joakimsen Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Hei. Jeg har en escort som brått ble forferdelig tungstartet da den er kald/har stått mer enn 2-3 timer. I tillegg går den ikke lenger på tomgang. Mine begrensede kunnskaper strekker ikke til lengre enn ditt jeg har kommet, så da er alternativet Ford verksted eller noen som kan escort. Er det noen som har tips til noen som er gode på disse bilene på østlandsområdet? Ev. erfaring med å få Ford til å feilsøke og utbedre på gamle biler? Mvh Joakim
xr4ti Posted June 26, 2021 Posted June 26, 2021 Er nok ikke så mange verksteder som har kunnskap på disse bilene lenger men en ringerunde til noen verksteder vil kunne gi deg et svar. Kanskje ta en telefon til Flissundet motorservice Bilverksted Flisa - EU-kontroll og service - Flissundet Motorservice ? En Ford-entusiast vil nok kunne hjelpe deg, om du lykkes å spore opp en via Facebook eller noe. Kan være at det er noen her i klubben/forumbruker som kan hjelpe deg. Du bor i Oslo?
grcossie Posted June 26, 2021 Posted June 26, 2021 Disse motorene er veldig følsome for falskluft, har du en dårlig vakumslange, så klarer de ikke å dra ned det store spjeldet, som sitter på k jetronicen
joakimsen Posted June 26, 2021 Author Posted June 26, 2021 3 hours ago, xr4ti said: Er nok ikke så mange verksteder som har kunnskap på disse bilene lenger men en ringerunde til noen verksteder vil kunne gi deg et svar. Kanskje ta en telefon til Flissundet motorservice Bilverksted Flisa - EU-kontroll og service - Flissundet Motorservice ? En Ford-entusiast vil nok kunne hjelpe deg, om du lykkes å spore opp en via Facebook eller noe. Kan være at det er noen her i klubben/forumbruker som kan hjelpe deg. Du bor i Oslo? Bilen står i Lillehammer-området, så snakket med Ford der og de mente at de skulle klare å fikse det, men de hadde ingen mekanikere med erfaring fra 80-talls biler mente de.. Men i utgangspunktet er det ikke noe problem å få bilen inn til Oslo eller. Men vi ser om jeg klarer å snuse opp noen. Takk for svar uansett! 1
joakimsen Posted June 26, 2021 Author Posted June 26, 2021 2 hours ago, grcossie said: Disse motorene er veldig følsome for falskluft, har du en dårlig vakumslange, så klarer de ikke å dra ned det store spjeldet, som sitter på k jetronicen Takk for tips, jeg tar en runde til for å se om jeg finner utette slanger. Men selve spjeldet er sjelden et problem?
grcossie Posted June 26, 2021 Posted June 26, 2021 Ta av luftfilter boksen, så kan du kjenne på spjeldet. Pleier ikke være noe problem med selve spjeldet, men det er en gummibelg der, som kan bli morken og sprekker opp.
joakimsen Posted June 26, 2021 Author Posted June 26, 2021 3 hours ago, grcossie said: Ta av luftfilter boksen, så kan du kjenne på spjeldet. Pleier ikke være noe problem med selve spjeldet, men det er en gummibelg der, som kan bli morken og sprekker opp. Det skal jeg gjøre, takk skal du ha.
xr4ti Posted June 26, 2021 Posted June 26, 2021 Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter). En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går.
joakimsen Posted June 26, 2021 Author Posted June 26, 2021 2 hours ago, xr4ti said: Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter). En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går. Det høre gjennomførbart ut det! Og takk for tips, da har jeg gått til innkjøp av rens, kan godt være at dette kan løse problemet.
joakimsen Posted June 26, 2021 Author Posted June 26, 2021 4 hours ago, xr4ti said: Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter). En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går. kjenner du til om STP Injector Cleaner gjør susen, eller må det dyrere saker til?
grcossie Posted June 26, 2021 Posted June 26, 2021 1 time siden, skrev joakimsen: kjenner du til om STP Injector Cleaner gjør susen, eller må det dyrere saker til? Du kan prøve den ja 1
joakimsen Posted January 15, 2022 Author Posted January 15, 2022 Saken er løst av Ford på Lillehammer; Rele på kaldstart dyse måtte skiftes og den suger falsk luft pga. morkne slanger på luftinntak. Nå er den igjen nesten god som ny:) 2
joakimsen Posted May 28, 2022 Author Posted May 28, 2022 On 1/15/2022 at 7:01 PM, xr4ti said: Så bra, bare å vente på vår og sol nå 😉 Det ble dessverre en kort sol og sommer da bilen igjen ikke ville starte. Morro å feilsøke:) Det virker som kaldstartdysa ikke får spenning under start, og det kan virke som termobryteren/termo time switch potensielt er synderen, men først må jeg finne den..:) Noen som vet hvor denne sitter?
xr4ti Posted May 29, 2022 Posted May 29, 2022 Kan enkelt koble via en bryter for å manuelt aktivere dysa. Mener den termotidsbryteren sitter på flensen til innsuget. Bildet er fra en RS-turbo men mener å huske at den er på omtrent samme sted på XRi-motorene.
joakimsen Posted May 29, 2022 Author Posted May 29, 2022 Riktig, hvis den sitter bak der så er det ikke så rart den var noe vanskelig å finne. Prøver igjen ved neste anledning. Virker som en grei sak å finne ut om denne fungerer i forhold til motstand i den, kan det stemme? Og ja, jeg får se om jeg finner ut om den er synderen og ev. hvor ille det er å få tak i en ny, men liker tanken ved å la dette styre seg selv:) 1
grcossie Posted May 29, 2022 Posted May 29, 2022 Husker ikke om det var full gjennomgang i den, når den kommer under en temp, eller bare variabel motstand, bruk kjølespray og mål motstand.
xr4ti Posted May 29, 2022 Posted May 29, 2022 Selve kaldstartdysen er typisk aktivert av et rele og aktiveres kun et kort øyeblikk i det man starter motoren, denne thermosensoren aktivere både relet og oppvarmingsblokka(chokesystemet) så den må være i orden. Verdiene har jeg ikke men mener det er som @grcossie nevner. 1
joakimsen Posted May 30, 2022 Author Posted May 30, 2022 On 5/29/2022 at 9:22 PM, xr4ti said: Selve kaldstartdysen er typisk aktivert av et rele og aktiveres kun et kort øyeblikk i det man starter motoren, denne thermosensoren aktivere både relet og oppvarmingsblokka(chokesystemet) så den må være i orden. Verdiene har jeg ikke men mener det er som @grcossie nevner. Flott, jeg prøver:) Vet dere hva dette er, bilde er tatt under bilen..
grcossie Posted May 30, 2022 Posted May 30, 2022 Ser ut som ryggelys bryter, er det motor eller gir den sitter på ? trenger en vask
joakimsen Posted May 31, 2022 Author Posted May 31, 2022 16 hours ago, grcossie said: Ser ut som ryggelys bryter, er det motor eller gir den sitter på ? trenger en vask Riktig, sitter på girkassa. Vi får se hva den gjør seg fortjent til først! 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now