SierraCL Posted October 31, 2021 Author Share Posted October 31, 2021 Du skriver så mye info på en gang at jeg må bare prøve å legge det på minnet og bruke det underveis. Eneste jeg kan si er at det ikke er enkelt å skaffe bestykning til Solex. Kjøpte overhalingskit og to dysesett fra en leverandør i Italia, men mer avansert bestykning så jeg ikke, pluss at det tar lang tid å motta. Spesielt når man er i modus og utålmodig... Det andre er at motoren har org. topplokk og kam så 36mm halsringer er sikkert feil, men jeg har en trimtopp med 300+ graders kam jeg vil prøve etterhvert. Denne trenger litt stell og jeg gidder ikke bruke tid og penger på det før jeg veit at gasserne er mulig å "få til". I forrige innlegg skrev du at brukeren alltid har skylda. Ja... Selv om jeg har synkronisert gasserne til lik verdi på klokka har motor fortsatt ikke respondert "reint". Så har vel ikke jeg skjønt at det er pga mager blanding og istedet skrudd litt hit og dit mellom gasserne dit hvor det ble best. Det blir feil. Samtidig har det bare vært ei fjør på justeringsskruen som låsing. Det har ikke fungert og driten har flytta seg underveis. Fjør er nå hivd og erstattet med kontramutter og gassere er synkronisert til lik verdi. Så da er de idiotfeila ute av verden Nå sitter det i tomgangsdyser på 70. Tomgangsskruer ble fullstendig glemt da jeg måtte ut å prøvekjøre. De står fremdeles 3+ turn ut. https://m.youtube.com/shorts/72o0_WlJR_A En liten kjøretur. Nøling er borte og jeg hører ikke tenningsbank. Småfusk når man bare opprettholder fart på flatmark + poffing i eksos. Skal prøve å justere tomgangsskruer inn. Skru opp lyden så hører du hvordan pedalen brukes https://m.youtube.com/shorts/-PUv7Q1zJnU 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 Litt morro at jeg har vært til litt hjelp selv om jeg ikke har vært her på ett par år Har ikke hatt start på bilen på noen år nå. Men jeg kom faktisk over en side der man får kjøpt dyser til ADDHE, men husker ikke hva den het, og vet ikke om jeg har lagret link noen plass. Men det er ganske dyrt for dyser til de. Så jeg investerte heller i ett sett dyseborer, og loddet igjen og boret opp de dysene som jeg ville ha mindre. Tanken var å kjøpe dyser når jeg hadde funnet rett bestykning. På fullgass fikk jeg den bra, men delgass ble jeg aldri helt fornøyd med. Gikk ganske feit på delgass, og magret ut rett før hovedsprederne begynte ta over. Etter å ha lest i tuningmanualen til Weber som jeg hadde investert i kom jeg også til konklusjonen at luftdysene til tomgangskretsen var for store. Synd at de er faste og ikke enkelt utskiftbare. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk eksperimentert med å lodde de igjen og boret opp mindre. Men i praksis var det ikke noe problem å kjøre med. Den fusket ikke, men nølet litt når den magret ut. Kan nok takke Acell ultracoilen for det. Etter ADDHE gasserne ble montert gikk den bare noen få mil etter veien, stort sett prøvekjøring for mapping, og resten iskjøring. For gatekjøring hadde det jo gitt en stor ulempe med høyt forbruk. Når jeg får mer lyst tilbake for å drive med bil så har jeg en annen retning jeg har lyst å prøve når ihc Sierraen skal gjenoppstå. Enda forgasser, men datasprut for å kontrollere tenning og litt av drivstoffet. Tror det kan gi noen spennende muligheter 1 - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 2, 2021 Author Share Posted November 2, 2021 Ja xr4ti husket den tråden din så måtte kikke litt der. Er det dellortoshop.com du tenker på? De har endel til solex. Har ei bestilling på plastkuler og fjærer til akspumpene derfra, men de er dyre på andre ting ja, hvertfall sammenligna med dyser til weber fra f. eks Pedersen racing. Husker du hvor store halsringer det er i dine Solex? Og en ting til, du som er oppegående på elektronikk, er det noen løsning på turteller på crane/msd boks utenom å kjøpe adapter til 1000kr? