Jump to content

Ohc med doble 45mm gassere


SierraCL

Recommended Posts

Ser man det du. :)

Takk for titten.
Legg merke til turtallet for maks effekt i dette tilfellet også. Målet må være å dytte det over 6000 tallet. 
Ca. 13 mKG x 9,807 = 127,5 Nm som virker kanskje litt lavt for en 2,0L motor, men omgjort til ft/lbs blir det 93,7 som jo ligger på nivå med hk slik det alltid er på en mild og fin motor. :)

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja momentet er overraskende lavt sammenlignet med "rs200" her inne. Bildet mitt viser hjul-tall, usikker på hva han bruker. 

Også lurer jeg på hvorfor du vil ha 1000kg som vekt i appen uavhengig av faktisk vekt på bil? Vil ikke det gi uriktige resultater? Har litt gøy av å sammenligne med rs200 siden det er ganske like og enkle oppsett :)

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, SierraCL said:

Ja momentet er overraskende lavt sammenlignet med "rs200" her inne. Bildet mitt viser hjul-tall, usikker på hva han bruker. 

Også lurer jeg på hvorfor du vil ha 1000kg som vekt i appen uavhengig av faktisk vekt på bil? Vil ikke det gi uriktige resultater? Har litt gøy av å sammenligne med rs200 siden det er ganske like og enkle oppsett :)

Ja det får vi avvente å se om han svarer på, men jeg tipper at det er hjulmoment og hjuleffekt. Det er jo det som måles. Hva som oppgis som motorprestasjoner er bare ett tillegg for å pleie egoet. :)

Hvis man ser på seriøse G-målere, så er de satt opp for 1000 kg og man kan ikke endre dette og svaret gis da alltid som hp pr. tonn. Så må man veie bilen og gange med f.eks. 1,235 for å få det reelle whp tallet. 

Cost effective 3-axis precision accelerometers and brake meters from Vericom (vericomcomputers.com)

Bruker man 1000 kg så er måletallet ALLTID korrekt. Legger man inne andre tall så blir alt bare surr. 
Derfor er 1000 kg min personlige preferanse og en annen grunn at det da blir akkurat like brutalt ærlig som Dragracing. 
I dragracing er det slutthastigheten på 402M som avslører vekt/effektforholdet. Det spiller ingen rolle om man kjører en lett Super 7 eller en blytung SUV. Slutthastigheten er faciten for vekt/ effektforholdet. Den med høyest sluttfart har best vekt/ effektforhold. 
Tiden i dragrace påvirkes av både føreren, understellet, drivverket og dekkene, men ikke slutthastigheten. Der er det utelukkende vekt / effektforholdet som dikterer sluttresultatet. 
Derfor er det stor stas at det er en skiltet og Eu-godkjent Volvo 240 fra Bergen som har Norgesrekorden med 264,4 km/t. på 402M. Det er 164,33 mph med 3800 lbs bil. 
Det er så vidt bedre enn Vidar Jødal sin BMW M3. :)

Med 1000 kg lagt inn i appen blir det akkurat like enkelt å sammenligne absolutt ALLE kjøretøy som om de kjører 402M dragrace.
Den med høyest effekt pr. tonn vil få høyest sluttfart på 402M og så enkelt er det bare. :) 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 9/23/2024 at 4:21 PM, SierraCL said:

Trur jeg skjønner tankegangen. Litt annerledes enn hva man er vandt med å tenke bare :D

Poenget er å sammenligner ærlig og finne ut hvilken bil som har mest potensiale og ergo hvilen eier som har gjort best jobb så langt.  :) 
Videre er det 100% ærlig hvis alle bruker 1000 kg, så man fjerner nesten alle muligheter for bløff, skryt og løgn, noe som ikke alltid passer alle. Som bilombudsmannen Ronnie Krabberød sa engang han var speaker på ett street legal stevne på Eikås motorsenter:
" I denne bransjen er det skrytet som er det viktigste." :D  
På 2. plass finner vi vel kanskje dumme unnskyldninger. 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 9/23/2024 at 11:42 AM, RS 1000 said:



Hvis man ser på seriøse G-målere, så er de satt opp for 1000 kg og man kan ikke endre dette og svaret gis da alltid som hp pr. tonn. Så må man veie bilen og gange med f.eks. 1,235 for å få det reelle whp tallet. 
 

