Gandalf Posted October 5, 2020 Posted October 5, 2020 Hei, ny på forumet! Jeg er i markedet for ny bil etterhvert da behovet for større har meldt seg. Jeg har sett og prøvd både Octavia, Superb, Mondeo samt kikket litt på div andre merker/modeller. Har kommet fram til at Mondeo gir meg mye av det jeg ønsker til en rimelig penge. Men jeg har forstått det slik at det har vært en del trøbbel med powershift-kassene, og lurer på om dette fortsatt gjelder såpass nye Mondeoer som 2016 og opp? Jeg er ute etter en 2017 2.0 TDCI AWD med 180hk, slik at jeg har 1- 2 år gjenstående nybilgaranti ved kjøp. Jeg trekker tilhenger noen få ganger i året. Er det noen som kan svare på dette? Det siste jeg ønsker er en havarert girkasse når garantien er gått ut. Dette er hva RATS skriver om disse kassene (som jeg har forstått en slik 2017 awd 180hk har?): POWERSHIFT/6DCT450 Dette er et Getrag dobbelt-clutch gir. Finnes blant annet i flere ulike Forder fra 2010 og nyere, samt Volvo og Mitsubishi m. flere (Går gjerne under navnet Powershift eller MPS6). Selve giret er veldig bra og feiler sjeldent, men det er store problemer med dobbelt-clutchpakken. Pga. de 4-sylindrede dieselmotorenes harde gange rister dempe-elementene i clutchpakken i stykker og går i oppløsning. Partiklene fra disse går i omløp i giret og samles i filteret, frem til dette mister evnen til å suge opp olje. Ved reparasjon demonteres giret og rengjøres grundig, før vi installerer nytt filter og kontrollerer komponentene. Clutchpakken kan i de fleste tilfeller brukes om igjen med nye dempe-elementer, men må i noen tilfeller byttes. Dette giret bør man IKKE dra henger eller tyngre lass med
grcossie Posted October 5, 2020 Posted October 5, 2020 Har vært en del tull med de ja, og bytte kassene fungerer ikke lenge de heller. Er en grunn til at Ford har gått over til konvensjonell automat istedet
Gandalf Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 8 timer siden, grcossie skrev: Har vært en del tull med de ja, og bytte kassene fungerer ikke lenge de heller. Er en grunn til at Ford har gått over til konvensjonell automat istedet Så da tolker jeg det dithen at man burde holde seg unna biler med disse kassene, også de nyere slik den jeg etterspør? Jeg vet at VAG har hatt mye problemer med DSG-kassene sine men etter det jeg har lest meg fram til er det mest på litt eldre modeller samt de med tørrclutch. Jeg synes heller ikke Mondoen var særlig sprek med 180hk og ønsker sannsynligvis å tune den litt for å få en sprekere bil. Dette er vel antakeligvis bare å glemme hvis kassen sliter i utgangspunktet :/
grcossie Posted October 6, 2020 Posted October 6, 2020 Er litt vanskelig å gi noe fasit anbefaling, da mangen går fint uten noen problem, mens andre har problem. Jeg har bytta mangen slike, både på garanti og som forsikringssak og et par der kunden har betalt selv.
Gandalf Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 1 time siden, grcossie skrev: Er litt vanskelig å gi noe fasit anbefaling, da mangen går fint uten noen problem, mens andre har problem. Jeg har bytta mangen slike, både på garanti og som forsikringssak og et par der kunden har betalt selv. Ja det er nok mange som kjører langt uten problemer også. Jeg tror nok dessverre ikke jeg tør å ta sjansen da hvis det finnes alternativer der ute som ikke er like plaget med kassen, dette er vel det dyreste man kan bytte på en bil forutenom selve motoren.. Det passer dårlig å bytte girkasse med alle de utgifter det blir å være småbarnsforeldre tenker jeg.
grcossie Posted October 6, 2020 Posted October 6, 2020 Blir fort peng av det ja, så etter garanti går ut, kan det være lurt å ha drivverks forsikring
audun-eg Posted October 11, 2020 Posted October 11, 2020 (edited) Hvordan ser man om det er konvensjonell automat eller Powershift når man ser på nettannonser? (Hvis det ikke er spesifisert...) Edited October 11, 2020 by audun-eg
Mondeo Power Posted October 12, 2020 Posted October 12, 2020 Mondeo etter 9/2010 med automat er powershift. (2.0L) 1
audun-eg Posted October 12, 2020 Posted October 12, 2020 1 hour ago, Mondeo Power said: Mondeo etter 9/2010 med automat er powershift. (2.0L) Så det vil i praksis si at du ikke får tak i MK5 Mondeo med 2l 180 hester (eller 210) uten Powershift?
grcossie Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Husker ikke om det var i 18 eller 19 den nye 8trinns automaten kom. Du får den med ecoblue motor på 190hk bla 1
Mondeo Power Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 Som sagt over her så må du finne en med 2.0L Eco blue motor 150/190hk fra 2019/2020 eller en hybrid. Ellers er resten med powershift. Om du skal ha 2.0L da.
audun-eg Posted October 13, 2020 Posted October 13, 2020 (edited) Sier hjulet i stedet for spak noe om hvilken kasse det er? Foreløpig er nok økonomien slik at gamla med manuell må gå et par år til, men må man, så må man i verste fall... og da er det jo interessant å vite. 🙂 Edited October 13, 2020 by audun-eg
audun-eg Posted October 14, 2020 Posted October 14, 2020 13 hours ago, grcossie said: Det er nye kassen, som har hjulet Tenkte det ja. Takk for svar! 🙂
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now