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted December 30, 2021 Author Share Posted December 30, 2021 Sitter å kikker litt på ventilfjærer og ble obs på at doble og single har likt fjærtrykk. Både installed pressure og maximum pressure er likt på begge typene. Så hva er greia egentlig? Eneste forskjellen jeg ser er at de doble takler litt mer ventilløft før de klyper. Så da kan man bruke single på 8000 omdr? :s https://www.burtonpower.com/kent-cams-valve-spring-set-ford-cvh-sohc-hd-duplex-vs42.html https://www.burtonpower.com/kent-cams-valve-spring-set-sohc-xhd-singles-vs41.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 28, 2022 Author Share Posted March 28, 2022 Driver å diller litt med et topplokk her og har dreid og installert nye ventilstyringer på egenhånd som et eksperiment. Handla inn Neway ventilsetefres for å frese opp setene igjen, men det viser seg å ikke være helt enkelt å få setene parallelt med styringa. Noen som har brukt det vektøyet før og har noen tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
as. Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 (edited) Har ikke vært problemer de gangene jeg har brukt neway, viktig at "pilot" stanga sitter perfekt i ventilstyringa. Jeg har bare brukt det på harde ventilseter i aluminium topper, kan være annerledes med sete i støpejern. Edited March 28, 2022 by as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 29, 2022 Author Share Posted March 29, 2022 (edited) Virker som et bløtt materiale så mulig det river mer. Har du brukt "solid" pilot eller den ekspanderende typen? Har du kutta flere vinkler eller bare "friska" opp ventilsetet? Edited March 29, 2022 by SierraCL Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 18, 2022 Author Share Posted April 18, 2022 Driver å diller litt med dyser igjen. Funker relativt greit til normal kjøring nå, så driver å tester litt høyere turtall og der er det forbedringspotensial. Har ikke turteller pga craneboksen, men fra ca 3000 trekker det bra en liten stund før det slutter å dra og bare bråker. Feelinga sier mager blanding så prøvde i første omgang å lodde igjen to av 12 hull i emulsjonsrøra. Har prøvd å lese meg opp på disse, men forstår ikke 100% Det ga i alle fall betydelig forbedring og det drar lengre opp på turtall, men føles ikke helt riktig enda. Etter mer lesing ble air korrektor nedjustert fra 130 til 120 i håp om å feite opp på topp. Dette ga ikke like merkbar endring som emulsjonsrør, men det ble i alle fall ikke verre. Neste er vel å prøve større fueldyse. Må også nevne at igjen stemmer ikke oppsettet i Solexa med eksempler i boka. I boka bruker bensindyser på 150(ish) air korrektor på 200(ish) Kamaksel som brukes er en KC wr40 med område fra 3-7.5k så syns det bør dra rett i sperra på 7k, men det må pines så noe er ikke helt på stell Hvis noen har info om emulsjonsrør og air korrektor så er det bare å dele 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted April 19, 2022 Share Posted April 19, 2022 Vet ikke om det er av interesse men denne karen er ganske oppegående på gassere. Kul kis Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted April 19, 2022 Author Share Posted April 19, 2022 Sånt er alltid velkomment. Dyktig sjafør også ser det ut til 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted May 28, 2022 Author Share Posted May 28, 2022 Skaper miljøbensina med etanol problemer for forgassere? Starter greit på varm motor, men vil ikke gå på tomgang før noe av bensina i flottør er brukt opp. Kan stoppe motor for å starte igjen 2min senere så er det slik :s Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 12, 2022 Author Share Posted July 12, 2022 Fortsetter litt i ekkokammeret mitt Ble såpass nysgjerrig på dysinga at jeg kjøpte bredbåndslambda. Trodde jeg hadde truffet ganske bra, men den gang ei. Grisefeit hele veien, lå i bunn på afr både på cruise og fullgass. Nå er det korrigert til mer akseptable verdier, men da ble det problem med mager overgang til hovedsystem. Prøvde da å lodde igjen hull i emulsjonsrør uten nevneverdig forbedring fram til hovedsystem ikke virka i det hele tatt. Etter en del lesing ble lille-diameter på emulsjonsrør senket ca 2mm og det gjorde susen Når jeg gir gass opp en motbakke gjør den et hopp opp på 14-tallet før det stabiliserer seg på 13-tallet. Cruise i 80-90 kmt er relativt feit på 12-tallet så her kan det forskes litt. Problemet jeg ikke blir kvitt er nykking/fusking på flatmark i lav fart når man så vidt rører gasspedal, da magrer den helt ut. Lurer på å file bittesmå hakk i spjeldplatene rett under første progresjonshull for å hjelpe blandinga inn, men det er vel neppe en normal løsning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 12, 2022 Share Posted July 12, 2022 (edited) Ser man det du. Liker å lese om slikt som dette. Alltid kjekt når noen tar seg bryet. På generelt grunnlag: Når du cruiser på flatmark nesten uten gasspådrag, da kjører du på tomgangsdysene og progressjonshullene og med små tomgangsdyser så kan AFR bli så høy at ett veikt tenningsanlegg sliter med å få fyr på greiene. Løsningen er alltid så kraftig tenningsanlegg som mulig, sette i større tomgangsdyser og justere ned blandingsskruene og evt. justere de bakerste progresjonshullene. (På forgassere uten bypass kanal kan det være nødvendig å borre hull i gasspjeldene. Dette for å hindre at progressjonshullene er aktive på tomgang og for å sørge for at de gir tilleggsbensin så lenge som mulig etter at man rører gasspedalen.) Når AFR er lav i 80-90 km/t så kan det tyde på enten for store tomgangsdyser eller at halsringene er for små og aktiverer hovedsystemet for tidlig. Jeg har vært borti dette selv. Fulgte "gode råd" med revva resultat. Så ble det ekte "Doing it Wrong garage." Halsringene ble slipt for hånd opp og E-rørene loddet og borret. Når alt var helt feil gjort - da fungerte det ypperlig. Når det går magert med lite gasspådrag på lave turtall, så indikerer det for små tomgangsdyser eller for få progresjonhull eller for kort progressjonsspalte. Det er derfor viktig at gasspjeldene ikke står overdrevet mye åpen på tomgang. Når så turtallet øker og motoren begynnere å få for fett, så indikerer det for små halsringer. Noe å tenke på å vurdere iallefall. Edited July 12, 2022 by RS 1000 2 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 12, 2022 Author Share Posted July 12, 2022 Begynner med siste avsnittet ditt først for å klargjøre et par ting. Halsringer er 36mm (muligens her problemer med overgang lå) Progresjonshull er 5 stk Gasspjeld er helt stengt uten å klare tomgang lavere enn drøye 1000 (etter øre) Tomgangsdyse kan umulig være for liten da afr umiddelbart går til 12-tallet så fort ett (eller fler) prog.hull avdekkes. Det er i prosessen med å avdekke første hull problemet oppstår. (tror jeg) Da kommer vi til første avsnitt Du skriver justere de bakerste prog.hullene, mener du da nærmest motor? Det skulle vel i mitt hode gi noenlunde samme resultat som et bittelite hakk/spor i spjeldplate. Føler det er bedre å eventuelt ødelegge spjeldet istedet for gassern. Bare for å understreke så er det et hårfint område på gasspedal hvor problemet oppstår. Det kan være en justeringssak for alt jeg veit, men det er umulig å få til afr lavere enn 13,5-14,5 på tomgang varm motor. Noe jeg mistenker kommer