15, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 15, 2022 Share Posted September 15, 2022 Bolter kan være greit å ha nye, foringer kommer ann på stand de er i på bakstillinga du evt får tak i. Stemmer stort sett det du skriver der ja utenom diffoppheng som kunn er på bakhjulstrekk eller 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 15, 2022 Share Posted September 15, 2022 Blir og brukt rear subframe, kanskje du finner noe på det Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 15, 2022 Author Share Posted September 15, 2022 (edited) 6 hours ago, grcossie said: Bolter kan være greit å ha nye, foringer kommer ann på stand de er i på bakstillinga du evt får tak i. Stemmer stort sett det du skriver der ja utenom diffoppheng som kunn er på bakhjulstrekk eller 4x4 Ok. Kan dette gjøres greit med kun jekk uten løftebukk? Er denne video i nærheten av bytte bakstilling på mondeo mk4? Edited September 15, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 16, 2022 Share Posted September 16, 2022 Hei du. Løftebukk er en kjempefordel. Ellers så er det ikke så komplisert å bytte de delene du nevner, du ser klart å tydelig hva som skru løst og hva som kan sitte. Bruk støttebukker om du ikke har tilgang til løftebukk. ALDRI under bilen med kun jekk som støtte! Fire hovedbolter, du trenger et verktøy for holde fjærene innspent eller til å fjærne de. Sjekk også de fremre foringene da de gjerne er slitte. Disse bør du bytte når hele sulamitten først er nede. Er foringene bra så kan du la de langsgående bærearmene henge på bilen. Et tips er å være forsiktig med alle klips og kontakter samt å la kalippere med bremseslanger henge igjen på bilen. Tar litt tid dette så ikke begynn på dette søndag ettermiddag om du skal bruke bilen mandag morgen 🤭 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 16, 2022 Share Posted September 16, 2022 4 timer siden, skrev xr4ti: Hei du. Løftebukk er en kjempefordel. Ellers så er det ikke så komplisert å bytte de delene du nevner, du ser klart å tydelig hva som skru løst og hva som kan sitte. Bruk støttebukker om du ikke har tilgang til løftebukk. ALDRI under bilen med kun jekk som støtte! Fire hovedbolter, du trenger et verktøy for holde fjærene innspent eller til å fjærne de. Sjekk også de fremre foringene da de gjerne er slitte. Disse bør du bytte når hele sulamitten først er nede. Er foringene bra så kan du la de langsgående bærearmene henge på bilen. Et tips er å være forsiktig med alle klips og kontakter samt å la kalippere med bremseslanger henge igjen på bilen. Tar litt tid dette så ikke begynn på dette søndag ettermiddag om du skal bruke bilen mandag morgen 🤭 Gode tips her Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 17, 2022 Author Share Posted September 17, 2022 On 9/16/2022 at 1:43 PM, xr4ti said: Hei du. Løftebukk er en kjempefordel. Ellers så er det ikke så komplisert å bytte de delene du nevner, du ser klart å tydelig hva som skru løst og hva som kan sitte. Bruk støttebukker om du ikke har tilgang til løftebukk. ALDRI under bilen med kun jekk som støtte! Fire hovedbolter, du trenger et verktøy for holde fjærene innspent eller til å fjærne de. Sjekk også de fremre foringene da de gjerne er slitte. Disse bør du bytte når hele sulamitten først er nede. Er foringene bra så kan du la de langsgående bærearmene henge på bilen. Et tips er å være forsiktig med alle klips og kontakter samt å la kalippere med bremseslanger henge igjen på bilen. Tar litt tid dette så ikke begynn på dette søndag ettermiddag om du skal bruke bilen mandag morgen 🤭 Supre tips her ja. Takk! Hvilket verktøy trenger jeg for holde fjærene innspent eller til å fjærne de? Hva er de langsgående bærearmene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 18, 2022 Share Posted September 18, 2022 Til fjærene kan du bruke såkalte fjærklemmer, de finnes som enkle og billige og til mer kostbare, se på Biltema. De langsgående bærearmene er de jeg har satt blå ring rundt og de foringene du må sjekke er de som er merket blå pil (på begge sider). Disse kan du også la henge igjen på bilen og ta de av bak på bakre nedre bærearmene men jeg ville sjekket og byttet disse foringene. Disse store