Jump to content

Mondeo mk4 . Skal airconditio-pumpa gå hele tiden??


Recommended Posts

Posted (edited)

27: KONTROLLER SPENNINGEN PÅ KJØLEMIDDELTRYKKOMFORMEREN
 
1
Kople fra kjølemiddeltrykkomformerens kontakt C1H433.
 
2
Tenning PÅ.

 

Klikk for gjøre om størrelsen E76213magnifyZoomIn.jpg

 

3
Mål spenningen mellom kjølemiddeltrykkomformeren, kontakt C1H433, pinne 2, krets VH442B (GN/BN), ledningsnettsiden og gods.

 

Måles en spenning på ca. 5 volt?
Ja
Nei
- Biler med 1,8 liters dieselmotor: GÅ til E36.
- Biler med 2,0 liters dieselmotor: GÅ til E39.
– Biler med 2.2L dieselmotor: GÅ til E42.
– Biler med 1.6L motor: GÅ til E45.
– Biler med 2.0L eller 2.3L motor: GÅ til E48.
- Biler med 2,5 liters motor: GÅ til E51.
E28: KONTROLLER STYRESPENNINGEN PÅ KJØLEMIDDELTRYKKOMFORMEREN

 

Klikk for gjøre om størrelsen E76214magnifyZoomIn.jpg

 

1
Mål spenningen mellom kjølemiddeltrykkomformeren, kontakt C1H433, pinne 3, krets LH108B (GY/BN), ledningsnettsiden og gods.

 

Måles en spenning på ca. 5 volt?
Ja
Nei
- Biler med 1,8 liters dieselmotor: GÅ til E37.
- Biler med 2,0 liters dieselmotor: GÅ til E40.
– Biler med 2.2L dieselmotor: GÅ til E43.
– Biler med 1.6L motor: GÅ til E46.
– Biler med 2.0L eller 2.3L motor: GÅ til E49.
- Biler med 2,5 liters motor: GÅ til E52.
E29: KONTROLLER GODSFORBINDELSEN TIL KJØLEMIDDELTRYKKOMFORMEREN
 
1
Tenning AV.

 

Klikk for gjøre om størrelsen E76215magnifyZoomIn.jpg

 

2
Mål motstanden mellom kjølemiddeltrykkomformeren, kontakt C1H433, pinne 1, krets RH108D (BN) (biler med 1.8L dieselmotor: krets RH108G (BN)), ledningsnettsiden og gods.

 

Er motstanden ca. 25 ohm?
Ja
- Biler med 1,8 liters dieselmotor: GÅ til E30.
- Biler med 2,0 liters dieselmotor: GÅ til E31.
– Biler med 2.2L dieselmotor: GÅ til E32.
– Biler med 1.6L motor: GÅ til E33.
– Biler med 2.0L eller 2.3L motor: GÅ til E34.
- Biler med 2,5 liters motor: GÅ til E35.
Nei
- Biler med 1,8 liters dieselmotor: GÅ til E38.
- Biler med 2,0 liters dieselmotor: GÅ til E41.
– Biler med 2.2L dieselmotor: GÅ til E44.
– Biler med 1.6L motor: GÅ til E47.
– Biler med 2.0L eller 2.3L motor: GÅ til E50.
- Biler med 2,5 liters motor: GÅ til E53.
E30: KONTROLLER OM DET ER BRUDD I KRETSEN MELLOM A/C-CLUTCHRELÉ R3 OG DRIFTSMODULEN – BILER MED 1.8L DIESELMOTOR
Edited by grcossie
  • Like 1
Posted (edited)

takker. Men litt usikker på hvor jeg finner krets VH442B, krets LH108B, krets RH108D  eller er det disse kretsnummer som refererer til pins 1 ,2 og 3?

Mulig det men greit å være sikker.

Hilsen Balltus 12

Edited by Balltus12
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Hei på dere. Nå har jeg vært i garasjen og målt litt . Har fulgt oppskriften til Grcossie

Tenning på:

pinn 2 til gods er 4,93v

pinn 3 til gods er 4,93v

Tenning av:

pinn 1 til gods får jeg to målinger. Måler jeg til toppen av godset av støtdemperen får jeg ca 23 ohm.

Måler jeg på godset på girkassa får jeg 0,5 ohm. Måler jeg på godset på motoren hopper målingen mye opp og ned.Kan være litt ustabilt apparat jeg har , men det var jo stor forskjell .

hva forteller dette tro? Hilsen Balltus 12

Posted

ok . for meg virker det som strømmen er i orden? men litt usikker på hvorfor jeg får 23 ohm ved støtdemper topp og 0,5 omh ved motor blokk? 

Men kan man si med dette at det er trykkbryteren min som er defekt/hengt seg opp?

  • 1 month later...
Posted

da går jeg for å bytte trykkbryteren. men det haster ikke nå om dagen. Jeg skriver senere her om det var den.

