Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei på dere. Er det noen her ute som kan forklare meg hvilken type girolje jeg skal ha til min Mondeo 2,0 tdci 116 hk med manuelt gir?

Jeg var innom Ford i dag og her var det RAN spør du meg. De skulle ha 360 kr literen! Takk for meg sa jeg. Derfor prøver jeg å høre her ute på forumet om hvilken type olje jeg skal ha til girkassen. Vet biltema har oljer til div kasser men jeg vet ikke om dette passer da det ikke står noe om dette i instruksjonsboken til bilen. Håper i det lengste at biltema hadde denne oljen.

Håper det er noen som vet. 

balltus

Posted

God olje koster og oljen hos en merkeforhandler koster nok noe mer enn hos den lokale delebutikken. Men nå går det ikke mye olje på de kassene vel, 1,75 liter eller noe? Har byttet på noen automatkaser hvor det går med opp i mot 7-8 liter med literpris omtrent det du nevner, da koster det litt. Sjekk nettsidene til fks Castrol så får du rett type olje og så er det bare å kjøre rundt å finne en forhandler med en prisen du mener er riktig. https://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search

Hvorfor bytte olje?

Posted

av er faring så bytter jeg ALLTID olje på girkassene på bilen jeg kjøper. Dette blir stort sett aldri byttet. Har vært borti en Mondeo jeg kjøpte og da fikk jeg beskjed av Ford at girkassen var slitt og derfor litt har å få i gir. Jeg byttet girolje og det var som å gire i smør etter på. Derfor bytter jeg i alle fall så er jeg trygg. Den olja jeg tappet ut smurte ikke mellom fingrene. var ikke glatt. Bilen den gang jeg byttet på hadde gått 180.000.

• Like 1