Godt tippet.

Screenshot_20240929-1510491.thumb.jpg.3b70af2185cf6dc518072da92b765cf7.jpg

Så viser det seg at grafene jeg har lagt ut er gjort med feil vekt i appen, 1057kg, ikke 1000kg.
Hvis man skal korrigere blir det riktig slik? 1000-57=943           127nmX0,943t=120nm per 1t

120nmX1,24t=149nm på hjul. En standard ohc er oppgitt med 160nm DIN. Ganske edruelige greier "LOL-smiley"

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

Det var jo helt i nærheten ja. :)

Hvis du klarte resultatet 127 Nm pr. tonn med en vekt på 1057 kg, så blir det 127x 1,057 tonn =
 134,2 Nm pr. tonn. 
Når bilen veier 1,240 tonn så blir sluttresultatet 134,2 Nm / tonn x 1,240 Tonn = 166 Nm som stemmer rimelig godt. :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hohoi! Gøy å sammenligne. Har akkurat blitt far for andre gang, så har ikke vært innom her på et par uker.
Legger ved bildet av det draget jeg la ut sist, men med hjul og svinghjulshester.
d8a2cf67c0b3f5b856fb6b7310c6e1a4.jpg

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

  • Like 2

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

Grattis!
Har vel ikke sett noe på blandingsforhold og slikt enda da kanskje? 
Takk Nei, dit har jeg ikke kommet enda. Har som plan å bytte til lengre hjulbolter først. Deretter blir det å få på grenrør og af.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

  • Like 1

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

On 10/5/2024 at 9:29 PM, rs200 said:

Hohoi! Gøy å sammenligne. Har akkurat blitt far for andre gang, så har ikke vært innom her på et par uker.
Legger ved bildet av det draget jeg la ut sist, men med hjul og svinghjulshester.
d8a2cf67c0b3f5b856fb6b7310c6e1a4.jpg

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 

Den er god. Gratulerer til dere alle. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har litt gøy av alle sammenligningene til Penguin. Det er info i alle fall ikke jeg har sett før.
Åtte forskjellige kammer testet på samme motoroppsett mener jeg.

Har prøvd å legge ved data på kammene så man ser hva som foregår.

std kam mot bp285
piperbp285vsstd.thumb.png.9a62664ed939d03853761be2b5ac3932.png
gts4 mot bf63
gts4vsbf63.thumb.png.02f94d08922a3cf135e67e4f001bd07c.png
rl31 wr40 gts3 og gts5
4x.thumb.png.3174c0c7655b5f911add009aa5f5330b.png
Små forskjeller, men litt artig på den siste der at den mildeste ser ut til å gjøre det best nesten over alt.

Link to comment
Share on other sites

Denne type tester er alltid underholdende og lærerike og etterhvert blir de gjerne bekreftende også. :)
50 mm forgassere på 4 syl. motorer og Dominatorforgasser på V8 motorer gir nesten alltid de "Flotteste tallene".
 
Så er det veldig viktig å ikke glemme at ett dynopapir avslører ca. 30% av en motors egenskaper. 
Kammen som gir de flotteste kurvene funker ofte dårlig eller kort i praksis.
Bensinforbruket på rolig kan bli direkte voldsomt. 
Dette har vi sett i praksis her lokalt alt for mange ganger. 
Spec. på BP285 kammen er verd en studie, spesielt i forhold til aktiviteten rundt ØD. ;)  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er uendelig mye greier å sette seg inn i. 285 kammen har jeg heller ikke funnet tilsvarende av så den er noe for seg selv. Tolker det som at ekstra overlapp er greia her så blir gøy å se om rs200 her får noe gains med grenrør :)

"tabellene" mine ble stort sett uleselig ser jeg så legger ut en samling til. Til advarsel så er overlapp og lsa "regnet ut" selv så her kan feil foreligge. 