Takk for hjelpen så langt :o)

  • Like 1
  • 6 months later...
Posted

Hei. Jeg har nå funnet ut hva som var feil med aircon. Jeg hadde lekkasje (ganske stor) i kondenseren. Helt fremme på høyre side under det lille front dekselet.Det lange. Nå er den byttet og nå er alt i orden. Det var ikke trykkbryteren som jeg nesten holdt på å bytte. Takk for all hjelp her ute. Litt kronglete da man ikke har løftebukk i garasjen. Takk Takk

  • Like 1
Posted

Kondenseren er en slitedel å regne, byttet på min også et par år før jeg kjøpte bilen. Grei med AC på denne tiden 😰

Posted

ja jeg holdt på å krepere i varmen.Alt ok. Men hvor meget koster det tro og tjune motoren til 125 hester tro og tåler motoren det? jeg har bare 115 tror jeg. Bilen har kanskje ikke godt av det ?

Posted
15 timer siden, skrev Balltus12:

ja jeg holdt på å krepere i varmen.Alt ok. Men hvor meget koster det tro og tjune motoren til 125 hester tro og tåler motoren det? jeg har bare 115 tror jeg. Bilen har kanskje ikke godt av det ?

Om du optimerer den uten å endre noe på EGR og annet så er det også økonomisk lovlig så lenge bilen er 10 år eller eldre slik jeg har forstått det. Det mekaniske på på 2 literen er vel stort sett uendret på mk4, er vel for det meste softwaren som bestemmer antall hk. Vil absolutt anbefale 140 hk, den er sterk selv om den ikke er noe rakett men jeg har ikke hatt noe behov for å øke effekten i min, ennå. Hold deg unna slike "trimbokser" og gå heller ny software, det skal gi null feilkoder har jeg lest. Turboene på disse motorene holder ganske men greit å få sjekket om den er i ok stand.

Vet ikke hvordan eller om det er mulig å bytte komplett styreenhet m/nøkler +++fra en donorbil, da hadde du kommet billig fra det om du handler brukt, det finnes jo masse 140 hestere som hugges for tiden.

Kjenner ikke til Autopower men de har et 155 hk sett til ca 6000 kr men usikker på om du må leie eller kjøpe enheten for inn/ut-lasting av softwaren i tillegg. Finnes flere sjapper så bare å søke litt så finner du nok noe som passer deg.

  • 2 years later...
Posted (edited)
On 9/29/2021 at 8:56 PM, Balltus12 said:

Nå har jeg sjekket opp sikring til motorvifta og den er hel pluss rele til ac pluss sikring. Alt der ok.

Tok av  kontakten til ac trykkbryteren. så startet jeg opp . da går motorvifta i ca 30 sekunder i full fart. så stopper vifta.

Men kompressoren slår ikke inn selv om jeg skrur knappen på inne i kupeen.

Syntes det er litt rart at motorvifta da skal begynne å gå. men ac kompressoren får tydelig ikke signal til å starte. 

Jeg har stor trua på den lilla/hvite ledningen som går i fra vifta og ned til bak venstre skjerm men jeg vil gjerne sjekke opp en ting som skjedde meg på min forrige mk3. Dette er jo så å si det samme problemet. dvs ac kompressoren startet ikke når jeg trykket inn ac på og heller ikke vifta gikk.

Det som da hadde skjedd(etter veldig lang tid med leiting ) var at det var en strømledning som hadde kommet i klem når jeg åpnet og lukket pansere. Mener det var strømmen til varmerene til spyleveska som sitter oppunder panseret. Denne sikringen satt inne i bilen under rattet. denne var ryki. husker det var en 5 amp sikring. Denne hadde ikke noe med ac å gjøre så jeg ble veldig overasket da dette var feilen. Jeg skal i alle fall sjekke dette da ledningene i pansere får en voldsom knekk hver eneste gang man lukker opp og i gjen . se bilde.

Da har jeg kommet til at det enten er den hvite ledningen fra vifta som det er brudd i eller en sikring under hanskerommet på min mk4.

Høres  dette logiskt ut eller er mk4 ledningsnett totalt forandret fra mk3?

Setter stor pris på tilbakemelding.

hilsen Balltus12

 

sikringen til vindus spulerene_LI.jpg

Hei Balltus12

Jeg har akkurat samme problem som deg her. Jeg leser at du fant ut at du hadde lekkasje (ganske stor) i kondenseren. Helt fremme på høyre side under det lille front dekselet.Det lange. Hvordan fant du det tilslutt ut?

Byttet du kondenser selv?

Edited by kje
Posted
3 timer siden, skrev kje:

Hei Balltus12

Jeg har akkurat samme problem som deg her. Jeg leser at du fant ut at du hadde lekkasje (ganske stor) i kondenseren. Helt fremme på høyre side under det lille front dekselet.Det lange. Hvordan fant du det tilslutt ut?

Byttet du kondenser selv?

Du må trykkteste systemet med gass og sporstoff, så finner du lekasje, men det er ikke alltid like lett å finne

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...