Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg har en escort som brått ble forferdelig tungstartet da den er kald/har stått mer enn 2-3 timer. I tillegg går den ikke lenger på tomgang. Mine begrensede kunnskaper strekker ikke til lengre enn ditt jeg har kommet, så da er alternativet Ford verksted eller noen som kan escort. Er det noen som har tips til noen som er gode på disse bilene på østlandsområdet? Ev. erfaring med å få Ford til å feilsøke og utbedre på gamle biler?

Mvh

Joakim

Posted

Er nok ikke så mange verksteder som har kunnskap på disse bilene lenger men en ringerunde til noen verksteder vil kunne gi deg et svar. Kanskje ta en telefon til Flissundet motorservice Bilverksted Flisa - EU-kontroll og service - Flissundet Motorservice ?

En Ford-entusiast vil nok kunne hjelpe deg, om du lykkes å spore opp en via Facebook eller noe.

Kan være at det er noen her i klubben/forumbruker som kan hjelpe deg. Du bor i Oslo?

Posted

Disse motorene er veldig følsome for falskluft, har du en dårlig vakumslange, så klarer de ikke å dra ned det store spjeldet, som sitter på k jetronicen

Posted
3 hours ago, xr4ti said:

Er nok ikke så mange verksteder som har kunnskap på disse bilene lenger men en ringerunde til noen verksteder vil kunne gi deg et svar. Kanskje ta en telefon til Flissundet motorservice Bilverksted Flisa - EU-kontroll og service - Flissundet Motorservice ?

En Ford-entusiast vil nok kunne hjelpe deg, om du lykkes å spore opp en via Facebook eller noe.

Kan være at det er noen her i klubben/forumbruker som kan hjelpe deg. Du bor i Oslo?

Bilen står i Lillehammer-området, så snakket med Ford der og de mente at de skulle klare å fikse det, men de hadde ingen mekanikere med erfaring fra 80-talls biler mente de.. Men i utgangspunktet er det ikke noe problem å få bilen inn til Oslo eller. Men vi ser om jeg klarer å snuse opp noen. Takk for svar uansett!

  • Like 1
Posted
2 hours ago, grcossie said:

Disse motorene er veldig følsome for falskluft, har du en dårlig vakumslange, så klarer de ikke å dra ned det store spjeldet, som sitter på k jetronicen

Takk for tips, jeg tar en runde til for å se om jeg finner utette slanger. Men selve spjeldet er sjelden et problem?

Posted

Ta av luftfilter boksen, så kan du kjenne på spjeldet. Pleier ikke være noe problem med selve spjeldet, men det er en gummibelg der, som kan bli morken og sprekker opp. 

 

Posted
3 hours ago, grcossie said:

Ta av luftfilter boksen, så kan du kjenne på spjeldet. Pleier ikke være noe problem med selve spjeldet, men det er en gummibelg der, som kan bli morken og sprekker opp. 

 

Det skal jeg gjøre, takk skal du ha.

Posted

Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter).

En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går.

Posted
2 hours ago, xr4ti said:

Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter).

En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går.

Det høre gjennomførbart ut det! Og takk for tips, da har jeg gått til innkjøp av rens, kan godt være at dette kan løse problemet.

Posted
4 hours ago, xr4ti said:

Som nevnt over her, sjekk alle slanger og den store gummibelgen, de MÅ være tette. Når du først har av den store belgen, sjekk at det store runde spjelet ikke karver, det skal lett la seg løfte opp (knip tak i det skruehodet midt på og løft, det skal ikke være særlig motstand i det du løfter).

En annen ting med disse K-jetronic er at det er lurt å bruke injektorrens regelmessig. et er mekaniske trykkdyser på disse og de kan bli trege etter som årene går.

kjenner du til om STP Injector Cleaner gjør susen, eller må det dyrere saker til?

Posted
1 time siden, skrev joakimsen:

kjenner du til om STP Injector Cleaner gjør susen, eller må det dyrere saker til?

Du kan prøve den ja

 

  • Thanks 1
  • 6 months later...
Posted

Saken er løst av Ford på Lillehammer; Rele på kaldstart dyse måtte skiftes og den suger falsk luft pga. morkne slanger på luftinntak. Nå er den igjen nesten god som ny:)

  • Like 2
  • 4 months later...
Posted
On 1/15/2022 at 7:01 PM, xr4ti said:

Så bra, bare å vente på vår og sol nå 😉

Det ble dessverre en kort sol og sommer da bilen igjen ikke ville starte. Morro å feilsøke:) Det virker som kaldstartdysa ikke får spenning under start, og det kan virke som termobryteren/termo time switch potensielt er synderen, men først må jeg finne den..:) Noen som vet hvor denne sitter?

Posted

Kan enkelt koble via en bryter for å manuelt aktivere dysa. Mener den termotidsbryteren sitter på flensen til innsuget. Bildet er fra en RS-turbo men mener å huske at den er på omtrent samme sted på XRi-motorene.

image.png.18006d497cd6aedd5a82ec9100981524.png

 

Posted

Riktig, hvis den sitter bak der så er det ikke så rart den var noe vanskelig å finne. Prøver igjen ved neste anledning. Virker som en grei sak å finne ut om denne fungerer i forhold til motstand i den, kan det stemme? Og ja, jeg får se om jeg finner ut om den er synderen og ev. hvor ille det er å få tak i en ny, men liker tanken ved å la dette styre seg selv:)

  • Like 1
Posted

Husker ikke om det var full gjennomgang i den, når den kommer under en temp, eller bare variabel motstand, bruk kjølespray og mål motstand. 

 

Posted

Selve kaldstartdysen er typisk aktivert av et rele og aktiveres kun et kort øyeblikk i det man starter motoren, denne thermosensoren aktivere både relet og oppvarmingsblokka(chokesystemet) så den må være i orden. Verdiene har jeg ikke men mener det er som @grcossie nevner.

  • Like 1
Posted
On 5/29/2022 at 9:22 PM, xr4ti said:

Selve kaldstartdysen er typisk aktivert av et rele og aktiveres kun et kort øyeblikk i det man starter motoren, denne thermosensoren aktivere både relet og oppvarmingsblokka(chokesystemet) så den må være i orden. Verdiene har jeg ikke men mener det er som @grcossie nevner.

Flott, jeg prøver:)

Vet dere hva dette er, bilde er tatt under bilen..

20220528_125804.jpg

Posted
16 hours ago, grcossie said:

Ser ut som ryggelys bryter, er det motor eller gir den sitter på ? trenger en vask 

Riktig, sitter på girkassa. Vi får se hva den gjør seg fortjent til først!

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...