foringene er et helvete å bytte på bil om man ikke har et spsialverktøy men om du har bærearmene løse så kan man bytte de uten dette verktøyet. Om du ikke har en kraftig elektrisk/luftdreven slagtrekker ville jeg lånt meg en, gjør arbeidet enklere. Spray gjerne alt av bolter etc med penetrerende olje, gjerne i flere omganger, før du begynner å skru for enklere å få av alt. Ellers så er alt logisk under der, om man har litt erfaring med bil. Hva er feil med traversen da? Rust? Bærearmene kan man enkelt bytte uten å ta av traversen men du trenger de fjærklemmene. Lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 19, 2022 Author Share Posted September 19, 2022 (edited) On 9/18/2022 at 8:08 AM, xr4ti said: Til fjærene kan du bruke såkalte fjærklemmer, de finnes som enkle og billige og til mer kostbare, se på Biltema. De langsgående bærearmene er de jeg har satt blå ring rundt og de foringene du må sjekke er de som er merket blå pil (på begge sider). Disse kan du også la henge igjen på bilen og ta de av bak på bakre nedre bærearmene men jeg ville sjekket og byttet disse foringene. Disse store foringene er et helvete å bytte på bil om man ikke har et spsialverktøy men om du har bærearmene løse så kan man bytte de uten dette verktøyet. Om du ikke har en kraftig elektrisk/luftdreven slagtrekker ville jeg lånt meg en, gjør arbeidet enklere. Spray gjerne alt av bolter etc med penetrerende olje, gjerne i flere omganger, før du begynner å skru for enklere å få av alt. Ellers så er alt logisk under der, om man har litt erfaring med bil. Hva er feil med traversen da? Rust? Bærearmene kan man enkelt bytte uten å ta av traversen men du trenger de fjærklemmene. Lykke til Takk. Passer disse fjærklemmene fra Biltema? Men det går kanskje an uten fjærklemmer som her? Hvor bør jeg demontere bremseslangen, og kommer det luft i systemet? Hva med ABS? Dersom jeg velger å la de langsgående bærearmene være på bilen, hvor er bak på bakre nedre bærearmene? Det var rust på traversen ja. Her er bilde fra EU kontrollen. Var under bilen igår. Jeg fant rusthull to plasser på hver side. Er dette hullet i travers de sikter til?: Og er dette hullet i bærearm de sikter til?: Denne delen var ikke på bildet ditt. Hva er det og hordan demonterer man den? Er det flere ting som burde byttes her? Edited September 19, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 Ja du kan fint demontere fjørene med en jekk under, som på filmen der. Er nok sikkert de hulla der de mener ja, er dieselfilter du har ringet inn der. Demonter bremseslangene i skjøten mot rør, må lufte brems ja, men ikke noe spes på der selv om de har abs Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 19, 2022 Author Share Posted September 19, 2022 15 minutes ago, grcossie said: Ja du kan fint demontere fjørene med en jekk under, som på filmen der. Er nok sikkert de hulla der de mener ja, er dieselfilter du har ringet inn der. Demonter bremseslangene i skjøten mot rør, må lufte brems ja, men ikke noe spes på der selv om de har abs Takk. Skal dieselfilteret av sammen med traversen eller kan det bli på bilen? Hvor kan jeg demontere de langsgående bærearmene dersom de skal bli på bilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 Mener at dieselfilteret kan bli på bilen ja. Om du tar av det må du vakumere systemet for å få start på den igjen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 19, 2022 Share Posted September 19, 2022 1 time siden, skrev kje: Hvor kan jeg demontere de langsgående bærearmene dersom de skal bli på bilen? Du kan la bærearmene bli igjen sammen med hubene(navene). Du ser at dette når du begynner å demontere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 25, 2022 Author Share Posted September 25, 2022 On 9/19/2022 at 6:42 PM, xr4ti said: Du kan la bærearmene bli igjen sammen med hubene(navene). Du ser at dette når du begynner å demontere. Tusen takk for god hjelp. Er dette hubene(navene)? Henger de fast på de langsgående bærearmene? Fant dette bilde på nett som het "trailing arm": Det er en som skal selge ramme med broer, dempere og de langsgående bærearmene men det er demontert og er hver for seg. Er det lett å sette