grcossie Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Er ikke bolten som har skjært seg på gjengene? Det skjoldet hadde jeg fjernet, kan evt sette på nytt, de koster ikke så mye. Går fint uten og Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 9 minutes ago, grcossie said: Er ikke bolten som har skjært seg på gjengene? Det skjoldet hadde jeg fjernet, kan evt sette på nytt, de koster ikke så mye. Går fint uten og Bolten er helt fin. Er nok foringen som gir etter. Går det an å bytte den foringen? Skjoldet er vanskelig å demontere tror jeg. Går det å bare skjære vekk det ytterste med dremel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Går ann å skifte den ja. Kan skjære vekk det løse på skjoldet ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 1 hour ago, grcossie said: Går ann å skifte den ja. Kan skjære vekk det løse på skjoldet ja Da går jeg for å skjære vekk. Det er egentlig ingenting som er løst der nå, men det er jo et langt avlangt hull. Kanskje bare skære av det ytterste med dremel og diamantskive? Er det viktig at det blir jevnt kutt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Går nok fint med dremel ja, ser bedre ut visst det er noelunde jevnt men betyr ikke noe Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 3 hours ago, Sierrakaren said: Kan du bevege den med eit kubein? Er det slark må det nok gjørest noke med det. Om du legger 1 til skive under vil ikkje slakken bli borte? Tror du ikke den blir godkjent på eu med den glipen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 On 10/30/2022 at 3:54 PM, grcossie said: Kan være at foringen begynner å bli litt slapp, men er sjelden vare å skifte de der, kan ha litt slark der Veldig usikker på om jeg burde gjøre noe med disse her... Tror du jeg får mangel på eu med den glipen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Du må kjenne med eit kubein eller lignende om det er slark, er det bevegelse så er ikkje det sikkert den går igjennom. Kan ikkje du legge på 1 skive til for og stramme det opp litt då? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 2, 2022 Author Share Posted November 2, 2022 (edited) 16 hours ago, Sierrakaren said: Du må kjenne med eit kubein eller lignende om det er slark, er det bevegelse så er ikkje det sikkert den går igjennom. Kan ikkje du legge på 1 skive til for og stramme det opp litt då? Prøvde med kubein men det var ikke mulig å få kilt det imellom og få noe tak. Jeg prøvde en ekstra skive som du sa og det virker som det ble bedre. Nå står den riktig nok på bukker på dette bildet. Det blir vel annerledes med bilens vekt. Jeg kappet litt av skjoldet med dremel og filte forsiktig med en håndfil. Går dette gjennom? Det er fremdeles noen hull, burde jeg kappe der også? Edited November 2, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Du må nok kappe av alt som er rustet igjennom. Helst burde du fått ein javn og fin kant heile veien rundt. Beste er nok og fjerne den då med mindre du får eit pent resultat 🙂 Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 2, 2022 Author Share Posted November 2, 2022 11 minutes ago, Sierrakaren said: Du må nok kappe av alt som er rustet igjennom. Helst burde du fått ein javn og fin kant heile veien rundt. Beste er nok og fjerne den då med mindre du får eit pent resultat 🙂 grcossie skrev Du kan ha hull, så lenge det ikke henger løst. 😊 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Er kunn mangel visst det henger løst. Jeg hadde skjært vekk resten på undersida likt som du ha gjort, så ser det bedre ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Vel det kommer ann på dagsformen og ka slags type verksted det er. Eg har prøvd og fått godkjent mine biler oppover med sånne skjold og då har eg fått blankt nei. Du kan jo altids prøve men kan ikkje garrantere noke Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 2, 2022 Author Share Posted November 2, 2022 On 10/21/2022 at 2:35 PM, xr4ti said: Har i flere år brukt en oljesuger Olje-/vätskebytare | HAMRON (jula.se) , lignende denne. Da får man et sterke vakum som varer lenger og du er sikker på at all luft kommer ut av systemet. Gjorde som du sa her og det fungerte glimrende. Da fikk jeg start på bilen. Takk skal du ha! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 2, 2022 Author Share Posted November 2, 2022 (edited) 3 hours ago, grcossie said: Er kunn mangel visst det henger løst. Jeg hadde skjært vekk resten på undersida likt som du ha gjort, så ser det bedre ut Har det noe å si om det ikke er likt på begge sider? Nå skjærte jeg vekk undersiden som du sa. Brukte dremel men får det ikke så jevnt og fint. Hvordan får man det jevnt? Eller er det ikke så viktig? Kanskje jeg kan lodde en kant? 😄 Edited November 2, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 19 timer siden, skrev Sierrakaren: Vel det kommer ann på dagsformen og ka slags type verksted det er. Eg har prøvd og fått godkjent mine biler oppover med sånne skjold og då har eg fått blankt nei. Du kan jo altids prøve men kan ikkje garrantere noke Da følger de ikke kontroll veiledningen. Står greit der visst det er løst er det mangel er eneste man skal vurdere der, Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 3, 2022 Share Posted November 3, 2022 19 timer siden, skrev kje: Har det noe å si om det ikke er likt på begge sider? Nå skjærte jeg vekk undersiden som du sa. Brukte dremel men får det ikke så jevnt og fint. Hvordan får man det jevnt? Eller er det ikke så viktig? Kanskje jeg kan lodde en kant? 