grcossie Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 Framfor venstre forhjul, bakom locari skjerm (plast innerskjerm) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 (edited) 3 hours ago, grcossie said: Framfor venstre forhjul, bakom locari skjerm (plast innerskjerm) Fint. Må jeg demontere hele locari skjermen? Og skvettlapp? Hvordan går jeg frem da? Er innerskjermen vanskelig å få på igjen? Edited June 16, 2020 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 Holder med å løsne den i framkant og bøye den tilsides Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 (edited) 16 minutes ago, grcossie said: Holder med å løsne den i framkant og bøye den tilsides Yes jeg fikk det til. Er det bare å nappe ut disse tre kontaktene og finne den lilla ledningen? Eller ødelegger/resetter jeg noe hvis jeg napper ut kontaktene? Er pcm og ecu det samme? Edited June 16, 2020 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 Jeg nappet alle tre ut. Håper ikke jeg har gjort noe galt? Regner med det er den svarte multikontakten her? Skal det være C2 på den som går til den lilla ledningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 (edited) Har du ikke sett i linken jeg la ut? Det står hvilken kontakt den riktige lilla ledningen er i (det er to kontakter med lilla ledning). the purple radiator control wire ends up in the first connector (shortest wiring loom) and (if my memory serves me correct) it's pin in 3rd line and row 6. As the actual pin is not exact here, you need to look inside the connector to see in which pin the purple wire ends up. You don't need to break the connector to see in. Anyway, the most helpful info here is the fact it's the first connector. There's another purple wire - according to my eyes - in the second connector which is wrong. I found out this via trial and error so you don't need to Står også mye mer i den posten som jeg mener er nyttig. Edited June 16, 2020 by xr4ti Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 47 minutes ago, xr4ti said: Har du ikke sett i linken jeg la ut? Det står hvilken kontakt den riktige lilla ledningen er i (det er to kontakter med lilla ledning). the purple radiator control wire ends up in the first connector (shortest wiring loom) and (if my memory serves me correct) it's pin in 3rd line and row 6. As the actual pin is not exact here, you need to look inside the connector to see in which pin the purple wire ends up. You don't need to break the connector to see in. Anyway, the most helpful info here is the fact it's the first connector. There's another purple wire - according to my eyes - in the second connector which is wrong. I found out this via trial and error so you don't need to Står også mye mer i den posten som jeg mener er nyttig. Ja den linken var jo spot on. 😀 Beklager at jeg skumleste hele tråden første gangen. Da er jeg på rett vei. Skal måle med multimeter nå. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 (edited) Det var ingen kontinuitet på noen pin fra den svarte multikontakten. Jeg har tatt opp masse elektrisk tape og tilslutt fant jeg sannsynligvis et brudd helt nederst der ledningene bøyer seg i retning av ecu. Det var iallefall samme ledning som går til radiator viften og det var kontinuitet opp til den. Imorgen lodder jeg på et ledningsstykke og tester kontinuitet fra ecu til radiator viften. 🙂 Edited June 16, 2020 by kje 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 17, 2020 Share Posted June 17, 2020 Da er det håp Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 Nå har jeg fått ac til å fungere. Hurra! 😀🍰🎵🎺 Det var den lilla ledningen. Jeg måtte resette feilkoden og da fungerte det. Takk til alle på forumet! 🙂 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted June 17, 2020 Share Posted June 17, 2020 Så bra 👍 Har jo bruk for den nå om dagene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 18, 2020 Author Share Posted June 18, 2020 On 6/17/2020 at 7:32 PM, xr4ti said: Så bra 👍 Har jo bruk for den nå om dagene. Ja det var deilig å sette på ac for første gang og det kommer en kjølig bris! 😍 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 26 Author Share Posted June 26 (edited) On 6/10/2020 at 10:05 PM, Mondeo Power said: Den skal gå med ac på. Ofte brudd i den tynne lilla ledningen som går ut i fra kontakten. Ikke ute ved kontakten, men 50-60cm inn i strømpa. Nå har ac sluttet å fungere igjen. Har sjekket at det er kontinuitet i den tynne lilla ledningen så den er iorden. Men motor vifta går ikke med ac på. Kan det være tomt for ac gass eller er det noe annet siden motor vifta ikke går? Dersom jeg kobler av batteriet og holder minus og pluss ledningene mot hverandre sletter jeg minne i kodensatorene. Da slettes vel alle feilkoder? Bør jeg prøve det først? Leste også om Baltus12 som hadde lekkasje i kondenseren til ac: Edited June 26 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted June 26 Share Posted June 26 Når jeg kjøpte min så virket ikke AC, leverte den på service og har funket siden. En diagnose burde gi deg en indikasjon om gasstrykket er for lavt, evt andre feilmeldinger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 26 Share Posted June 26 Et ac anlegg mister ca 10% av gassmengde i løpet av et år, er det for lite gass så vil ikke kompressor starte. Se om ac kompressor går, hender og av vifte motor går, som skjedde på min egen bil. Den kan du teste med å sette strøm rett inn på kontakt etter styre modul Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted June 26 Author Share Posted June 26 (edited) 13 minutes ago, grcossie said: Et ac anlegg mister ca 10% av gassmengde i løpet av et år, er det for lite gass så vil ikke kompressor starte. Se om ac kompressor går, hender og av vifte motor går, som skjedde på min egen bil. Den kan du teste med å sette strøm rett inn på kontakt etter styre modul Hvordan sjekker jeg om ac kompressor går? Kan jeg koble strøm rett på vifte kontakten her? Hvor mange volt? Edited June 26 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 27 Share Posted June 27 På 26.6.2024 den 16.35, skrev kje: Hvordan sjekker jeg om ac kompressor går? Kan jeg koble strøm rett på vifte kontakten her? Hvor mange volt? 12v inn på kontakten i andre enden av boksen du har bilde av. For å sjekke kompressor, må du se om clutchen kopler inn og ut som den skal, se at ytre del av reimhjulet går i sykluser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted July 1 Author Share Posted July 1 On 6/27/2024 at 11:10 PM, grcossie said: 12v inn på kontakten i andre enden av boksen du har bilde av. For å sjekke kompressor, må du se om clutchen kopler inn og ut som den skal, se at ytre del av reimhjulet går i sykluser. Mener du 12v inn her? Hvordan ser jeg om clutchen kopler inn og ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 1 Share Posted July 1 5 timer siden, skrev kje: Mener du 12v inn her? Hvordan ser jeg om clutchen kopler inn og ut? Nei, se på det første bildet ditt, det er en kontakt i hver ende på viftemmodulen, ikke den du har ringet inn, men den i andre enden, ser såvidt i den på bildet. Du må la motoren gå sett på ac inni bilen og se på reimhjulet på ac kompressor om cluthen kopler inn og ut, vil gå rundt for så å stoppe og starter igjen, du vil og høre en klikke lyd når den kopler inn Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted July 2 Author Share Posted July 2 (edited) 21 hours ago, grcossie said: Nei, se på det første bildet ditt, det er en kontakt i hver ende på viftemmodulen, ikke den du har ringet inn, men den i andre enden, ser såvidt i den på bildet. Du må la motoren gå sett på ac inni bilen og se på reimhjulet på ac kompressor om cluthen kopler inn og ut, vil gå rundt for så å stoppe og starter igjen, du vil og høre en klikke lyd når den kopler inn Denne? Er ac kompressor nr.3 på bildet under? Kommer man til den fra undersiden eller oversiden? Edited July 2 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 2 Share Posted July 2 Ja du kan bruke den kontakten og, men jeg mente i andre enden, til venstre for den du har ringet inn i nedre kant av boksen der. nr 3 er ac kompressor ja, du ser clutchen fra oversiden 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted July 3 Author Share Posted July 3 (edited) 15 hours ago, grcossie said: Ja du kan bruke den kontakten og, men jeg mente i andre enden, til venstre for den du har ringet inn i nedre kant av boksen der. nr 3 er ac kompressor ja, du ser clutchen fra oversiden Koblet et 12v batteri direkte til motor viften og den fungerte. Er dette ac kompressor clutchen? Den beveger seg ikke selv om jeg setter på ac inni bilen. Er det denne som da er defekt eller er det for lite gass? Edited July 3 by kje Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 3 Share Posted July 3 Det er clutchen ja, er det for lite gass så vil den ikke gå, det er en nokså vanlig feil. Typisk er lekkasje i kondensator, så her må du nesten sjekket gassmeng og evt lekasje test med sporstoff. Er ikke så vanlig med brudd i den elektriske kretsen til ac clutch Link to comment Share on other sites More sharing options...
kje Posted July 3 Author Share Posted July 3 5 hours ago, grcossie said: Det er clutchen ja, er det for lite gass så vil den ikke gå, det er en nokså vanlig feil. Typisk er lekkasje i kondensator, så her må du nesten sjekket gassmeng og evt lekasje test med sporstoff. Er ikke så vanlig med brudd i den elektriske kretsen til ac clutch Jeg prøvde ta denne testen: https://youtu.be/2NVGB-LulKg?si=JGKJsXvxSc0sXbLv Men hører ingen klikking fra clutchen når jeg brukte ledning mellom 3 og 5 på ac releet. Med og uten tenningen på, men hadde ikke motoren på. Betyr det at clutchen er gåen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted July 3 Share Posted July 3 Har ikke oversikten her, men er det rele nr 3 du har der og har du strøm på de du jumper ? Kan være ledningsbrudd evt, sjelden clutchen ryker, men hender de detter av, men din er på plass Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now