sammen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted September 26, 2022 Share Posted September 26, 2022 Teoretisk så skal det være enkelt ja. Bolter og slikt kan sitte litt om du må ta dette fra din bil og foringer kan være slitte så det må du vurdere selv. Roter også på hjullagerene for å sjekke om det er lyd i de og sjekk etter slakk, de skal være faste og fine. Legger ved en link til delekatalog/sprengskisser så har du litt å lese på i kveld 😉 Group Parts FORD Mondeo 2007-2014 (CA2) (7zap.com) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 28, 2022 Author Share Posted September 28, 2022 (edited) On 9/26/2022 at 8:49 PM, xr4ti said: Teoretisk så skal det være enkelt ja. Bolter og slikt kan sitte litt om du må ta dette fra din bil og foringer kan være slitte så det må du vurdere selv. Roter også på hjullagerene for å sjekke om det er lyd i de og sjekk etter slakk, de skal være faste og fine. Legger ved en link til delekatalog/sprengskisser så har du litt å lese på i kveld 😉 Group Parts FORD Mondeo 2007-2014 (CA2) (7zap.com) Takk. Idag hentet jeg en brukt ramme med bærearmer. Den var ganske rusten men han påsto den var grei. Da jeg banket med et skrujern gikk det hull gjennom den ene bærearmen. Resten virket greit etter en del banking. Planen er å bruke rammen og skifte ut den ene bærearmen det ble hull i. Han sa jeg måtte skjære av boltene til bærearmen for å få den av, stemmer det? Jeg prøvde å skru av bærearmen men da knakk bolten og jeg fikk ikke ut resten av bolten... Edited September 28, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 28, 2022 Share Posted September 28, 2022 Bolten sitter nok fastrusta i foringen, da må du skjære den av ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeo Power Posted September 29, 2022 Share Posted September 29, 2022 De bruene er bare å bytte begge to. Koster 1365kr ferdig levert fra Eurodel.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted September 29, 2022 Share Posted September 29, 2022 6 timer siden, skrev Mondeo Power: De bruene er bare å bytte begge to. Koster 1365kr ferdig levert fra Eurodel.no Enig der, er ikke mye å satse på de der Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted September 30, 2022 Author Share Posted September 30, 2022 (edited) On 9/28/2022 at 11:28 PM, grcossie said: Bolten sitter nok fastrusta i foringen, da må du skjære den av ja Jeg har kappet av den ene nå. Jeg har begynt å demontere noen bolter på bilen også nå. Lurer på om jeg skal la disse (suspension arm? bærearm?) stå på bilen eller bruke de som sitter på den "nye" ramma? Det sitter en arm til en sensor på den ene venstre bak, hva er det? Her er sensoren: Disse to jeg lurer på om skal bli på bilen: På baksiden av denne sitter sensor armen montert: Bremserøret er i veien for bolten. Hvordan fjerne det? Hjelper det å demontere calipper? Bolten på lenkearmen knakk. Må jeg kjøpe ny lenkearm? Tror det er nok gjenger på toppen til en mutter... Følger det med bolter når jeg kjøper på nett fra f.eks autodeler?: https://m.autodeler.co.no/ridex/8000290 Edited October 1, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 1, 2022 Share Posted October 1, 2022 Sensoren er til nivåregulering av xenonlys, har du ikke xenon på bilen, så har du ikke sensor. Bremserøret kan du bøye litt til siden evt løys det fra noen fester. Bolten er en del av linarmen, kunn muttrer du trenger der. Ang armene, så må du vurdere hvilken som er i best stand ang rust Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 1, 2022 Author Share Posted October 1, 2022 (edited) 2 hours ago, grcossie said: Sensoren er til nivåregulering av xenonlys, har du ikke xenon på bilen, så har du ikke sensor. Bremserøret kan du bøye litt til siden evt løys det fra noen fester. Bolten er en del av linarmen, kunn muttrer du trenger der. Ang armene, så må du vurdere hvilken som er i best stand ang rust Åja, ja jeg har xenonlys. Vet du om det automatisk følger med bolter når jeg kjøper bærearm eller lenkearm fra autodeler eller andre nettbutikker? https://m.autodeler.co.no/ridex/8000290 Kan bremserøret løses fra festet her? Jeg fikk ikke løsnet det. Edited October 1, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now