cartman9090 Posted May 21, 2021 Posted May 21, 2021 (edited) Symptomet er mest merkbart ved lett /moderat oppbremsing. Rattet rister ikke men fremre del av bilen vibrerer -, føles også som om selve bremsekraften *varierer* litt støtvis under oppbremsing. Ingen vibrasjon i bilen bortsett fra under oppbremsing. Fremtrer ikke merkbart i hastighet under 50 eller i høy hastighet, men kan merke at noe er ikke balanse når man bremser uansett. Samme om jeg har på sommer eller vinterdekk. Alle 8 hjul er piggfrie, noen år gamle. Bytta ifjor klosser fremme ( på noen og 80.000km ) men ikke skivene. Km er nå 95000. Alle klossene jeg byttet hadde tydelig *skjevslitt* belegg med synlig utslitt belegg på en side av klossen ( er det normalt?) og det begynte å høres lyd fra friksjon kloss / bremseskive, som forsvant etter nye klosser kom på Skivene hadde slitekant på kanskje 2mm hver side. Er det ok? Har noen eksperter er råd her? Tenker med gru tilbake til da min Ford Taunus 82 sleit med det samme 😬 Edited May 21, 2021 by cartman9090 Ekstra info Ford Focus 2016 Ecoboost
grcossie Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 Når klossene slites skjevt, er det som oftest pga de går tregt i klaven, setter seg fast pga rust og skitt. Nye skiver og klosser, rengjør klavene skikkelig og smør med alu eller keramisk pasta og sjekk at klossen går lett. Glideboltene rengkøres og smøres med kunn silicongrease, bruker du vanlig grease eller alupasta her, så svulmer gummien opp og glideboltene vil gå tregt 1
xr4ti Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 Du har fått et eksperttips allerede ser jeg så mitt tips er det samme selv om jeg ikke er noe ekspert men på generell basis så ville jeg begynt med å bytte skiver og klosser. Om du skru selv så anbefaler jeg premiumdeler fra Eurodel. 2mm slitekant er ikke noe jeg ville hatt på min bil, da har man redusert totaltykkelsen med ca 4mm og dermed større risiko for ujamnheter på anleggsflatene til skivene. 95" km er etter min mening mye for en bremseskive og de er nok moden for utskifting. Skikkelig rengjøring av anleggsflaten mellom hub/nav og skiven ved montering er også viktig for å unngå vibrasjon etter remontering. At klossene også er ujamt slitt kan også indikere at kalippere "henger" litt så de bør rengjøres ved glideflatene og kan nok ha godt av å bevege stemplene ut og inn et par ganger for bedre funksjon. Slitte foringer i bærearmer kan også gi bremseviberasjon men det merker du først om du vet at skivene er bra så ville uansett byttet bremser før foringer/bærearmer. Slitte endeledd kan også i gitte situasjoner gi vibrasjon ved oppbremsing så de er også verdt å sjekke siden bilen nå nærmer seg 100" km.
cartman9090 Posted May 22, 2021 Author Posted May 22, 2021 On 5/22/2021 at 7:06 AM, xr4ti said: Du har fått et eksperttips allerede ser jeg så mitt tips er det samme selv om jeg ikke er noe ekspert men på generell basis så ville jeg begynt med å bytte skiver og klosser. Om du skru selv så anbefaler jeg premiumdeler fra Eurodel. 2mm slitekant er ikke noe jeg ville hatt på min bil, da har man redusert totaltykkelsen med ca 4mm og dermed større risiko for ujamnheter på anleggsflatene til skivene. 95" km er etter min mening mye for en bremseskive og de er nok moden for utskifting. Skikkelig rengjøring av anleggsflaten mellom hub/nav og skiven ved montering er også viktig for å unngå vibrasjon etter remontering. At klossene også er ujamt slitt kan også indikere at kalippere "henger" litt så de bør rengjøres ved glideflatene og kan nok ha godt av å bevege stemplene ut og inn et par ganger for bedre funksjon. Slitte foringer i bærearmer kan også gi bremseviberasjon men det merker du først om du vet at skivene er bra så ville uansett byttet bremser før foringer/bærearmer. Slitte endeledd kan også i gitte situasjoner gi vibrasjon ved oppbremsing så de er også verdt å sjekke siden bilen nå nærmer seg 100" km. Expand Premium skiver koster mye ser jeg, de dyreste like mye som en kurant bruktbil 😬 hvilke er å anse som greie nok trur du? Ford Focus 2016 Ecoboost
xr4ti Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 Skjønner, økonomi er en privatsak. Premium skal være originalkvalitet eller bedre men hvor mye bedre premium er kontra økonomi-deler er litt forskjellig fra bil til bil er min erfaring. Eurodel har også et segment de kaller price and performance og prisene der er veldig konkurransedyktige. Kan jo sjekke priser på Ford, har blitt overrasket før jeg hvor liten forskjell det er på alternative deler kontra Ford original. Men det jeg har erfart er at billige skiver og klosser ofte slites mer, raskere og gir langt mer vibrasjoner enn de med høyere kvalitet, fks fra Febi Bilstein, Textar, Ate osv. Valget er ditt og fritt 👍