😄 Er vell nokså tynnt der, men visst du skjærer noen snitt inn med visse mellomrom, og bretter kanten dobbel og klemmer den flat med tang Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 4, 2022 Share Posted November 4, 2022 (edited) Kan dele noe jeg har gjort noen ganger, ikke på Mondeo, men på andre biler hvor hjullager må av for å bytte skjoldet. Om skjoldet har et nogenlunde helt senter så tar man å kutter vekk det gamle men lar det sitte igjen noen cm av det gamle skjoldet rundt lageret. Så klipper/kutter man et større senterhull på nytt skjold med en overlapp på 10-15mm. Det nye skjoldet settes så på utsiden av det som er igjen av det gamle og poppes så fast med 6-8 popnagler. Skulle tro det går an på Mondeo også🤔 Er skjoldene helt rustet vekk in til hjullageret så må lageret av for å bytte skjold, eller man lar det være og kjører uten. Edited November 4, 2022 by xr4ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 4, 2022 Author Share Posted November 4, 2022 (edited) 3 hours ago, xr4ti said: Kan dele noe jeg har gjort noen ganger, ikke på Mondeo, men på andre biler hvor hjullager må av for å bytte skjoldet. Om skjoldet har et nogenlunde helt senter så tar man å kutter vekk det gamle men lar det sitte igjen noen cm av det gamle skjoldet rundt lageret. Så klipper/kutter man et større senterhull på nytt skjold med en overlapp på 10-15mm. Det nye skjoldet settes så på utsiden av det som er igjen av det gamle og poppes så fast med 6-8 popnagler. Skulle tro det går an på Mondeo også🤔 Er skjoldene helt rustet vekk in til hjullageret så må lageret av for å bytte skjold, eller man lar det være og kjører uten. Det hørtes jo ut som en smart måte. Skal huske det. 😊 Jeg gjorde som grcossie sa, skjærte noen snitt inn med visse mellomrom og brettet kanten dobbel og klemte den flat med tang. Andre siden brukte jeg bare dremel. Ble renere kutt der det ikke var så rustent. Jeg hadde den nettopp på eu kontroll og den ble godkjent! 😀Tusen takk for all god hjelp alle sammen. Er hjulstillingskontroll noe man kan gjøre selv? Er det forstillingen som da skal kontrolleres? Eller noe bak? Edited November 4, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted November 4, 2022 Share Posted November 4, 2022 Hyggelig å hjelpe andre, og gratulere med godkjent bil. En firehjulskontroll er å anbefale men det er mulig å gjøre en grei kontroll og justering selv, det tar bare litt tid og du MÅ ha et nogenlunde slett gulv. Om du søker på you tube så finner du masse videoer som viser hvordan du kontrollerer og måler inn hjulvinkler med hjelp av snorer. legger ved en video jeg synes er bra. Legger ved en tråd med hjuldata også. Anbefaler å bruke skyvelær eller et stålmål, mer nøyaktig enn tommestokk. Bare husk at du må grunninnstille snorene etter hver gang du har beveget bilen. Camber er også vist i videoen. Lykke til 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 4, 2022 Share Posted November 4, 2022 Gratulere med godkjenninga da, skal si du har stått ppå her. Få deg en time på et eller anna verksted og ta 4hjuls kontroll. Er gjort på en halvtimes tid med justering så lenge det ikke henger fast 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 4, 2022 Author Share Posted November 4, 2022 7 minutes ago, grcossie said: Gratulere med godkjenninga da, skal si du har stått ppå her. Få deg en time på et eller anna verksted og ta 4hjuls kontroll. Er gjort på en halvtimes tid med justering så lenge det ikke henger fast Takk. 😊 Er det disse boltene man skrur på for å justere spissingen? Pleier ikke disse ruste fast i foringen? Det hadde det iallefall gjort på den første bakstillingen jeg kjøpte så jeg måtte kappe bolten med vinkelsliper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 4, 2022 Share Posted November 4, 2022 5 minutter siden, skrev kje: Takk. 😊 Er det disse boltene man skrur på for å justere spissingen? Pleier ikke disse ruste fast i foringen? Det hadde det iallefall gjort på den første bakstillingen jeg kjøpte så jeg måtte kappe bolten med vinkelsliper... Stemmer, ja det er ikke helt uvanlig, du kan løyse muttrene litt og kjenne på de, Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 4, 2022 Author Share Posted November 4, 2022 1 hour ago, grcossie said: Stemmer, ja det er ikke helt uvanlig, du kan løyse muttrene litt og kjenne på de, Forandrer jeg ikke spissingen hvis jeg løser muttrene litt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted November 5, 2022 Share Posted November 5, 2022 13 timer siden, skrev kje: Forandrer jeg ikke spissingen hvis jeg løser muttrene litt? Du kan lage et merke på skiven og traversen, så du ser hvor den står. Evt kan du bare kjøre litt med den og følge med på dekk slitasjen. Vi tar alltid 4hjuls kontroll etter å hatt nede en travers eller skiftet de fremre foringene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now