 

IMG_20241014_184917.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjørt ca 20 mil med motoren så langt, og det jeg kan si jeg har lagt merke til er at den vil ha bra med bensin ja. Har vel sendt i gjennom minst 30 liter. Pedalen har riktignok vært i gulvet mye av tiden

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

  • Like 1

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

Det er smil pr. mil som gjelder nå og på full gass går det jo med ca. 0,5 lb/hp/hr som er 0,315L pr. hk pr. time. :)
1,5L/mil. når man smiler er ikke ille. 
En lokal helt påstår at han ikke klarer få få sin 4 syl. motor med helværst kamaksling under ca. 2,5L /mil. uansett hvor pent det kjøres. Det blir selvsagt ca. kr. 50,- i drivstoff pr. mil på kjedelig rolig kjøring og langt mer på full gass. :( 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, SierraCL said:

Det er uendelig mye greier å sette seg inn i. 285 kammen har jeg heller ikke funnet tilsvarende av så den er noe for seg selv. Tolker det som at ekstra overlapp er greia her så blir gøy å se om rs200 her får noe gains med grenrør :)

"tabellene" mine ble stort sett uleselig ser jeg så legger ut en samling til. Til advarsel så er overlapp og lsa "regnet ut" selv så her kan feil foreligge. 

 

IMG_20241014_184917.jpg

Ja, det er det og dette bringer tilbake minner om hvordan man selv holdt på, men med blanke ark og kulepenn dengang da.  :) Det tar faktisk ÅR å opparbeide seg en viss oversikt. 
Hovedproblemet med å forholde seg for sterkt til "offseat" eller "advertised duration" numrene er at alt for mange kamakslinger har alt for like numre, men veldig forskjellige egenskaper. 
Ett av de verste eksemplene er Cosworth hvor "alle kammene" fra "alle" leverandørene er 264 grader +/- ørlite, fra milde BD10 til ville BD16+. Det gir ingen mening og er ergo bare forvirrende. 

Heldigvis har Kentcams latt seg inspirere av Catcams og alle i USA og begynt å oppgi durasjon på 1,0 mm løft.  
Interessant å sammenligne Lightning Rod(s) kammene GTS2 og RL30. :) 
image.thumb.png.ea568aee17484e24142598313ed85a1e.png
 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her hvordan jeg får frem en viss oversikt:
Plutselig dukker det opp "store rom" mellom de forskjellige kammene. 
Da kan man virkelig begynne å spekulere spesifikt på hva man selv ønsker seg. ;) 
image.png.6fb6b8d282382832fb9d7dc36e41d1c1.png

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt øyeåpner den første tabellen. Se også FF2000 vs FR30, den mildere har 8* mer durasjon @1mm enn den "villere".
Holdbarhetsknep fra Ford kanskje? Ikke mye igjen av fr32 kammen på 1mm løft heller...

Måtte tenke litt på de rød talla i siste bilde, men det er median ventilløft i overlappet trur jeg :D 

Link to comment
Share on other sites

Øyeåpnere og nestenulykker er de beste lærepunktene man har. :) 

Det stemmer og i tillegg er FF2000 merket med NEW. 
Spørsmålet blir hvorfor valgte man å ta frem en helt ny kam som på papiret er vesentlig kjipere enn de gode, gamle og velfungerende kammene?
Mistankene går i retning av at kompetansesvake kunder fyller moderne miljøoljene som er blottet for motorvennlige godstoff. 
Moderne motorer utvikles for å kunne overlever på frøkenpisset, men ventilsystemet på disse gamle steinknuserne ble designet på en tid hvor motoroljene var designet for å beskytte motoren mot unødvendig slitasje.

Nei, ikke hvis du har Advertised Duration som utgangspunkt. Det er ikke alltid det beste, som vi ser. 

Det stemmer det. Uansett hva man velger av durasjoner og løft på en singel kam, så ender det ALLTID med "
median ventilløft i overlappet". Dette er uunngåelig. Det eneste eieren, ved hjelp av justerbare kamdrev, kan bestemmer er hvor veiven står,  i eller rundt ØD, når dette inntreffer.

Hovedfordelen med DOCH motorer er at man vanligvis enkelt kan endre denne verdien ved hjelp av de justerbare kamdrevene. ;) 
 

 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...