cartman9090 Posted May 22, 2021 Author Posted May 22, 2021 On 5/22/2021 at 5:04 PM, xr4ti said: Skjønner, økonomi er en privatsak. Premium skal være originalkvalitet eller bedre men hvor mye bedre premium er kontra økonomi-deler er litt forskjellig fra bil til bil er min erfaring. Eurodel har også et segment de kaller price and performance og prisene der er veldig konkurransedyktige. Kan jo sjekke priser på Ford, har blitt overrasket før jeg hvor liten forskjell det er på alternative deler kontra Ford original. Men det jeg har erfart er at billige skiver og klosser ofte slites mer, raskere og gir langt mer vibrasjoner enn de med høyere kvalitet, fks fra Febi Bilstein, Textar, Ate osv. Valget er ditt og fritt 👍 Expand Fra litt over 200kr pr skive til over 20.000 der 😮 men som du sier har også blitt positivt overrasket over originale delepriser. Forstår litt bedre nå hva som kan være feil. Kan det være verdt å forsøke å smøre opp calipere først samt se til at klossene beveger seg fritt før bytte av deler - eller har det ikke relevans til vibrasjonen som nå er tilstede? Takk for tips! Ford Focus 2016 Ecoboost
grcossie Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 On 5/22/2021 at 5:28 PM, cartman9090 said: Fra litt over 200kr pr skive til over 20.000 der 😮 men som du sier har også blitt positivt overrasket over originale delepriser. Forstår litt bedre nå hva som kan være feil. Kan det være verdt å forsøke å smøre opp calipere først samt se til at klossene beveger seg fritt før bytte av deler - eller har det ikke relevans til vibrasjonen som nå er tilstede? Takk for tips! Expand Ja det kan være verdt et forsøk, men visst du først har fått kast i skivene, så går ikke det vekk uten å dreie eller bytte de. Men viktig at allt går lett
xr4ti Posted May 23, 2021 Posted May 23, 2021 On 5/22/2021 at 5:28 PM, cartman9090 said: Fra litt over 200kr pr skive til over 20.000 der 😮 Expand Hvilken motor har du da? Ellers helt enig med @grcossie
cartman9090 Posted May 23, 2021 Author Posted May 23, 2021 On 5/23/2021 at 7:34 AM, xr4ti said: Hvilken motor har du da? Ellers helt enig med @grcossie Expand Har en 1.0 3cyl😎 den fungerer utmerket, og denne lille vibrasjonen er det eneste jeg har å klage på med bilen. Er vel skjelden over 120km/t Utfører "vanlige" verksteder dreiing av skiver? Trur dere jeg evt bør bytte de klossene jeg satte på ifjor, som nå har stått på ca 12000km? @grcossie er silicongrease fra biltema ok? Ford Focus 2016 Ecoboost
cartman9090 Posted May 23, 2021 Author Posted May 23, 2021 On 5/22/2021 at 6:08 PM, grcossie said: Ja det kan være verdt et forsøk, men visst du først har fått kast i skivene, så går ikke det vekk uten å dreie eller bytte de. Men viktig at allt går lett Expand Husker ikke om caliper på focus én har en eller to stempel mot klossene? Hvis det er ett stempel skulle vel klossen ikke kunne få mer trykk på en side og bli skjevslitt 🤔? Ford Focus 2016 Ecoboost
grcossie Posted May 23, 2021 Posted May 23, 2021 On 5/23/2021 at 12:46 PM, cartman9090 said: Husker ikke om caliper på focus én har en eller to stempel mot klossene? Hvis det er ett stempel skulle vel klossen ikke kunne få mer trykk på en side og bli skjevslitt 🤔? Expand Helt rett, men det er bare et stempel på de
xr4ti Posted May 23, 2021 Posted May 23, 2021 Med forbehold om riktig dele/modell-søk så koster nye skiver fra fks Febi Bilstein 407kr stykk. Om du kombiner disse med gode klosser så havner du et sted på under 2000kr inkl frakt for det du trenger og da mener jeg du har gode deler med lang levetid. Forutsetter at du gjør jobben selv. Bremseskive - FORD FOCUS III Bensin 1.0 - Eurodel.no
cartman9090 Posted May 23, 2021 Author Posted May 23, 2021 Knalltips, takk ✌️✌️✌️ Ford Focus 2016 Ecoboost
cartman9090 Posted May 24, 2021 Author Posted May 24, 2021 (edited) Er disse glideboltene som skal smøres? Er nok et tynt lag rust, blei endel gugge med 556 på.. Edited May 24, 2021 by cartman9090 Ford Focus 2016 Ecoboost
xr4ti Posted May 24, 2021 Posted May 24, 2021 Stemmer. Er som regel av rustfritt stål de glideboltene så kan rengjøres med stålull og så smøres med egnet fett. Sjekk også at klossene glir lett på brakett/kalipper. Rengjør hubben og senter på skiven med roterende stålbørste før remontering. Slitekanter på bremseskiver kan slipes vekk, fks med flapdisc. Greit å få vekk slitekanter når man bytter klosser så disse ikke slites feil/skjevt.
grcossie Posted May 25, 2021 Posted May 25, 2021 Ta ut glideboltene du har der, rengjør de og smør med silicongrease.
cartman9090 Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 Blei nye skiver og klosser hos Ford - kr 5400 alt inkludert. Ikke dårlig. Kjennes ut som nytt ✌️ 2 Ford Focus 2016 Ecoboost
cartman9090 Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 On 6/7/2021 at 8:28 PM, xr4ti said: Så bra at du ble Fordnøyd ☺️ Expand Ja og det kan være lurt å sjekke pris hos Ford, de matchet øvrige verksteder her i byen 😊 1 Ford Focus 2016 Ecoboost
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now