Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som vet om tynnere motorolje leder vekk varme bedre enn tykkere olje? Kjører 20-50 (billigste på Biltema) og VANNtemp kryper gjerne opp mot 100 grader. Verdt å prøve tynnere olje? 

Posted

Hadde begynt med å se på kjølesystemet, alu radiator er en bra oppgraderiing. Hvilken vifte har du, mekanisk, slure vifte eller el vifte ?

 

  • Like 1
Posted

2 stk el vifter som fungerer. (kobla opp med egen bryter inne i bil) Får se over litt og ta en rens kanskje. Skeptisk til billige temp.målere også... 

Posted
8 hours ago, SierraCL said:

 Får se over litt og ta en rens kanskje. Skeptisk til billige temp.målere også... 

Men ikke like skeptisk til den favorittolja til Opelknarkene?
Tynnere olje i gammel Sierra på sommerdekk når gassfoten begynner å krible? :D

Alt jeg tenker er:

 

  • Haha 2

FCN og VCCN Sessongåpner Gardermoen søndag 4 mai 2025 Sessongåpner-gardermoen-4-mai-2025

FCN Vålerbanen 6-7 juni 2025 (Del1)

FCN Vålerbanen 22-23 august 2025 (Del2)

FCN på ? september.

FCN Sessongavslutter Gardermoen søndag 28 september 2025 Sessongavslutter-gardermoen-28-september-2025

Posted
16 hours ago, SierraCL said:

2 stk el vifter som fungerer. (kobla opp med egen bryter inne i bil) Får se over litt og ta en rens kanskje. Skeptisk til billige temp.målere også... 

Mange av de ettermarkedes elektriske viftene som selges er en vits som funger like godt som MDG, rødt, SV og annet ubrukelig dritt som lurer folk flest og bare skaper problemer. :) 

Det mange ofte glemmer er at hvis man "oppgraderer" fra en mekanisk motorvifte til elektriske vifte, så trenger man også å oppgradere til en større og bedre radiator for å kompensere for at luftgjennomstrømningen gjennom radiatoren reduseres. 

Tviler på at det er oljetemperaturen som er problemet her.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Selv om det er alarmerende hvor stor oppslutning MDG fikk ved forrige kommunevalg, har bilen det gjelder doble kjølevifter originalt. (sierra med dohc motor) Radiator her er av lik dimensjon som de med mekanisk vifte. Jeg regner med at kjølesystem er dimensjonert for å dra campingvogn i 30 varmegrader så når temp når 100 grader ved normal kjøring er det noe galt. 

Og her er nok problemet 🙄

 

IMG_20210620_150552.jpg

Posted

Hehe ja det er visst det. Han mente han hadde mye karosseri-deler til Sierra så verdt å sjekke for de som er interresert. 

Mja kanskje ikke så mye som jeg hadde trodd. Ligger gjerne på 95 men nå uten å bruke varmeapparat. Vifter må gå konstant for å holde ca 90   Tullete å sette inn tempmåler med siffer, bare ekstra bekymring som ikke trengs i eldre bil 😛

Skal vel strengt tatt tåle ca 120 grader hvis det er trykk på systemet. 

  • Like 1
Posted

Var innom han for en del år siden, makan til fyr 🥴 Setter ikke mine bein der noe mer så jeg er vel en at de 10% han driter i 😅

Har du tatt en rens av kjølesystemet? Kan noen ganger hjelpe å få vekk slam og rust i systemet.

Posted

Har hørt mye rart så jeg var skeptisk, men gikk nå greit denne gang. Lyst å dele din erfaring? 

Ja neste på lista er rens og ny termostat så har jeg gjort det jeg kan. 

Posted
22 timer siden, skrev SierraCL:

Lyst å dele din erfaring? 

Ikke noe dramatisk, var bare at jeg ikke likte fyren og han ikke likte meg, noe vi begge ga utrykk for 😄

  • Haha 3

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...