Balltus12 Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 hvor sitter den plassert? må prøve å finne ut av dette ja.
grcossie Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Bak locariskjerm ved venstre framhjul, løys den i framkant, så ser du den
Balltus12 Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 ok takk dette skal jeg sjekke opp
Balltus12 Posted September 29, 2021 Author Posted September 29, 2021 Nå har jeg sjekket opp sikring til motorvifta og den er hel pluss rele til ac pluss sikring. Alt der ok. Tok av kontakten til ac trykkbryteren. så startet jeg opp . da går motorvifta i ca 30 sekunder i full fart. så stopper vifta. Men kompressoren slår ikke inn selv om jeg skrur knappen på inne i kupeen. Syntes det er litt rart at motorvifta da skal begynne å gå. men ac kompressoren får tydelig ikke signal til å starte. Jeg har stor trua på den lilla/hvite ledningen som går i fra vifta og ned til bak venstre skjerm men jeg vil gjerne sjekke opp en ting som skjedde meg på min forrige mk3. Dette er jo så å si det samme problemet. dvs ac kompressoren startet ikke når jeg trykket inn ac på og heller ikke vifta gikk. Det som da hadde skjedd(etter veldig lang tid med leiting ) var at det var en strømledning som hadde kommet i klem når jeg åpnet og lukket pansere. Mener det var strømmen til varmerene til spyleveska som sitter oppunder panseret. Denne sikringen satt inne i bilen under rattet. denne var ryki. husker det var en 5 amp sikring. Denne hadde ikke noe med ac å gjøre så jeg ble veldig overasket da dette var feilen. Jeg skal i alle fall sjekke dette da ledningene i pansere får en voldsom knekk hver eneste gang man lukker opp og i gjen . se bilde. Da har jeg kommet til at det enten er den hvite ledningen fra vifta som det er brudd i eller en sikring under hanskerommet på min mk4. Høres dette logiskt ut eller er mk4 ledningsnett totalt forandret fra mk3? Setter stor pris på tilbakemelding. hilsen Balltus12 1
grcossie Posted September 29, 2021 Posted September 29, 2021 Ja stemmer, har vært borti det for mangen år siden
Balltus12 Posted September 30, 2021 Author Posted September 30, 2021 da skal dette sjekkes ut. kan jo være heldig . alt må sjekkes.
Balltus12 Posted October 1, 2021 Author Posted October 1, 2021 Ingen sikringer er gått under hanskerommet.. Målte også på kontakten til ac kompressoren. Helt død og det var bra da jeg vet den ikke får strøm. ac kompressoren ok.( hadde selvfølgelig ac på når jeg målte. ) I morgen skal jeg sjekke opp den hvite/lilla ledningen som jeg har hørt flere har hatt problemer med at det er brudd i. Det vil si den tynne ledningen som går inn på vifta og bak locariskjerm på venstre side. Men er det i frontskjermen front eller frontskjermen bak jeg kommer til denne Grcossie? har markert a og b. Hilsen Balltus 12
Balltus12 Posted October 2, 2021 Author Posted October 2, 2021 hei . Nå har jeg endelig fått litt tid i garasjen og har skrudd delvis av locariskjermen. Her er det noen ledninger. Ser det er en kontakt der men er usikker på om det er denne . Men nå er jeg på god vei Grcossie. Lurer på om du vet hvor den hvite ledningen fra vifta kommer ut? hvilken ledningsbunt? (dersom jeg kan kalle det det.) legger med et bilde av det jeg ser når jeg nå har delvis fjernet skjermen. Hilsen Balltus 12
grcossie Posted October 3, 2021 Posted October 3, 2021 Vanskelig å se på det bildet, men motorstyringa sitter inni en hvit plastboks. Du må åpne den for å komme til kontaktene
grcossie Posted October 3, 2021 Posted October 3, 2021 Er den svarte kontakten, ledningen går til, pinn c2
Balltus12 Posted October 3, 2021 Author Posted October 3, 2021 ok. bare så jeg ikke misforstår. den svarte kontakten du refererer til er det den jeg har markert i bilde som A som går til motorstyringa pin c2? eller er A en annen ledning.
grcossie Posted October 3, 2021 Posted October 3, 2021 Nei, det er en av de 3 som går inn på motorstyringa, inni plast huset
Balltus12 Posted October 8, 2021 Author Posted October 8, 2021 Hei i gjen. Jeg prøvde noe du nevnte litt høyere opp . Jeg holdt pluss og minuskabelen sammen i ca 20 sek. Ville prøve dette i gjen før jeg gikk inn i motorstyringa. Noe riktig har skjedd. ACn slår inn og vifta begynner å gå når jeg trykker på ac knappen inne på displayet. Ja det blir 6grader inn i bilen. Men ac kompressoren slutter ikke å gå før jeg trykker på knappen inne i bilen på off. Da har jeg kommet litt lengre på vei. Da er det bare hvorfor ikke kompressoren ikke kobler seg ut og inn automatisk? Kan det være trykkbryteren som lurer meg Grcossie? den nr 5 på bildet i tidligere innlegg? mener jeg leste at denne styrer inn og utkobling av kompressoren? men jeg er usikker på denne og hvordan den eksakt ser ut innvendig
grcossie Posted October 8, 2021 Posted October 8, 2021 Bra du kom litt lenger da. Var det lite gass på anlegget når du fikk det skjekket ? Trykkbryteren er med å styrer der ja, som beskrevet på første sida her
Balltus12 Posted October 9, 2021 Author Posted October 9, 2021 hei Grcossie. Ja det er fullt trykk på anlegget. Mangler ikke gass. Kan jeg bytte denne selv? Trykkbryteren? Eller mister jeg all gass i anlegget? Mener jeg leste et sted at dersom jeg skrur den ut så sier det et lite piff bare. Derfor spør jeg deg som kan det for å være sikker Balltus 12
grcossie Posted October 10, 2021 Posted October 10, 2021 Gassen kommer ut, visst du skrur ut den, må tømme anlegget først
Balltus12 Posted October 10, 2021 Author Posted October 10, 2021 ok takk. Da må jeg altså fylle på ny gass dersom denne skal byttes. Tenkte kanskje det gikk an å løsne/vri denne i tilfelle den hadde satt seg i en stilling.
grcossie Posted October 10, 2021 Posted October 10, 2021 Må tappe og fylle gass ja. Kan prøve å kakke litt på den, se om du merker noe forskjell
Balltus12 Posted October 10, 2021 Author Posted October 10, 2021 ok. skal prøve å se litt på dette i uka. Men ser for meg at gassen må fylles og trykkbryteren byttes. Har vel egentlig ikke noe valg skal dette fungere 100%
xr4ti Posted October 10, 2021 Posted October 10, 2021 Bare en tanke: er det mulig å manipulere trykkbryteren? Altså ta av kontakten og bruke en ledningsbit eller noe for å erstatte bryterfunksjonen for å se om det har innvirkning start/stopp på kompressoren? Da slipper man å tappe anlegget for gass, om det ikke er trykkbryteren som er feilkilden. Eller tenker jeg feil 🤔?
Balltus12 Posted October 11, 2021 Author Posted October 11, 2021 (edited) hei xr4ti. Har tenkt tanken jeg også. men er litt usikker på hvilke jeg skal kortslutte for å si det slik. Det er 3 pins nedi kontakten. Jeg har prøvd å ta av kontakten til trykkbryteren og starte motoren. Da går vifta som f.... . og da går ikke kompressoren. Edited October 11, 2021 by Balltus12
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now