Balltus12 Posted February 12, 2021 Posted February 12, 2021 Hei . Er det noen som vet hvordan man justerer oppvarmingstiden på min mondeo? Mener den i dag slår inn 40 minutter før angitt klokke slett. Kan denne tiden justeres ned til eksempel 20? Den bruker vel da mindre batteri dersom jeg går ned på tiden dersom jeg får justert denne. Jeg har lest i instruksjonsboken at det går an men har ikke funnet ut hvordan man gjør dette. Er det noen som har vært borti samme problemet her? Hilsen Balltus 12
audun-eg Posted February 13, 2021 Posted February 13, 2021 Mener det justerer seg selv etter temperatur? Det som i hvert fall er helt sikkert, er at man bør lade batteriet ofte hvis man bruker parkvarmer jevnlig.
KooPa Posted February 13, 2021 Posted February 13, 2021 Ja den skal regulere seg selv etter temperatur som Audun-eg skriver. Om du vil den skal gå kortere prøv deg frem ved å sette klokkeslett 5 minutter etter da du skal kjøre. Og prøv deg frem ved å øke klokkeslettet noen minutter av gangen til du ender opp med å måtte skrape is eller sette deg i en for kald bil, så går du litt ned på klokkeslett. Denne løsningen kan by på problemer ved store temperatursvingninger, det beste vil jo være hvis du har mulighet til å lade batteriet en gang i måneden. Jeg kan faktisk ikke huske vi ladet batteriet forrige vinter og da brukte vi dieselvarmer hver ukedag, med kun 16km tur på morgenen. Da var det riktignok ikke så kaldt som denne vinteren. 2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat
grcossie Posted February 13, 2021 Posted February 13, 2021 Kommer ann på om du har oppdatert prog varen, først så var maks tiden 1time, med ny prog vare ble den satt ned til 0,5t. Den regulerer selv start tid, etter ute temp og kjølevæske temp
audun-eg Posted February 13, 2021 Posted February 13, 2021 On 2/13/2021 at 7:18 AM, KooPa said: Ja den skal regulere seg selv etter temperatur som Audun-eg skriver. Om du vil den skal gå kortere prøv deg frem ved å sette klokkeslett 5 minutter etter da du skal kjøre. Og prøv deg frem ved å øke klokkeslettet noen minutter av gangen til du ender opp med å måtte skrape is eller sette deg i en for kald bil, så går du litt ned på klokkeslett. Denne løsningen kan by på problemer ved store temperatursvingninger, det beste vil jo være hvis du har mulighet til å lade batteriet en gang i måneden. Jeg kan faktisk ikke huske vi ladet batteriet forrige vinter og da brukte vi dieselvarmer hver ukedag, med kun 16km tur på morgenen. Da var det riktignok ikke så kaldt som denne vinteren. Expand Jeg har 8km. arbeidsvei, og med parkvarmer i bruk både morgen og ettermiddag på hverdager, må batteriet mitt lades opp 1 gang i uka når det er så kaldt som det har vært nå.
Balltus12 Posted February 13, 2021 Author Posted February 13, 2021 ok. takk for tilbakemelding. Da skal jeg prøve meg litt frem. Den styreres nok av ute temp tenker jeg. Veldig kaldt om dagen nå. minus 12 om morgenen her. Ellers er jeg meget fornøgd med mondisen 🐵
grcossie Posted February 13, 2021 Posted February 13, 2021 Er et vanlig problem når man har kort kjøreavstand. Du bør egentlig kjøre det dobble av tiden varmeren går, for att batteriet skal lade seg opp igjen. Vedlikeholds lader er tingen
Balltus12 Posted February 16, 2021 Author Posted February 16, 2021 hei i gjen. Dersom varmeren min er i drift når jeg setter meg i bilen. Kan jeg da vri på nøkkelen og bare starte? slår varmeren seg automatisk av eller bør jeg slå den av manuelt på displayet og la den stoppe av seg selv før jeg starter?
audun-eg Posted February 19, 2021 Posted February 19, 2021 On 2/16/2021 at 7:40 PM, Balltus12 said: hei i gjen. Dersom varmeren min er i drift når jeg setter meg i bilen. Kan jeg da vri på nøkkelen og bare starte? slår varmeren seg automatisk av eller bør jeg slå den av manuelt på displayet og la den stoppe av seg selv før jeg starter? Expand Ikke noe problem å starte mens varmer går. Den er jo slik at den starter selv mens motor er i gang om det er kaldt nok også.
Balltus12 Posted February 23, 2021 Author Posted February 23, 2021 ok audun-eg. Da vet jeg det. Var veldig usikker på dette da jeg aldri har hatt disel bil før. Takk for svar. Nå er det heldigvis pluss grader så da er nok sommeren på vei
Recommended Posts