av hele 5 prog.hull som tynner ut blandinga til co-skruen sant? Forøvrig er doing it wrong garage beste måte å lære på og jeg setter pris på inspilla Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 12, 2022 Share Posted July 12, 2022 36 mm burde være stort nok ja. Det med progressjonshull kan være vanskelig og det er en god del variasjon mellom de forskjellige forgasserene. Det er jeg enig i. Da er kanskje tomgangsdysen til og med litt i største laget slik at luft/bensinblanding i tomgangskanalen er for fet. Med bakerste prog.hullene mener jeg de som avdekkes og aktiveres senest, men ja, vi har også måtte ty til å slipe noen hakk i gasspjeldene på en lokal Volvo som hadde betydelige utfordringer med å få Weber DCOE forgasserene til å fungere tilfredsstillende. Så høy AFR på tomgang tyder på for små tomgangsdyser. Dette avsløres vanligvis at at blandingsskruene er justert uheldig langt ut. Progresjonshullene tilfører en ekstremt fet blanding. Noen forgassere har e-rør i tomgangskanalen også. Den svært begrensede mengden blander seg med ren luft fra gasspjeldene før hovedsystemet er aktivert. Etterhvert som alle prog.hullene er på motorsiden av en loddrett linje fra gasspjeldets underkant, så aktiveres hovedsystemet. Hehe, ja ikke sant? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 12, 2022 Author Share Posted July 12, 2022 Da misforsto jeg nok det du skrev innledningsvis ang prog.hull. Ser ut som det vanligste på webere er tre eller fire hull. Leser også at Webcon i England modifiserte gassere til zetec og div 16v motorer med et 5. hull for å få ting til å fungere. Skulle vært gøy å prøve en bil med dobbel dcoe-dhla-addhe som liksom er "bra". Begynner å tro at noen særtrekk må man leve med når det er snakk om trimkammer osv Da tenker jeg på gatebruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 13, 2022 Share Posted July 13, 2022 Jeg har hatt en Fiat Ritmo Abbarth 130TC og de har 2 stk. dobble liggende forgassere originalt. Der var det ingen problemer. Min bror har en Toyota Corolla GT Doch som også har 2 stk. dobble liggende forgassere originalt. Også den funker uten noen problemer. Med nok utvikling så skal det være mulig å få forgassere til å fungere perfekt, men det er krevende, ja. 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 26, 2022 Author Share Posted July 26, 2022 Har dilla litt mer med tomgangsdyser for å prøve å heve afr på cruise. Gikk ned fra 60 til 55 som ga stor endring vil jeg si. Cruise i 80 kmt gikk fra 12 til høy 14-15. Vel og bra det, men fikk da igjen altfor mager overgang til hovedsystem. Prøvde for moroskyld å heve flottornivå 2mm og jaggu gjorde det susen. Eneste som har vært easy-fix med gassergreiene Høyere flottørnivå feita opp cruise noe til lav 14 på flatmark. Men så var det problemområde der man såvidt rører gassen da, det ble enda verre med minder idle jets. Av med gassere for å slipe små hakk i spjeld rett ved første prog.hull. Det virka veldig logisk i mitt hode, men gjorde ikke annet enn å feite opp tomgang. Av med gassere igjen.... I frustrasjon ble første prog.hull borra opp. I mine gassere er det faste plugger over prog.hull og ikke gjenga lokk som i feks Weber så det ble borra på skrå fra utløpet etter spjeld. Dette "trekker" hullet framover som jeg mente måtte være bra. Ble det bra nå da? Nope. Tomgang grisefeit med stengte co-skruer og bilen fullstendig ubrukelig før man gir bra med gass. Av med gassere igjen........ Tok ut spjeld og lodda igjen hakka tidligere filt. Pussa til helt strøkent og montert sammen. Ved ren tilfeldighet etter hullhoninga mi ser man nå et KUSEHÅR av første prog.hull med helt stengte spjeld. (må ha helt stengte spjeld for å få lav nok tomgang) Bra nå da? YES! Endelig kan man gli rundt i lav fart uten fusking. Emkstremt tilfredstillende etter masse plunder. Liten videosnurr her av normal aks og 80kmt i stigende terreng. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 26, 2022 Share Posted July 26, 2022 Gratulerer så mye. Det er imponerende godt jobbet. "Lesser mortals" hadde gitt opp for lengst. Forgassergutta vet veldig godt at det der er en ubetalelig god følelse som stadig færre vil få oppleve. 1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 22, 2023 Author Share Posted July 22, 2023 Regnvær og ferie så da blir det litt bilgreier Har fått turteller til å virke kun med et enkelt rele, sånn som på bildet. Ser de som lager litt seriøse adapter selv bruker både resistor og transistor i tillegg. Dette er ting jeg ikke kan.... Så da lurer jeg på om cdi-boksen tar skade av dette? Setter jo 12v inn på "tach output" fra cdiboksen sånn jeg har gjort nå, noe som får "power on" lyset til å lyse uten at tenningsstrøm er på. Driver jeg å ødelegger ting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 22, 2023 Author Share Posted July 22, 2023 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 20 Author Share Posted July 20 Styrer på litt enda. Har satt på forgasser som hører til der igjen (30/34 dfth) og jobber nå med å tilpasse tenningskurve til oppsettet. Fått det relativt bra, men sliter med tenningbank på normal aks og bratte bakker - med vakum tilkoplet. Kjøpte vakummeter for å se virkeområde til klokka og mekka sammen den greia her. Baseplate begynner å flytte seg på 3 InHg og stopper med sine 10 grader på 6 InHg. Flytta vakummeter inn i bil for å bekfefte mine mistanker og joda, lett aks ligger på rundt 5 InHg! Tipper alt hadde blitt bra med litt sterkere fjær i vakumklokka, men den er ikke ment å åpne..... Så hvis noen har noe slikt liggende er jeg interissert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted July 20 Share Posted July 20 Du har tidligere postet at du har 15 bar kompresjonstrykk og det er 220 psi som er WAY over det pumpebensin egentlig kan takle, spesielt med en støpejernstopp med normal termostat og en enkel forgasser som står på en innsugsmanifold som er oppvarmet av vann, slik den MÅ være for å fungere. 2 x doble forgassere fungerer slik at innsugspulsen suger bensin rett fra spredere og inn så det er ikke så mye tid til å varme opp luft og bensinblandingen. Dette gjør at grensen til tenningsbank øker. Hadde bilen stått i en dynapack når du kjørte cruice, så er det ikke sikkert at motoren hadde gitt mer effekt med tilkoblet vakumklokke selv om det er det som er hele poenget. Kompresjon er akkurat som ladetrykk, jo mer jo bedre helt til man går for langt i forhold til drivstoffets oktantall. Det det bare effekttap og elendighet å hente. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted July 20 Author Share Posted July 20 Det er nok et mindre enn ideelt oppsett, ja. Fr30 kammen er vel ment for std komp og med 93 borring og trang squish blir det vel for mye møllers. Men får ikke helt fred før den vakumklokka er forsøkt modifisert Også er det det med hvor vakumet blir tatt fra da. Veit ikke hvor bosch duraspark fordeleren tar vakum fra i std form? Dfth har ingen vakumuttak så jeg bruker manifold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted September 22 Author Share Posted September 22 (edited) Prøvd PerfExpert. Fikk til 3stk relativt like resultat på rappen etter litt øving. Curb weight er 1000kg. Fr30 kam, grenrør, 2.5" eksos, 30/34 gasser, modifiserte std innsugsventiler, avrundet lilleradie i innsugsport, ca 10.5 komp. Test gjort med ekstra lyddemper i eksos for å sammenligne senere, ref bilde. Edited September 22 by SierraCL 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now