grcossie Posted October 20, 2022 Share Posted October 20, 2022 Det er ikke noe vanskelig, du suger på retur røret framme i motor rom, visst du ikke har trykklufft og vakumsuger, så kan du bruke en slik ballpumpe som brukes på påhengsmotorer, de får du på biltema Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 20, 2022 Author Share Posted October 20, 2022 (edited) 14 hours ago, grcossie said: Det er ikke noe vanskelig, du suger på retur røret framme i motor rom, visst du ikke har trykklufft og vakumsuger, så kan du bruke en slik ballpumpe som brukes på påhengsmotorer, de får du på biltema Ok, betyr det at jeg bare kan koble fra de to slangene til dieselfilteret? Er det denne metoden du mener? 9.25 uti videoen: Kan jeg også koble av den elektriske kontakten til dieselfilteret? Uten at jeg resetter noe? Edit: jeg koblet av begge diesel slangene og den elektriske kontakten. Nå har jeg fått ned hele sulamitten. 😀 Edited October 21, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 Min erfaring er at det er jæ... vanskelig å bruke en slik blærepumpe. Har i flere år brukt en oljesuger Olje-/vätskebytare | HAMRON (jula.se) , lignende denne. Da får man et sterke vakum som varer lenger og du er sikker på at all luft kommer ut av systemet. Se der ja, da er det kun remontering igjen. Hvordan er de fremre foringene på de langsgående bærearmene som vi diskuterte tidligere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 21, 2022 Share Posted October 21, 2022 2 timer siden, skrev xr4ti: Min erfaring er at det er jæ... vanskelig å bruke en slik blærepumpe. Har i flere år brukt en oljesuger Olje-/vätskebytare | HAMRON (jula.se) , lignende denne. Da får man et sterke vakum som varer lenger og du er sikker på at all luft kommer ut av systemet. Se der ja, da er det kun remontering igjen. Hvordan er de fremre foringene på de langsgående bærearmene som vi diskuterte tidligere? Vi bruker også en bremselufter, men org fra Ford så har vi ballpumpe, nett på disse med filter bak, så går det litt leger tid før man får ut lufta 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 On 10/21/2022 at 2:35 PM, xr4ti said: Min erfaring er at det er jæ... vanskelig å bruke en slik blærepumpe. Har i flere år brukt en oljesuger Olje-/vätskebytare | HAMRON (jula.se) , lignende denne. Da får man et sterke vakum som varer lenger og du er sikker på at all luft kommer ut av systemet. Se der ja, da er det kun remontering igjen. Hvordan er de fremre foringene på de langsgående bærearmene som vi diskuterte tidligere? Jeg har en stor oljesuger men den har jeg brukt til olje. Gjør det noe om det er olje i slangen? Foringene på de langsgående bærearmene ser bra ut, men siden den ene bolten knakk får jeg ikke den løs fra ramma. Så igår kjøpte jeg en brukt ramme med de langsgående bærearmene. Men det er noe som er rustet i stykker rundt bremseskivene. Gjør det noe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Det går fint å bruke den, selv om det har vært olje i slangen. Bremseskjolda som er rustet der, er ikke noe krav til bremseskjold, men visst de henger løst er det mangel på eu kontroll Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 1 hour ago, grcossie said: Det går fint å bruke den, selv om det har vært olje i slangen. Bremseskjolda som er rustet der, er ikke noe krav til bremseskjold, men visst de henger løst er det mangel på eu kontroll Er det bare å kappe av det som henger løst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 1 time siden, skrev kje: Er det bare å kappe av det som henger løst? Ja det kan du Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 3 hours ago, grcossie said: Ja det kan du Får jeg feil på eu dersom det er hull i bremseskjold? Får jeg feil på eu med disse foringene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Du kan ha hull, så lenge det ikke henger løst.Linkarms foringene der er også godkjent og du kan ha slark i kula i andre enden, men visst man kan dra av staget fra kula, er det mangel Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 Bør jeg ha den på hjulstillingskontroll før eukontroll? Er det farlig å kjøre med bilen uten hjulstillingskontroll etter å ha byttet bakstilling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Greit å ta det før du kjører for mye og sliter dekka, men ellers ikke noe betydning for eu kontroll. Ikke farlig å kjøre med, men vær obs på at den kan dra ræva ut litt visst den er veldig ute av stilling Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 (edited) On 10/26/2022 at 9:42 PM, grcossie said: Greit å ta det før du kjører for mye og sliter dekka, men ellers ikke noe betydning for eu kontroll. Ikke farlig å kjøre med, men vær obs på at den kan dra ræva ut litt visst den er veldig ute av stilling Ok, takk. Driver å monterer ramma. Hvordan får jeg inn denne bolten? Den øvre bærebrua bindes sammen med den fremre bærearmen her, men hullene får jeg ikke til å synkronisere så bolten går ikke gjennom. Prøvde å jekke opp og dytte på navet uten hell. Må kanskje demontere hele ramma igjen? Edit: Jeg fikk det til med jekkestropper 😃 Edited October 28, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 30, 2022 Author Share Posted October 30, 2022 (edited) On 10/26/2022 at 9:42 PM, grcossie said: Greit å ta det før du kjører for mye og sliter dekka, men ellers ikke noe betydning for eu kontroll. Ikke farlig å kjøre med, men vær obs på at den kan dra ræva ut litt visst den er veldig ute av stilling Denne bolten/skiven ser urovekkende ut. Samme på andre siden. Det hjelper ikke dra til med muttertrekker. Er det foringen som er gåen? Eller skal det være sånn? Edited October 30, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 30, 2022 Share Posted October 30, 2022 Kan være at foringen begynner å bli litt slapp, men er sjelden vare å skifte de der, kan ha litt slark der Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 30, 2022 Author Share Posted October 30, 2022 2 hours ago, grcossie said: Kan være at foringen begynner å bli litt slapp, men er sjelden vare å skifte de der, kan ha litt slark der Ok, så jeg trenger ikke demontere alt igjen før jeg sender den på eu kontroll? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 30, 2022 Share Posted October 30, 2022 1 time siden, skrev kje: Ok, så jeg trenger ikke demontere alt igjen før jeg sender den på eu kontroll? Nei ser ikke behov for det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted October 30, 2022 Share Posted October 30, 2022 Ville sausa inn alt skikkelig godt med Fluid Film nå så ikke all jobben din er bortkasta etter vintern Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 30, 2022 Author Share Posted October 30, 2022 2 hours ago, SierraCL said: Ville sausa inn alt skikkelig godt med Fluid Film nå så ikke all jobben din er bortkasta etter vintern Ja jeg tenkte på det samme. Men må bestille det så rekker det nok ikke før eu kontroll. Men det viktigste er vel å gjøre det før vinteren som du sier. Jeg må skifte pære i skiltlys begge sider. Noen som vet hvilke pærer dette er? Jeg må skifte høyre og venstre parklys, er disse fremme? Kan jeg bruke disse pærene på biltema? https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bilbelysning/lysparer/12v-w5w-t10-w21x95d-2stk-2000032169 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Biltema sine pærer er heilt kurrant, lyser greit,varer lenge og er billige. Meiner det er den som du har linket som er både framme og bak men er sikkert 1 år siden skiftet sist så litt usikker Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted October 31, 2022 Author Share Posted October 31, 2022 6 hours ago, Sierrakaren said: Biltema sine pærer er heilt kurrant, lyser greit,varer lenge og er billige. Meiner det er den som du har linket som er både framme og bak men er sikkert 1 år siden skiftet sist så litt usikker Skal det være parkeringslys både fremme og bak? På eukontroll-lappen står det bare høyre og venstre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted October 31, 2022 Share Posted October 31, 2022 Parklys er framme, nak har du bare baklys Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Og skiltlys vist er det du meinte? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted November 1, 2022 Author Share Posted November 1, 2022 (edited) On 10/30/2022 at 3:54 PM, grcossie said: Kan være at foringen begynner å bli litt slapp, men er sjelden vare å skifte de der, kan ha litt slark der Er det trygt å kjøre med da? Det er en halv cm glipe i skiven der... Burde jeg gjøre noe med dette bremseskjoldet eller går det igjennom eukontroll? Edited November 1, 2022 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 Den der var nok litt i grenseland ja. Men vist du fjerner begge bak så går den igjennom eu kontrollen 🙂 Kan du bevege den med eit kubein? Er det slark må det nok gjørest noke med det. Om du legger 1 til skive under vil ikkje slakken bli borte? Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts